Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 06:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 feb 2011, 16:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Er der nogen af jer der har god erfaring med Rover's 36-2 eller 36-4 oem trigger hjul ..dog ikke 36-4 Rover K (aka Lotus Elise trigger) ... 36-2 har sine 2 manglende tænder 180 grader fra hinanden og blev brugt helt tilbage på MG montego O-motoren... og jeg ved at "Caffrey" (en Dansker fra DTU der startede udviklingen af Genboard der så senere er blevet til Vems) udviklede Genboard på en O-motor der var lagt i en MG B'er .. han droppede dog hurtigt denne trigger og monterede 36-1 ford style... men om det var fordi han ikke kunne få det til at virke ... eller om det var fordi 36-1 markedet er meget større kan jeg ikke gennemskue.. i alle ovenstående motorer er der tale om 4cyl 4takt multipoint inj.. 36-2 bliver kun brugt sammen med strøm fordeler og i forbindelse med Rover 620ti bruges Mems 1.6 ecu... lidt skævt er det også at man samtidigt monterer en cam sensor til seq inj og stadigt holder fast i strømfordeler.. senere da de opgradere til Mems 1.9 erstattes strømfordeler af wastedspark og cam- sensor fjernes og derved også seq inj .. i forbindelse med skiftet til Mems 1.9 bliver triggerhjul ændret til et 36-4 ... hvis mine noter ikke er helt forkerte så skulle mønsteret være 12-1 5-1 11-1 4-1 (Rover K og dermed også Lotus Elise trigger har 13-1 2-1 14-1 3-1) anyway så er Vems blevet mere og mere lukket land efter de Ungarnske bagmænd der i sin tid overtog kontrollen med Vems fandt udaf at de kan tjene penge på at sælge styringer og de har lige siden lukke styringens kildekode så meget sammen at man burde overveje at fjerne V'et foran Vems... at de så heller ikke formår at lave en ordentlig dokumentation gør det ikke bedre..
I deres grådighed har de efterhånden fået lukket systemer så meget at der reelt set ikke er en firmware revision der bliver opdateret løbende med forbedringer men 100 forskellige mere eller mindre forældet revisioner der er skrædersyet til nettop en eller anden bil og hvor det er de færreste der er kompatible med hinanden...

Så den korte version af ovenstående.. er der nogen der har ms eller vems kørende på en af de beskevet rover oem triggerhjul ?...

Motoren det hele skulle ende med er en Rover 600 turbo blok og kumtap fra T-serien med stærkere Mg turbo Mahle stempler og plejlstænger fra O-serien med en OTT portet M-serie N/A 16v top samt de lidt skrappere knaster herfra.... turbo er noget Garrett GT40 serie fra brors hylde... det selvom manifolden er bygget til twinscroll ..

Og svinghjul afhænger så af om vems kan komme til at dekode 36-2 eller 36-4


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2011, 18:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ms 2 og 3 understøtter både 36-1-1 og 36 -1-1-1-1.
De skriver at det er K motor svinghjul.
Men man kan vel altig finde firmvaren og undersøge om det kan virke på en T motor.

Rovers lidt underlige triggerhjul.
Tror jeg skal ses i det lys at de ville spare knastsensoren væk, men stadig beholde, den sekventielle indsprøjtning, v.h.af softvare, og hastigheden på de manglende tænder.
Men det skal der nok tænkes noget mere over :tooth:
Men hvorfor brugte de 440 ml/min dyser til en motor der ydede ca. 200 hk
Det er meget store dyser hvis man kører med batch indsprøjtning til den effekt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2011, 20:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Morten VJ skrev:
Ms 2 og 3 understøtter både 36-1-1 og 36 -1-1-1-1.
De skriver at det er K motor svinghjul.
Men man kan vel altig finde firmvaren og undersøge om det kan virke på en T motor.

Rovers lidt underlige triggerhjul.
Tror jeg skal ses i det lys at de ville spare knastsensoren væk, men stadig beholde, den sekventielle indsprøjtning, v.h.af softvare, og hastigheden på de manglende tænder.
Men det skal der nok tænkes noget mere over :tooth:
Men hvorfor brugte de 440 ml/min dyser til en motor der ydede ca. 200 hk
Det er meget store dyser hvis man kører med batch indsprøjtning til den effekt.

MVH

Morten

Har også spekuleret på om deres 36-4 ikke har været tiltænkt seq inj... men mems 1. 9 siges at være alm batch inj..og mener heller ikke k motorene køre med seq inj.. angående K trigger så er tand positionerne forskellig fra T motorens og da Vems er ret lukket mht færdige firmware versioner så er det ikke helt klart hvad de ændre når man vælger Lotus trigger ...i gamle dage kunne man vhja et Excel regneark sætte tand bredde og return trigger lidt alla ms men da de gik til .25 graders tandopløsning vidst nok baseret på 8byte fordelt på 720 grader crank rotation ... aka 2 motor omdrejninger eller en komplet 4takt cyclus.. 8byte -- 0-255bit (256 ialt) -- 00-FF hex (mener jeg at huske) ændrede de igen i fremgangs måden.. desuden var det ikke muligt at definerer flere manglende tænder ... der er dog en second trigger der normalt bruges til Cam sync.. og jeg har på fornemmelse at det er denne der i den lukkede kildekode bliver brugt til at holde styr på de ander manglende tænder

Men jo Vems undertøtter også Rover 36-1-1-1-1 hvis bare det er K-motorens trigger pattern og at man finder den rigtige firmware version ... ikke nødvendigvis den nyeste... og hvis man vælger nedgraderer til en meget gammel firmware så har 36-1-1 også været "undersrøttet" ... Cafrey har jo med ukendt succes kørt med oem trigger i hans MGB med o motor .

Hvordan ser ms's konfigurationer til 36-1-1-1-1 (M324) og 36-1-1 ud ? ...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2011, 08:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ms ser således ud
Man vælger Rover 1,2,eller3 i softwaren
3 er ikke testet!
Her er hjulene vist
http://www.msextra.com/doc/triggers/
Selve oversættelsen af hjulene er kodet ind i firmwaren
Derefter finjusterer man tændings tidspunktet med softwaren

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2011, 11:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
I
Morten VJ skrev:
Ms ser således ud
Man vælger Rover 1,2,eller3 i softwaren
3 er ikke testet!
Her er hjulene vist
http://www.msextra.com/doc/triggers/
Selve oversættelsen af hjulene er kodet ind i firmwaren
Derefter finjusterer man tændings tidspunktet med softwaren

MVH

Morten


Det er jo dejligt nemt.. ser ud som om model 2 er rover k motoren og de 2 jeg har er 1 og 3...

Er denne del a ms's firmware åben så man kan lure deres settings .. eller leveres denne del i precompilet tilstand.. lige som vems

Og er der tale om nogle custom løkker og rutiner som ikke gør brug af ms's normale wheeldecoder rutiner ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2011, 13:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Til de spørgsmål har jeg ingen svar.
Da jeg kun har kendskab til ms på bruger plan.
Men som jeg har opfattet det er ms 2 meget åben for egne modefikationer i koden.
Så du må vel selv undersøge det!
Her er et link til Ms2 manualen,
http://www.msextra.com/doc/index.html#ms2
Håber du kan bruge til noget!

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2011, 14:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Morten VJ skrev:
Til de spørgsmål har jeg ingen svar.
Da jeg kun har kendskab til ms på bruger plan.
Men som jeg har opfattet det er ms 2 meget åben for egne modefikationer i koden.
Så du må vel selv undersøge det!
Her er et link til Ms2 manualen,
http://www.msextra.com/doc/index.html#ms2
Håber du kan bruge til noget!

MVH

Morten


Yep ... RTFM got it ;)

Jeg har læst en hel del af manualen og hvergang jeg har fat i den får jeg lidt flere af de der aha øjeblikke ...

Jeg kan også nemt se hvordan ms's Trigger Pos A & B skal stilles på en 4cyl 4takt wastedspark 36-1...

Men med 36-2 er der ingen mulighed for styringen at gennemskue hvad der er op eller ned så hvis jeg sætter den op som et 18-1 og sætter den til at trigge på tand 3 (Trigger Pos 3) så burdte det køre.. så længe jeg også benytter mig af den orginale strømfordeler .. eller benytter mig af den oem cam-sensor som cam sync på vems's secondary_trigger...


Endnu værre bliver det med 36-4 .. der må umildbart være noget logik der fortæller at det er cyl 1+4 der skal trigge hvis der eks var 3 tænder mellem det forrige hul og det sensor lige har kikket på ..

Hilsen Jonas


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2011, 16:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Se under download, her har du både koden/firmvaren, og de værktøjer der skal bruges til at modeficere denne.
Det er som jeg har forstået det, men jeg er ikke programmør.
Hjul dekoderen ligger i firmwaren. og den vælges i softwaren!
Så hvis vi vælger rover1 i softwaren så ved firmwaren, hvordan den skal trigge.
Så du skal søge i firmwaren efter svar.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2011, 17:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
got it...her er uddraget det er c code
Kode:
 /* ----------------------  Rover 36-1-1 ------------------------*/

    } else if (spkmode == 22) {
        no_teeth = 17;  // for single coil
        last_tooth = no_teeth;
        no_triggers = 1;
        deg_per_tooth[0] =  100;
        deg_per_tooth[1] =  100;
        deg_per_tooth[2] =  100;
        deg_per_tooth[3] =  100;
        deg_per_tooth[4] =  100;
        deg_per_tooth[5] =  100;
        deg_per_tooth[6] =  100;
        deg_per_tooth[7] =  100;
        deg_per_tooth[8] =  100;
        deg_per_tooth[9] =  100;
        deg_per_tooth[10] =  100;
        deg_per_tooth[11] =  100;
        deg_per_tooth[12] =  100;
        deg_per_tooth[13] =  100;
        deg_per_tooth[14] =  100;
        deg_per_tooth[15] =  100;
        deg_per_tooth[16] =  200;

        smallest_tooth_crk = 100;
        smallest_tooth_cam = 0;

        trigger_teeth[0] = 1;
        trig_angs[0] = -100 + tmp_offset; // to be determined
        if ((num_cyl !=4) || ((flash4.spk_mode & 0xc0) == 0x40)) {
            conf_err = 35;
        }

Kode:
        /* ----------------------  Rover 36-1-1-1-1 type '2' (EU3) --------------------*/
        // this one has 2 and 3 teeth between the gaps
    } else if (spkmode == 23) {
        deg_per_tooth[0] =   100;
        deg_per_tooth[1] =   100;
        deg_per_tooth[2] =   100;
        deg_per_tooth[3] =   100;
        deg_per_tooth[4] =   100;
        deg_per_tooth[5] =   100;
        deg_per_tooth[6] =   100;
        deg_per_tooth[7] =   100;
        deg_per_tooth[8] =   100;
        deg_per_tooth[9] =   100;
        deg_per_tooth[10] =  100;
        deg_per_tooth[11] =  100;
        deg_per_tooth[12] =  100;
        deg_per_tooth[13] =  200;
        deg_per_tooth[14] =  100;
        deg_per_tooth[15] =  100;
        deg_per_tooth[16] =  200;
        deg_per_tooth[17] =  100;
        deg_per_tooth[18] =  100;
        deg_per_tooth[19] =  100;
        deg_per_tooth[20] =  100;
        deg_per_tooth[21] =  100;
        deg_per_tooth[22] =  100;
        deg_per_tooth[23] =  100;
        deg_per_tooth[24] =  100;
        deg_per_tooth[25] =  100;
        deg_per_tooth[26] =  100;
        deg_per_tooth[27] =  100;
        deg_per_tooth[28] =  100;
        deg_per_tooth[29] =  200;
        deg_per_tooth[30] =  100;
        deg_per_tooth[31] =  200;

        smallest_tooth_crk = 100;
        smallest_tooth_cam = 0;

        trigger_teeth[0] = 28; // changed from 29 per JB
        trig_angs[0] = -100 + tmp_offset; // to be confirmed
        trig_angs[1] = -100 + tmp_offset; // to be confirmed

        if (((flash4.spk_mode & 0xc0) == 0x80) || (flash4.spk_conf2 & 0x08)) { // COP or use-cam
            cycle_deg = 7200;
            flagbyte5 |= FLAGBYTE5_CAM;
            deg_per_tooth[32] =  100;
            deg_per_tooth[33] =  100;
            deg_per_tooth[34] =  100;
            deg_per_tooth[35] =  100;
            deg_per_tooth[36] =  100;
            deg_per_tooth[37] =  100;
            deg_per_tooth[38] =  100;
            deg_per_tooth[39] =  100;
            deg_per_tooth[40] =  100;
            deg_per_tooth[41] =  100;
            deg_per_tooth[42] =  100;
            deg_per_tooth[43] =  100;
            deg_per_tooth[44] =  100;
            deg_per_tooth[45] =  200;
            deg_per_tooth[46] =  100;
            deg_per_tooth[47] =  100;
            deg_per_tooth[48] =  200;
            deg_per_tooth[49] =  100;
            deg_per_tooth[50] =  100;
            deg_per_tooth[51] =  100;
            deg_per_tooth[52] =  100;
            deg_per_tooth[53] =  100;
            deg_per_tooth[54] =  100;
            deg_per_tooth[55] =  100;
            deg_per_tooth[56] =  100;
            deg_per_tooth[57] =  100;
            deg_per_tooth[58] =  100;
            deg_per_tooth[59] =  100;
            deg_per_tooth[60] =  100;
            deg_per_tooth[61] =  200;
            deg_per_tooth[62] =  100;
            deg_per_tooth[63] =  200;

            trigger_teeth[1] = 44;
            trigger_teeth[2] = 60;
            trigger_teeth[3] = 12;
            no_teeth = 64;  // using cam signal
            no_triggers = 4;
        } else {
            no_teeth = 32;  // for single coil or wasted spark
            no_triggers = 2;
            trigger_teeth[1] = 12;
        }
        last_tooth = no_teeth;

        if (num_cyl !=4) {
            conf_err = 17;
        }
Kode:
        /* ----------------------  Rover 36-1-1-1-1 type '3' (??) --------------------*/
        // this one has 4 and 5 teeth between the gaps
    } else if (spkmode == 24) {
        no_teeth = 32;  // for single coil or wasted spark
        last_tooth = no_teeth;
        no_triggers = 2;
        deg_per_tooth[0] =   100;
        deg_per_tooth[1] =   100;
        deg_per_tooth[2] =   100;
        deg_per_tooth[3] =   100;
        deg_per_tooth[4] =   100;
        deg_per_tooth[5] =   100;
        deg_per_tooth[6] =   100;
        deg_per_tooth[7] =   100;
        deg_per_tooth[8] =   100;
        deg_per_tooth[9] =   100;
        deg_per_tooth[10] =  200;
        deg_per_tooth[11] =  100;
        deg_per_tooth[12] =  100;
        deg_per_tooth[13] =  100;
        deg_per_tooth[14] =  100;
        deg_per_tooth[15] =  200;
        deg_per_tooth[16] =  100;
        deg_per_tooth[17] =  100;
        deg_per_tooth[18] =  100;
        deg_per_tooth[19] =  100;
        deg_per_tooth[20] =  100;
        deg_per_tooth[21] =  100;
        deg_per_tooth[22] =  100;
        deg_per_tooth[23] =  100;
        deg_per_tooth[24] =  100;
        deg_per_tooth[25] =  100;
        deg_per_tooth[26] =  100;
        deg_per_tooth[27] =  200;
        deg_per_tooth[28] =  100;
        deg_per_tooth[29] =  100;
        deg_per_tooth[30] =  100;
        deg_per_tooth[31] =  200;

        smallest_tooth_crk = 100;
        smallest_tooth_cam = 0;

        trigger_teeth[0] = 6;
        trigger_teeth[1] = 23;
        trig_angs[0] = -100 + tmp_offset; // to be determined
        trig_angs[1] = -100 + tmp_offset; // to be determined
        if (num_cyl !=4) {
            conf_err = 17;
        }


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 feb 2011, 03:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Her er et par gamle arbejds renderinger af manifolden (før wastegate tilslutning).. toppen er fra T motoren ... jeg har kun lavet arbejdstegninger af det endelige resultat og det er ca 90% svejst sammen ... der er brugt alm sort ... flangerne er laserskåret i 10mm.. alle rør er ca lige lange +- et par cm og manifolden er forberedt til twinscroll

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Lidt andet der også var på usb nøglen .. det første er de indledende manøvre for AE86 IRS ... før der rigtigt blev regnet på pickup/hardpoints og geometri ...
Billede
Billede

4age camgear .. delene er kun hevet ind i assembly og ligger ikke aligned.... bemærk bluetop hjul
Billede

14mm tændrør
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team