Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 21:27

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 jun 2011, 21:34 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Hejsa
Har en nabo som har fået en dom over sin bil hos mekanikeren efter fejlsøgning på vandforbrug.

Here goes;

Bil skoda fabia 1.4tdi 3. cyl.
Bruger ca. ½ liter på 30-45 km

Bilen har brugt vand længe.
Trykprøvet = OK
Ingen hvid røg
Ingen start problemer
Ingen mislyde
Motoren viser stabil 90 grader konstant...ingen hoppen på nålen.
Motor kører som en mis
Ingen vand i olie
Ingen utætheder, spild whatsoever!
Den skyder jævnligt vand ud af overløbsventilen !!!!!!!!
Dæksel til vandbeholder skiftet
Hele vandbeholderen skiftet.
Igen trykprøvet = Alt ok

Efter det 4. besøg hvor Skoda siger alt ok, og kunden (min nabo) kommer igen og fortæller at den stadig smider vandet, besluttes der af værkstedet at toppen må af for gennemlysning ! (det er beskeden der gives inden toppen pilles af)

Der bliver IKKE lavet kompressionstest inden toppen ryger af.

Kunden får herefter beskeden: motoren er færdig. Cylinder 3/stempel færdig. Toppakning ok. Gennemlysning af topstykke kan ikke længere betale sig. Ny motor.

Jeg undrer mig....

Jeg ser 3 scenarier:

    1) Motoren fejler intet. Mekanikeren er kørt surt i det, kan ikke finde fejlen, snakker om gennemlysning af topstykke, ingen brud på toppakning...ingen revner i forring...toppen af stemlet ser anderledes ud = den får skylden = ny byttemotor = problem løst.
    Årsag: Vandsystemet har aldrig været luftet ud af kunden under de mange gange der er blevet fyldt vand på. Mekanikeren som skifter vanddæksel og trykprøver får ikke tjekket for luft i systemet (ved godt det lyder usandsynligt.....) I såfald, luften cirkulerer med tiden rundt, bliver varm og udløser overløb i beholderen

    2) mikroskobisk revne i toppakning, topstykke eller forring som endnu ikke er opdaget, ikke udløst på trykprøvning, og forudsager vandforbrug. Den manglende vand giver luft i systemet, ekspandering og dermed overløbet.

    3) en helt tredje årsag.....

Motoren skulle stå skilt ad, så jeg har tænkt mig at tage ud og kigge på den cylinder 3 og høre mekanikeren som dømmer selv samme cylinder ude og en byttemotor inde.
Jeg undrer mig ved primært at motoren kørte upåklageligt, ingen startproblemer, ingen røg, ingen mislyde, ingen brud på toppakning, trykprøvning ok.....bliver interessant at se den cylinder/stempel

Hvad har i af erfaringer på haveri på baggrund af vand/kølervæske i cylinder?

Mvh Jakob


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jun 2011, 22:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
2eren er i hvert fald en mulighed... har lige selv prøvet det på en Honda top. Toppen er blevet trykprøvet 3 gange, og hår kun været utæt den ene gang...
I mit tilfælde var det så ud til top dækslet den var gået, og vi mener så at det hår været decideret vanddamp som så lige så hurtigt er blevet slugt af krumtap udluftningen :S

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2011, 08:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
På toyota 2.2 D4D diesel (1 AD -2AD motor)
Der går toppakningen på et tidpunkt, den kører super, ryger ikke. Men mangler lige pludselig varme i kabinen (ingen vand).
Åbener man motorhjelmen, kan man se at vandet bilver skudt ud af ekspantionsbeholderen.
Nogle gange er beholderen helt sort af sod. Men ikke altid.

Stemplerne fejler ikke noget. Men cylinderen kan nogle gange godt få lidt ridser.

Har dette eksempel, men det var så kølervæske der var grunden og det gav tærring i cylinder. http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=66206

Men syntes da at topstykke skal tjekkes inden man skifter motoren ud, med mindre du selv kan se tydlige fejl.

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2011, 16:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Da jeg stod i lærer.
Der havde min fars gamle bil næsten samme problem, det var dog en benziner.
Den brugte relativt meget vand ved små korte ture, hvis man kørte langt var der ingenting, ingen røg, eller ujævn motorgang.
Kompressionstest ok kold og varm, kølesystemet trykprøvet mange gange kold og varm, ok
Efter 2 år hvid røg og går kun på 5 cylindre.
Årsag en defekt toppakning.
Den blev skiftet, og 2 år senere blev motoren skiftet da den cylinder der havde set vand, var begyndt at brænde meget olie af.
Så det er meget lig senarie nr 2!

Hvis jeg stod med et lignene senarie på arbejdet, så ville jeg også anbefale en ny motor, Specielt da der ikke er synlige skader på toppakningen, og topstykke.
En simpel trykprøvning af toppen kan ikke finde alle fejl.
Og en gennemlysning det lyder dyrt, er det En CT skanning der er tale om?
For jeg er ikke stødt på udtrykket før!

MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2011, 17:51 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Snakkede med mekanikeren i dag

De aner ikke hvad der er galt. Stadigvæk.
Dog konstaterer de at cyl 3 har mere eller mindre blanke vægge hvor cyl 1+2 stadig har synlige riller fra honing. Ud fra dette konkluderer de at der har været vand og smøring herefter dårlig og motor skal over skulderen og ny til.
Der kan ikke visuelt ses revner.
Der BLEV lavet kompressesionstest OG lekagetest. Begge perfekte. Ingen udslag på cyl. 3.
Toppakning fejler intet.

Så i bund og grund er der ingen der ved om cyl 3 har revne i blok eller i toppen.
Han nævnte til sidst i de aldrig i de 4 gange som kunden (min nabo) har henvendt sig har kunne fremprovokere vandforbrug. De har kørt ture, ladet stå i tomgang, kørt ture, holdt pauser, kørt ture mv. Aldrig har de kunne fremprovokere vandforbrug. Men igen vender kunden tilbage med lampe der lyser og ca. ½ liter vand mindre i systemet.
Han nævner også at det IKKE er kontinuerligt at vandforbruget er meldt ind. Dvs. kommer pludseligt, og bliver ligeså pludseligt væk.

Spurgte om evt. termostat, men blev meldt tjekket og ok.

spørgsmål:

1) Bør en kompressionstest eller lekagetest ikke fange samme utæthed som vandsystemet? Jeg mener der burde vel være et lille udslag på cyl 3 vs. de andre cylindre

2) Hvordan ville i tjekke for revne i cylinder som ikke kan ses, udover ovennævnte kompressions/lekagetest?

Det hedder enten ny motor 30k eller ca. 5k for toppen monteret igen. Jeg hælder lidt til det sidste....

Bringer ovennævnte nye oplysninger nye konklusioner for panelet...?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2011, 18:23 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Morten VJ skrev:
.
En simpel trykprøvning af toppen kan ikke finde alle fejl.
Og en gennemlysning det lyder dyrt, er det En CT skanning der er tale om?
For jeg er ikke stødt på udtrykket før!

MVh

Morten


Jeg ved ikke hvilken type gennemlysning der var snak om. Fik ikke spurgt ind til det. Ud fra mit forrige indlæg bør kompressions- og lekage/trykprøvning ikke overstige normalt vandtryk og heraf give udslag ved revne?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jun 2011, 09:38 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
spørgsmål:

1) Bør en kompressionstest eller lekagetest ikke fange samme utæthed som vandsystemet? Jeg mener der burde vel være et lille udslag på cyl 3 vs. de andre cylindre

2) Hvordan ville i tjekke for revne i cylinder som ikke kan ses, udover ovennævnte kompressions/lekagetest?

Det hedder enten ny motor 30k eller ca. 5k for toppen monteret igen. Jeg hælder lidt til det sidste....

Bringer ovennævnte nye oplysninger nye konklusioner for panelet...?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jun 2011, 12:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 aug 2008, 19:43
Indlæg: 517
Geografisk sted: KBH
Det må være muligt og se på stempel om den er vasket af kølervæsken.
Når det aligevel er så meget vand.
Hvis ikke den er vasket på nogen måder må der da være en lille utæthed på vandpumpe køler slange eller lign.
Ville have svært ved og tro fejlen skulle ligge i bunden.
Hvorfor prøver de ikke bare med den toppakning og så videre med bilen.
30 kilo er jo mange penge.
Mvh Martin

_________________
Corolla Gti Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jun 2011, 15:10 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
martin høj skrev:
Det må være muligt og se på stempel om den er vasket af kølervæsken.
Når det aligevel er så meget vand.
Hvis ikke den er vasket på nogen måder må der da være en lille utæthed på vandpumpe køler slange eller lign.
Ville have svært ved og tro fejlen skulle ligge i bunden.
Hvorfor prøver de ikke bare med den toppakning og så videre med bilen.
30 kilo er jo mange penge.
Mvh Martin


Helt enig! - det er også den løsning jeg hælder til

Hvad siger det øvrige panel?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jun 2011, 19:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Termostaten er tjekket, og den vender rigtigt? Kan den udlufte?

Er trykekspansionsbeholderens låg iorden?(ret tryk)

I sjældne tilfælde er den kun læk v. bestemt stressforhold(temperatur) og bliver så tæt igen, MEN der hvor vandet siver(feks en indsugningskanal) der kan man se spor efter vandet i kanalen.

Toppakning på std biler går ikke i stykker inde for bilens levetid, medmindre der er tale om en kronisk fejl, eller fejl40.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team