Wankel skrev:
FYI, så skal der noget mere turbo til at lave samme effekt på en Wankel som en tilsvarende stempelmotor.
Hmm, hvorfor mon egentlig?
Jeg kan forstå hvis turbine-siden skal være større, fordi på wankelmotoren får den typisk udstødningsgasser "lige i fjæset" uden ventiler og krumspring - men compresser delen burde vel være ca. det samme så længe man sammenligner med turboer til 2.6l stempelmotorer.
Måske fordi wankelmotoren har det skidt med varmen der opstår ved at bruge lille turbo til at skabe trykket og man derfor vælger overstørrelse for at holde sig under kritisk punkt og fordi den stadigt kan trække det turbine-mæssigt? Virker bare stadigt underligt på den drag-bil der, som vel kører på methanol (og derfor uden intercooler).
At den så næsten helt sikkert snarere laver 1000whp og ikke 765whp er måske forklaringen. Man ser også Supraer med den størrelse turbo når de laver 1000+ whp.