Hej Alle Er der nogen der har et skema over hvilke standart spjældhuse der findes, og hvilken størrelse de har? Jeg står nemlig og mangler et med en dia. på ca. 90mm. Det meste økonomiske ville nok være at finde et fra en gammel øse.
ATT. Lasse Har du ikke et program til at beregne antal og størrelse spjæld ud fra volume og omdr. ved stuetemp.
Det er en VW 1,8 sugemotor der nu køre med Weber 4 spjæld af 45 mm. Da jeg gerne vil have sprøjt på med et spjæld er det ca. 90mm. eller 2 på ca. 60-65mm. På Toyotas DTC biler sidder der et spjæld i stædet for fire så det virker ok. Det mest optimale ville nok være at få et spjæld til hver cylinder men det koster jo lige i overkanten. Jeg vil bygge en manifold med et eller to standart spjæld sammen med en GEMS MiniZeta. Jeg har fundet et dobbelt spjældhus (Ford V6) som jeg nu ligger i forhandlinger om. Er der nogen der ved hvad størelser spjæld det er, jeg fik ikke målt dem?
Du er helt galt på den et 90 mm spjæld kan føde selv den største v8 flowet er over 1000 cfm . Forden er sikkert ikke mere end 2x45 mm prøv at regne arealet ud for 90 mm areal = radius x radius x pi = 4.5x4.5x3.14 = 63.59 kvadrat cm. for 4 45 mm spjældhuse 2.25x2.25x3.14x4 er også = 63.59 cm men der er bare den forskel at når du kun har 1 eller 2 spjæld har du et plenumkammer på indsuget så du ikke behøver lige så store spjæld. Spjældhusene fra en 4 cylindret bmw m3 er 45 mm. OPel 16v har et spjældhus med et lille og et stort spjæld der virker som en register karburator. 2 af dem vil give høj effekt uden at ødelægge bundtrækket.
Jeg regner med at prøve at bygge spjældne fra forden på. Er der nogen måde jeg kan beregne størelsen af plenumkammeret? Hvordan ser det mest optimale kammer ud?
Jeg vil prøve at hive en god del HK ud af den så det skal være noget der virker og HK/moment ved høje omdrejninger (max ca 8000 Omdr.) er heller ikke noget problem da den kun skal bruges til motorsport.
Er der nogen tabel over størrelsen på 1 eller 2 spjæld med plenumkammer kontra spjæl til hver cylinder?
Hej Palle. Her er en at tænke over. Hvorfor bruge gasspjæld? Back in Brisbane havde jeg engang en Dragracer: Nissan SR20 i en Datto 1600 '72 UDEN gasspjælde på rullefeltet. Den havde Haltech indsprøjtning, der var sat op til at flytte omdr.begrænseren med spjædvinklen fra ca. 2500 til max. Den lød som sh*t, når den ikke arbejdede for fuldt spjæld, men skød 342HK af ved ca. 10.500 omdr på PULP (alm blyfri benzin) I flg ejeren var det ca. 20HK mere end det tidligere setup, der var 4 X 52mm med spjælde. Nu er det nok usansynligt at du kan bruge et lignende setup, med mindre du kører drag. .....Men jeg skulle lige ud med det. /Per Mai
Hvis du vil have den til og virke optimalt kun ved høje omdrejninger så skal du gå efter spjældhuse, hvis du har karburatorer idag så modificer den så der kan monteres dyser i manifolden så har du et sæt billige spjældhuse. Du skal selvfølgelig blænde overskydende huller i karburatorene