Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 12:02

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem

Jeg ved ikke hvor meget man skal være på vagt over for damplommer i benzintilførelsen.
Jeg ved "Benzinen skal fordampes (i karburatoren), før den føres til motoren, og derfor må damptrykket, der bestemmes af de indgående kulbrinters kogepunkter, have en vis størrelse, så start af en kold motor er mulig. Damptrykket må dog ikke være så højt, at der vil ske en væsentlig fordampning af benzin før karburatoren, da dette vil kunne føre til dannelse af damplommer og derved til blokering af benzintilførslen. Damptrykket må tilpasses klimaet; kolde omgivelser kræver højere damptryk end varme omgivelser." (lånt på nettet)

Kogepunkt på benzin er mellem 40 og 180 grader.

Jeg kender til biler der kører med brændstof kølere fra fabrikken af, primært diesel biler, men ville man skulle være opmærksom på benzin temp. hvis man f.eks. flyttede benzinfilteret fra under bilen, og op i motorrummet?
Dog i modsatte side af manifold turbo osv.?

Ville dette give grund til bekrymring?

Strålevarme fra asfalt på en varm sommerdag kan vel også have en indflydelse? (tanken, slanger osv)

Jeg kender ikke til arbejdes temp. på benzin pumpe(r) men hvis de bliver varme under brug har de vel også noget at sige?

Kører nogle af jer med benzin kølere?

Der er vel også det sikkerheds mæssige i ikke at have brændstofslanger i hele motorrummet, samt benzinkøler i fronten af en gadebil.

Kom gerne med input, grunden til flytning af benzinfilter, er det tager en hel dag at skifte det som det sidder, samt jeg ønsker at montere endnu en benzinpumpe på dets plads.
:cooking:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
Hvis du kører med fødepumpe i tanken, er der ikke så meget at være bange for.

Kogepunktet bliver først kritisk når du begynder at lave vakuum, da du derved sænker kogepunktet. Dette vil lave damplommer. Hvis din brændstofpumper ikke kan "få nok at leve af", vil den lave damplommer. Dit problem bliver dog ikke, at det "koger" men at din pumpe står af pga. manglende brændstof.

Det er vist på ældre volvo'er at der ligefrem er en retur ventil og tryk-akkumulator for at holde trykket oppe, når motoren bliver slukket og motorrummet / fuel-rail stadig er varmt.

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Østjylland
Kan ikke se hvorfor det er nødvendigt at benzinen fordamper "i" karburatoren det "brænder" ganske fint uden at fordampe så længe dråbe størrelsen er tilpas lille...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg kan ikke lige se, at en flytning af filtret til motorrummet.
Vil give problemer med damplommer.
Dels står systemet under tryk et stykke tid efter motoren er slukket.
Og dels så starter pumpen inden start af motoren, for at fjerne eventuelle damplommer, og bygge trykket op i systemet.

Dette er hvis vi taler benzinmotorer med indsprøjtning.

Køler til benzin det har jeg aldrig set, eller hørt om.
Men det kan godt findes på en eller anden racer.

At diesler med commonrait i de første generationer har en køler.
Det er givet af deres konstruktion.
Her kører den maksimale brændstof mængde systemet kan give.
Altid igennem højtrykspumpen, og det motoren ikke kan bruge ledes retur i tanken.
Hvis de ikke kølede retur brændstoffet, så ville det meget hurtigt blive meget varmt.

Flyt roligt filtret, og tænk ikke mere over det.

Medmindre du får startvanskeligheder med varm motor.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Det er rigtigt at de gamle volvoer med K-jet og især turbomodellerne kan have ganske alvorlige problemer med damplommer i indstøjtningssystemet, og at fixet er at holde trykket højt også med stoppet motor.

Problemet med en damplomme i indsprøjtning er at systemet bliver tømt for brændstof, dvs enten druknet motor og bensin i olien, eller bensinen skubbet tilbage til tanken så dyserne klikker i damp og ikke i bensin=> længe om at starte, cranke i flere minutter.. Eller begge dele.

Karburator er samme issue, enten drukner det motoren, ellers tømmer det svømmerhuset. De gamle volvoer har det addresseret ved simpelthen at ventilere svømmerhuset tilbage til tank. Og forbindelsen kan ikke undværes, been there, done that.

Visse plæneklippere har samme issue, og det kan klares med re-route på slangen.

Bensinfilteret på feks en gammel volvo ligger ned. Det kan ikke udlufte sig selv fuldstændigt, så det samler damplommer. Da trykket bygger op til 6-8bar er lommen i de fleste tilfælde så lile at den ikke kommer med indtil dysen, men jeg har da set den gå helt ud i "inspireret kørsel" pga denne damplomme(meget varmt vejr). Hvis du vinkler filteret så er det problem væk.

Det er som med altmuligt andet; Det kan sagtens være du kan slippe afsted med at lave nogle ikke helt optimale løsninger i dit setup uden det giver dig problemer, men hvis man først har haft problemet med damplommer i hænderne, så forsøger du helt intuitivt at undgå det ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Tak for input, jeg prøver at rykke filter så :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Det du skal gøre, er at kontakte din arbejdsgiver og så er jeg sikker på at han er lydhør overfor dine problemer...

Titel:
Senior Medlem

Er pænt sikker på at Mr. Wanker bare er en MSNbot

:coffee:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time