-Pedersen- skrev:
Jeg har ikke gas fyr, men fjernvarme som køre på gas.
Citat:
Så har vi et par steder på huset hvor der under vinduerne er "træfelter" (det er sådan et 70'er parcelhus fra lige inden energikrisen), hvor radiatorerne sidder i "nicher" indvendigt. De er helt jammerligt isoleret, og lige hvor radiatoren sidder, så de har været ansvarlige for et spild på 300-400 liter olie om året i følge beregningerne.
Her er radiatorene flyttet ca. 12 cm. ind i lokalet, og der er kommet det ekstra isolering på. Ved samme lejlighed er der sat dampspærre i, og isoleringen er lagt ORDENTLIGT (fandens til forskel - håndværkere mand...).
Det har VIRKELIGT battet noget i stuen hvor vi havde de nicher. Radiatorene står væsentligt lavere på termostaterne.
Sådan nogle nicher har jeg også i hele huset. Kunne være det skulle være næste projekt..
Jeg kan faktisk følge op med at jeg her i starten af januar købte sådan et infrarødt termometer til overflademåling.
Jeg har endnu et felt som ikke er blevet efterisoleret, så jeg har haft mulighed for at sammenligne.
Jeg har lavede målinger flere gange, og de er rimeligt konsistente. Det er gjort ved at måle lige ved indløbet på radiatoren, og derefter på væggen lige umiddelbart bagved.
Det har været ret konsistent at i ift. det sted hvor der ikke er efterisoleret endnu, så har radiatorene ved de isolerede felter været 1-2 grader koldere, mens at selve væggene bagved har været 1-2 grader varmere.
Så varmere, med mindre energi - og lige til at se...
Jeg har desuden været på hugst omkring vores loftlem. Den var nødtørftigt skiftet da den gamle faldt ned(!), men ikke rigtigt blevet fikset mht. tætning, isolering, etc.
Den fik en gang flamingo, anslagslister med M-profil tætning, etc. Revnen ved hængslet er af forskellige årsager dog ikke tætnet endnu, og også her kan jeg se en temmeligt heftig forskel i overfladetemperatur jo nærmere man kommer kanten uden tætning.
Markant var det dog at mærke at vores bryggers (hvor loftlemmen er) var blevet væsentligt varmere (der er ingen opvarmning derude, da vi nu har konverteret til varmepumpe og dermed er oliefyret ude af huset) efter operationen.