Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 10 jan 2025, 21:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Men hvordan gør man ?

Når jeg kigger rundt på nettet, for at finde tips til hvordan man holder huset opvarmet på den mest korrekte måde.
Finder jeg mest sider om hvilken løsninger jeg bør vælge hvis jeg vil investere i ovne, isolering osv.

Men det er lidt mere de basale ting jeg mangler.
Er det en det er en fordel, at holde alle rum i huset på en bestemt temperatur?
Eller jeg bør måske måske kun holde varme på i de rum de bliver brugt mest ?
Hvad er den ideelle temperatur ?
Jeg er husejer på andet år, og har fået kig på mine hulmure samt isolering på loftet, og vi fandt det nødvendig at smide 150mm ekstra på loftet. Har skiftet næsten alle vinduer og døre, samt gået alle varmerør efter.
Jeg bor i det mørke Jylland, og er koblet til fjernvarmen der fyre med Gas! :( Og abonnementet kan ikke opsiges. Så pillefyret er udelukket, og sætter ikke solfangere op før der kommer nyt tag på om en 5-6 år.

Sidste år lød regningen på 18000 for at opvarme mine 100kvm, og 14000 i år trods den længer vinter.

Der SKAL altså være penge til tun i år !

Mvh

God jul forresten <:)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nord
Hej Pedersen!
Du kunne evt. se på natsænkingsthermostater til radiatorerne.
Ideel temperatur i opholdslokaler er svjh. 20 °C
Er der udført vindstop v. de nederste tagplader?

Titel:
Mester Medlem

hvor varmt er dit fyr sat til det er noget med at nogen gas fyr kan køre 2 temp en til varmt brugs vand og en anden temp til radiator. Den til varmt brugs vand skal altid være over 60. den anden skal være så lille at dine radiatore skal stå på max og så skal du så sætte fyret ned i temp ind til du har ramt 20 grader. vis så er nogle rum er for vame skruer du de radiatore mere ned. det du får ud af det at du får mindre spild varme. det kan også hjælpe at lukke alle døre vis du har træk i huset. og hvor langtid går i i bad.
men tror ikke du får dit forbrug meget ned vis du allerede har sat det ned med 4000 måske kan du få det lidt mere ned. jeg har selv solvarme og synes ikke det er helt lykke det hjælper da noget men du skal også tænke grønt når du køber det. i år har midt solvarme ikke været lykke i forhold til sidste år hvor det faktisk i 7 måneder klarede alt varme. vis du fx har gulv varme kan du bruge solvarmen til gulvet selv om det kun er 40 grader i dem det bruger jeg. har så tænkt mig at om vintreren skal mit gulv varme køre ned i gulvet i værkstedet med 20 grader. da jeg ikke kan bruge varmen til andet der.
men vis du køber solfanger ville jeg nok købe vaccum fangere.
mvh lars

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
sådan en ting som tætte dampspær er en god ting når der skal spares for at undgå kulde broer.

du kan få en ud med et termisk kamera for at tjekke for varme/kulde

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Generelt giver isolering mest besparelse for pengene - særligt sådan noget som loft, og måske hvis du har en loftlem.

Vi er i gang med en større omgang - har fået smidt yderligere 200 mm. papiruld på loftet (er på ca. 350-380 mm. isolering deroppe nu), og fik "optimeret" isoleringen ude ved tagfoden ved samme lejlighed.

Så har vi et par steder på huset hvor der under vinduerne er "træfelter" (det er sådan et 70'er parcelhus fra lige inden energikrisen), hvor radiatorerne sidder i "nicher" indvendigt. De er helt jammerligt isoleret, og lige hvor radiatoren sidder, så de har været ansvarlige for et spild på 300-400 liter olie om året i følge beregningerne.
Her er radiatorene flyttet ca. 12 cm. ind i lokalet, og der er kommet det ekstra isolering på. Ved samme lejlighed er der sat dampspærre i, og isoleringen er lagt ORDENTLIGT (fandens til forskel - håndværkere mand...).
Det har VIRKELIGT battet noget i stuen hvor vi havde de nicher. Radiatorene står væsentligt lavere på termostaterne.

Slutteligt har vi fået en stak nye vinduer hjem for nogle uger siden (jaja, åndssvagt tidspunkt, men jeg fik 30% på en i forvejen go' pris) - så det venter vi os også en del af.

Slutteligt lurer vi på udskiftning af oliefyret til luft-til-vand-varmepumpe - men det er jo så ikke aktuelt hos dig.

Personligt har jeg været mest imponeret over forskellen i detaljerne... netop de her famøse nicher havde jeg aldrig selv tænkt over, og vores energikonsulent tog det lige noget tid at komme på sporet af dem.
Derudover er jeg senere blevet rådet til at tage et kig på isolering af remmen over vores vinduer, da der - lige som med nicherne - er meget lidt her også. Så det kommer også til at få en omgang.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem

Nu ved jeg ikke hvordan lovgivningen er på det område med dit hus men jeg kan fortælle min kusine og hendes kæreste fik brændeovn sidste år og ret ironisk talte vi om det emne til noget familie tamtam og de fortalte kan mærkes på varmeregning (de bor i hus naturligvis) :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Man kan isolere og isolere og isolere. men er ens hus ikke tæt kan det næsten være ligegyldigt!!. så først og fremmest sørg for at huset er tæt er derefter fungerer isoleringen perfekt :-)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
PRS_Tremonti skrev:
Nu ved jeg ikke hvordan lovgivningen er på det område med dit hus men jeg kan fortælle min kusine og hendes kæreste fik brændeovn sidste år og ret ironisk talte vi om det emne til noget familie tamtam og de fortalte kan mærkes på varmeregning (de bor i hus naturligvis) :)

Det kræver så også at man får fat i træet billigt/gratis, samt har plads til opbevaring.
Vi fik sat brændeovn på da vi købte hus. Men for første gang i 3 år, skal vi til at købe træ hvilket er dyrt syntes jeg.. Men det er self. fordi jeg er for sent ude..
Ellers kan det skaffes til fornuftige penge, hvis man gider bruge tid på det :mrgreen:

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Jeg har ikke gas fyr, men fjernvarme som køre på gas.

Citat:
Så har vi et par steder på huset hvor der under vinduerne er "træfelter" (det er sådan et 70'er parcelhus fra lige inden energikrisen), hvor radiatorerne sidder i "nicher" indvendigt. De er helt jammerligt isoleret, og lige hvor radiatoren sidder, så de har været ansvarlige for et spild på 300-400 liter olie om året i følge beregningerne.
Her er radiatorene flyttet ca. 12 cm. ind i lokalet, og der er kommet det ekstra isolering på. Ved samme lejlighed er der sat dampspærre i, og isoleringen er lagt ORDENTLIGT (fandens til forskel - håndværkere mand...).
Det har VIRKELIGT battet noget i stuen hvor vi havde de nicher. Radiatorene står væsentligt lavere på termostaterne.

Sådan nogle nicher har jeg også i hele huset. Kunne være det skulle være næste projekt.. :cooking:

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
-Pedersen- skrev:
Jeg har ikke gas fyr, men fjernvarme som køre på gas.

Citat:

Sådan nogle nicher har jeg også i hele huset. Kunne være det skulle være næste projekt.. :cooking:

Jeg kan faktisk følge op med at jeg her i starten af januar købte sådan et infrarødt termometer til overflademåling.
Jeg har endnu et felt som ikke er blevet efterisoleret, så jeg har haft mulighed for at sammenligne.
Jeg har lavede målinger flere gange, og de er rimeligt konsistente. Det er gjort ved at måle lige ved indløbet på radiatoren, og derefter på væggen lige umiddelbart bagved.
Det har været ret konsistent at i ift. det sted hvor der ikke er efterisoleret endnu, så har radiatorene ved de isolerede felter været 1-2 grader koldere, mens at selve væggene bagved har været 1-2 grader varmere.
Så varmere, med mindre energi - og lige til at se...

Jeg har desuden været på hugst omkring vores loftlem. Den var nødtørftigt skiftet da den gamle faldt ned(!), men ikke rigtigt blevet fikset mht. tætning, isolering, etc.
Den fik en gang flamingo, anslagslister med M-profil tætning, etc. Revnen ved hængslet er af forskellige årsager dog ikke tætnet endnu, og også her kan jeg se en temmeligt heftig forskel i overfladetemperatur jo nærmere man kommer kanten uden tætning.
Markant var det dog at mærke at vores bryggers (hvor loftlemmen er) var blevet væsentligt varmere (der er ingen opvarmning derude, da vi nu har konverteret til varmepumpe og dermed er oliefyret ude af huset) efter operationen.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time