Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 06:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Vejle, DK
Hejsa..

Jeg anskaffet mig en E30 2,7 ETA, der har fået lagt en 304 graders knast (http://danspeed.dk/pages/id211.asp) i en 325 top. Jeg har samtidig skaffet mig en rotrex c30 kompressor som jeg har planer om at montere.

Problemet er at jeg er ikke sikker på hvordan de to ting vil komme til at arbejde sammen.

Er der en venlig sjæl der kan give lidt teori undervisning på det område ? :reading:

På forhånd tak :)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Hvis jeg ikke tager fejl ønsker man en lidt anderledes knast end til en sugemotor hvis det skal fungere optimalt. Med en kompressor bliver motoren jo tvangsfodret og meget overlap (åbne insug og udstødnings ventiler samtidigt) betyder bare at trykket pumpes direkte i udstødningen, På en sugemotor hjælper overlappet delvist til at suge ekstra blanding ind i cylinderen. Samtidigt skal udstødningens siden have hjælp til at komme af alt det ekstra der er proppet ind i cylinderen.

"A long duration cam with a lot of overlap isn't good with a blower because the boost pressure goes in the intake valve and right out the exhaust port at low speed. What works best is a cam with little overlap, a lot of lift and duration but more lift and duration on the exhaust valves (since the blower does nothing to help evacuate the cylinders). With a turbocharged engine, more lift and duration is needed on the intake valve to prevent backpressure (created by the turbo) from backing up into the cylinder."

Citat herfra: www.aa1car.com/library/supercharge.htm

Du kan sikkert selv finde meget mere info ved at Google "blower cam".

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
montering af std knasten kan nemt give bedre effektforløb end den eftermonterede knast du har fingerne i. der er meget få turbo knaster der er helt der oppe i det grade antal.

find en med ca std grader og mere løft. det plejer ikke at være et dårligt sted at starte.

Titel:
Moderator

Uden at have set knastens data, så kan en lang duration godt fungere, men det hele skal afstemmes, og spørgsmålet er om den kompressor ikke er så lille at du er bedre kørene med en std knast.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:

Geografisk sted: Vejle, DK
Tak for svarende :)

Jeg mener også at jeg vil være bedre tjent med en std. knast..

Titel:
Medlem

På min Honda Integra gav det mig ca. 25 HK + et væsentligt bedre mellemområde, at sætte nogle Toda Spec B knaster i den i forhold til orig. knasterne.
Og nu har sådanne en 1,8L 190 HK VTEC motor ikke ligefrem de kedeligste knaster fra fabrikken.

Så der er kun at prøve sig frem og kan hvis tingene ellers er skruet rigtig sammen, skal du nok blive glad for din Rotrex kompressor, som dog ikke giver noget bundtræk som en turbo, men til gengæld giver en rigtig god speeder respons og power med det samme, når den får nogle omdrejninger.

Titel:
Mester Medlem

at sammenligne knaster i en VTEC motor og en alm motor .... er vel egentligt noget narreværk!
der er jo faktisk to knaster at vælge imellem hele tiden i VTEC motoren. medens alle andre motorer må klare sig med en (en ind og en udstødningsknast altså) at nogen motorer så kan dreje knasterne under kørsel, er da et skridt på vejen. men løftet og antal grader på løft ændres der jo ikke på.
MVH søren
ps. hvor mange rpm vil du max køre på din bmw?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time