Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 jul 2025, 19:06

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Autolifte
Moderator

Nogen der kender minimumskravene til gulvet når man går på jagt efter en autolift?

Jeg tænker primært på 2søjlede lifte(med og uden bro på gulvet), men også andre lifttyper kan være interessante.

Har vi en liftmontør, eller en liftkyndig i forummet??

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

da vi fik monteret en sakslift på jobbet var kravet til brønden : min 30 cm beton med 2 lag armeringsnet i

EDIT : den må løfte 3000 kg

ved ikke om du kan bruge det til noget

MVH Luske

Titel:
Mester Medlem

Mindes der stod i manualen til vores kinalift, at den skulle være 30cm dyb, og så ½x½ meter pr tårn.

Det er en 2søjlet med hydraulik og elektromagnetiske sikkerhedslåse, og en bundkappe mellem tårnene der dækker kabler, slanger og wirer.

Titel:
Moderator

Det er sjovt, tit står det ca. 30cm dybt, men ikke ret stort i areal....

Jeg har selv 12cm armeret (1lags rionet) gulv, slidset i 4,5x4,5m store plader af hensyn til revnedannelsen. Umiddelbart ville jeg ikke være bekymret for at sætte en 3tons lift op, boltet direkte i gulvet uden yderligere forstærkning, men iflg mange lift fabrikater, så vil de hellere have en tyk lille skive, end en stor "tynd"...?
Det forekommer ikke realistisk af liften skulle kunne brække en 12cm armeret betonplade.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Medlem

Min kammi som har eget selvstændig værksted har oplevet at en 3 tons lift med en Fiat Ducato på 2,5 tons rev den ene søjle op af gulvet.
Han fik efterfølgende besked fra Stenhøj om, at betonen skulle være i en vis kvalitet. iso 200 og et beton tykkelse på min 13 cm på 0,5 X 0,5 meter pr. søjle, var hans svar fra Stenhøj.

Titel:
Moderator

Kigger pt på en 2søjlet, 4200kg lift, men jeg ser at minimum "opsamlingshøjde" er 130mm.....hmmm....

Hvad er den normale højde for en 2søjlet lift?

Jeg troede den reelt var lavere, men hvad siger kenderne?

Citat slut.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: kalundborg
mht til dæk tykkelsen er jeg på bar bund, har dog lige monteret en nedgravet saks lift fra jema på værkstedet, der var mindste tykkelsen 150mm armeret beton under liften.. men den trykker jo også på et større areal end en 2 søjlet..

jeg mener den laveste lift vi har på værkstedet tar biler ned til 12-13 cm frihøjde under løftepunktet.. der har indtil videre ikke været andet end nogle enkelte biler der ikke har kunne gå på, bla. min kammerats golf 2'er, men der er heller ingen frihøjde.. vi har lavet 4 stk 2x4 lægter med en skrå flade til at kører op på i de situationer.. så jeg tror ikk du vil få problemer med det medmindre du har ultra lave biler inde altid, og dette kan jo så løses med nogle opkøringsramper..

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Da jeg monterede min lift (2søjlet kina), kontaktede jeg den lokale muremester.
Hans råd var 1,6m ned og 70*70 i bredderne, da jeg ikke havde rivenet i mit gulv.

Dertil skal siges at min forsikring ikke vil dække ulykker i forbindelse med liften uden erhvers forsikring, og liften skal serviceres hvert år.

Jeg har dog fortrudt at jeg ikke investerede i en 4 søjlet. Man bliver så træt af at rykke rundt på armene, samt en 4 søjlet giver bedre mulihed for for lys faciliteter..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
-Pedersen- skrev:
Da jeg monterede min lift (2søjlet kina), kontaktede jeg den lokale muremester.
Hans råd var 1,6m ned og 70*70 i bredderne, da jeg ikke havde rivenet i mit gulv.

Dertil skal siges at min forsikring ikke vil dække ulykker i forbindelse med liften uden erhvers forsikring, og liften skal serviceres hvert år.

Jeg har dog fortrudt at jeg ikke investerede i en 4 søjlet. Man bliver så træt af at rykke rundt på armene, samt en 4 søjlet giver bedre mulihed for for lys faciliteter..

En 4 søjlet fylder så bare noget mere, også når den ikke bruges.
Man skal bare have en 1 søjlet, en 2 søjlet samt en 4 søjlet og en grav, så er man dækket godt ind. :gnaek:
Det kræver dog en kiste med guld og et rimeligt stort værksted :rock:

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Tror ihvertfald nok at Henrik har pladsen, med de planer han snakkede om i sommers. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time