Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 11:19

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 01 nov 2002, 21:56 
Offline

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7
Hej Alle
Er der nogen der har et skema over hvilke standart spjældhuse der findes, og hvilken størrelse de har?
Jeg står nemlig og mangler et med en dia. på ca. 90mm.
Det meste økonomiske ville nok være at finde et fra en gammel øse.:-P

ATT. Lasse
Har du ikke et program til at beregne antal og størrelse spjæld ud fra volume og omdr. ved stuetemp.;-)

Håber i kan hjælpe.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 nov 2002, 22:54 
Du kan få et SpeedTech på 86mm til kr. 3100,- inkl.moms
Du kan også f.eks bruge 2 stk 60mm fra en hugger.
Mvh. Per


Top
  
 
Indlæg: 02 nov 2002, 09:24 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
Alfa kører med store spjæld ellers findes der også store dobbelt spjæld på bla. fords V6´er

Der er en udregning på siden med karburatorer

mvh Lasse

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2002, 10:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
ca 2x65 mm skal der til for at svare til 90 mm. Er det en traktortrækker du er ved at lave???


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2002, 19:09 
Offline

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7
Det er en VW 1,8 sugemotor der nu køre med Weber 4 spjæld af 45 mm. Da jeg gerne vil have sprøjt på med et spjæld er det ca. 90mm. eller 2 på ca. 60-65mm.
På Toyotas DTC biler sidder der et spjæld i stædet for fire så det virker ok.
Det mest optimale ville nok være at få et spjæld til hver cylinder men det koster jo lige i overkanten. Jeg vil bygge en manifold med et eller to standart spjæld sammen med en GEMS MiniZeta.
Jeg har fundet et dobbelt spjældhus (Ford V6) som jeg nu ligger i forhandlinger om.
Er der nogen der ved hvad størelser spjæld det er, jeg fik ikke målt dem?

Er der nogen der har nogle gode råd?

MVH. Palle


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2002, 19:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Du er helt galt på den et 90 mm spjæld kan føde selv den største v8 flowet er over 1000 cfm . Forden er sikkert ikke mere end 2x45 mm prøv at regne arealet ud for 90 mm areal = radius x radius x pi = 4.5x4.5x3.14 = 63.59 kvadrat cm. for 4 45 mm spjældhuse 2.25x2.25x3.14x4 er også = 63.59 cm men der er bare den forskel at når du kun har 1 eller 2 spjæld har du et plenumkammer på indsuget så du ikke behøver lige så store spjæld. Spjældhusene fra en 4 cylindret bmw m3 er 45 mm. OPel 16v har et spjældhus med et lille og et stort spjæld der virker som en register karburator. 2 af dem vil give høj effekt uden at ødelægge bundtrækket.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2002, 20:47 
Offline

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7
Jeg regner med at prøve at bygge spjældne fra forden på. Er der nogen måde jeg kan beregne størelsen af plenumkammeret? Hvordan ser det mest optimale kammer ud?

Jeg vil prøve at hive en god del HK ud af den så det skal være noget der virker og HK/moment ved høje omdrejninger (max ca 8000 Omdr.) er heller ikke noget problem da den kun skal bruges til motorsport.

Er der nogen tabel over størrelsen på 1 eller 2 spjæld med plenumkammer kontra spjæl til hver cylinder?

MVH. Palle


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2002, 22:28 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 86
Hej Palle.
Her er en at tænke over. Hvorfor bruge gasspjæld? Back in Brisbane havde jeg engang en Dragracer: Nissan SR20 i en Datto 1600 '72 UDEN gasspjælde på rullefeltet. Den havde Haltech indsprøjtning, der var sat op til at flytte omdr.begrænseren med spjædvinklen fra ca. 2500 til max. Den lød som sh*t, når den ikke arbejdede for fuldt spjæld, men skød 342HK af ved ca. 10.500 omdr på PULP (alm blyfri benzin) I flg ejeren var det ca. 20HK mere end det tidligere setup, der var 4 X 52mm med spjælde.
Nu er det nok usansynligt at du kan bruge et lignende setup, med mindre du kører drag. .....Men jeg skulle lige ud med det.
/Per Mai

_________________
Per,
www.scantune.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2002, 22:53 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 30
Har du stadig dine spjældhuse???

Hilsen Michael 55 77 71 91

Du må gerne lige ringe tilbage eller maile mig... TAK


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2002, 23:16 
Hej Palle

Hvis du vil have den til og virke optimalt kun ved høje omdrejninger så skal du gå efter spjældhuse, hvis du har karburatorer idag så modificer den så der kan monteres dyser i manifolden så har du et sæt billige spjældhuse. Du skal selvfølgelig blænde overskydende huller i karburatorene

mvh Lasse


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 80 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team