Valg af sjov bil

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Buus
Medlem
Indlæg: 223
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Valg af sjov bil

#41 Indlæg af Buus »

Jens;
Jeg har godt set at mantzel har en bund til Opels lille V6'er.

Hvordan virker det sådan mere præcist. Tager man bare krumtap, plejlstænger, stempler og klasker i den nuværende motor. Eller skal man have hele bunden med over. Hvis man skal have hele bunden med, kan man så ikke bare lægge en 3,0/3,2 motor i istedet.

Jeg kan se at Mantzel lover 34 hk ved denne ombygning, men det kan man vel lige så vel hente med montering af 3,0 knaster og lidt bearbejdning af topstykker, udstødningsmanifolde og indsugningsmanifolden.

Jeg har luret at det er meget brugt at lægge 3,0 knaster i 2,5'eren, da det skulle være den primære forskel på en alm. 2,5 og I500 modellen.

Jeg arbejder i øjeblikket på at anskaffe endre knaster til dyret, dog ikke 3,0 knaster.
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Valg af sjov bil

#42 Indlæg af jens »

Man tager hele blokken det er 10 gange billigere da delene er dyre hvis man skal have dem nye feks skal foringerne skiftes og det kræver sikkert masser af bearbejdning. Er der ikke noget med at 2.5 topstykker har 2 knaster og 3.0/3.2 har 4 hvilket gør topstykkerne for brede til en forhjulstrækker. Der en calibra i holland med 3.2 og kompressor http://home01.wxs.nl/~denke000/Calibra3.html
Buus
Medlem
Indlæg: 223
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Valg af sjov bil

#43 Indlæg af Buus »

2,5 har 2 knaster pr cylinderrække. Jeg føler mig ret overbevist om at 3,0/3,2 også kun har 4 ialt.

Jeg har set en Vectra B med en komplet 3,0 motor i. Der er da heller ikke så meget plads.

Jeg troede egentlig ikke at de 2 motorer (2,5/2,6 og 3,0/3,2) mere eller mindre var den samme. Mente graderne mellem cylindrene på 3,0/3,2 var større...
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Valg af sjov bil

#44 Indlæg af jens »

Jeg troede der kun var en knast pr top i en 2.5. Måske har det noget at gøre med indsuget/udstødningen at de bruger 2.5 topper. Irmcher bruger nemlig også 2.5 topper på deres 3.0
Buus
Medlem
Indlæg: 223
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Valg af sjov bil

#45 Indlæg af Buus »

Jeg vidste ikke Irmscher også bruger 2,5 toppe.
Anders S

Re: Valg af sjov bil

#46 Indlæg af Anders S »

En sjov bil siger du..

En Vw Corrado VR6, sån en ka fås for omkring 130.000,- så er der oz råd til lidt andet sjov... :D
FE3T

Re: Valg af sjov bil

#47 Indlæg af FE3T »

Kjøp en eldre Mazda Mx5.
Motoren finner du i KIA sportage fra 95 og opp (samme motor som i 16V 626 men kongigurert for bakhjuls drift). bruk kamaksler fra 88 626 2,0 i 16v.
Gearkasse fra 84-85 929 og diffrensial fra RX7 turbo 2.

Sett så i smedede stempler med ca 8,5:1 og bygg på en Garett GT30/T04SBB
Få fatt i en bra motor styring og få motoren tunet optimalt med 750+ cc dyser
500 hk burde være innen rekkevidde.

Hvis du i tillegg investerer i hjuloppheng og felger dekk. vil du ha en lynrask bil som ville være umulig å følge når veien svinger.

http://images.cardomain.com/installs/20 ... 9_full.jpg
http://www.cardomain.com/member_pages/v ... 651&page=3
http://members.aol.com/solomiata/FE3.html
http://home.online.no/~arban/
http://plaza.ufl.edu/mugen23/FE.htm
Bufas
Senior Medlem
Indlæg: 332
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Valg af sjov bil

#48 Indlæg af Bufas »

Hva med en Kadett GSI 16V?

den er ik liså tung som vectra/calibra og den har en kanon motor der er nem at tune, har en kammi der fik 174hk kun med chiptuning, std er dden opgivet til 150 men de har vist sjældent under 160. og hvis du skifter knaster og sætter en lexmaul indsugning med k&n på samt en bananmanifold og en 2"/2.5" udstødning og for planet flowet og poleret toppen er den god for 200hk+.
og til en pris på max 100k vil jeg tro.
Besvar