Hejsa
Har en nabo som har fået en dom over sin bil hos mekanikeren efter fejlsøgning på vandforbrug.
Here goes;
Bil skoda fabia 1.4tdi 3. cyl.
Bruger ca. ½ liter på 30-45 km
Bilen har brugt vand længe.
Trykprøvet = OK
Ingen hvid røg
Ingen start problemer
Ingen mislyde
Motoren viser stabil 90 grader konstant...ingen hoppen på nålen.
Motor kører som en mis
Ingen vand i olie
Ingen utætheder, spild whatsoever!
Den skyder jævnligt vand ud af overløbsventilen !!!!!!!!
Dæksel til vandbeholder skiftet
Hele vandbeholderen skiftet.
Igen trykprøvet = Alt ok
Efter det 4. besøg hvor Skoda siger alt ok, og kunden (min nabo) kommer igen og fortæller at den stadig smider vandet, besluttes der af værkstedet at toppen må af for gennemlysning ! (det er beskeden der gives inden toppen pilles af)
Der bliver IKKE lavet kompressionstest inden toppen ryger af.
Kunden får herefter beskeden: motoren er færdig. Cylinder 3/stempel færdig. Toppakning ok. Gennemlysning af topstykke kan ikke længere betale sig. Ny motor.
Jeg undrer mig....
Jeg ser 3 scenarier:
1) Motoren fejler intet. Mekanikeren er kørt surt i det, kan ikke finde fejlen, snakker om gennemlysning af topstykke, ingen brud på toppakning...ingen revner i forring...toppen af stemlet ser anderledes ud = den får skylden = ny byttemotor = problem løst.
Årsag: Vandsystemet har aldrig været luftet ud af kunden under de mange gange der er blevet fyldt vand på. Mekanikeren som skifter vanddæksel og trykprøver får ikke tjekket for luft i systemet (ved godt det lyder usandsynligt.....) I såfald, luften cirkulerer med tiden rundt, bliver varm og udløser overløb i beholderen
2) mikroskobisk revne i toppakning, topstykke eller forring som endnu ikke er opdaget, ikke udløst på trykprøvning, og forudsager vandforbrug. Den manglende vand giver luft i systemet, ekspandering og dermed overløbet.
3) en helt tredje årsag.....
Motoren skulle stå skilt ad, så jeg har tænkt mig at tage ud og kigge på den cylinder 3 og høre mekanikeren som dømmer selv samme cylinder ude og en byttemotor inde.
Jeg undrer mig ved primært at motoren kørte upåklageligt, ingen startproblemer, ingen røg, ingen mislyde, ingen brud på toppakning, trykprøvning ok.....bliver interessant at se den cylinder/stempel
Hvad har i af erfaringer på haveri på baggrund af vand/kølervæske i cylinder?
Mvh Jakob