TB206HDI skrev:
Beklager at jeg bringer denne her op igen, men der er nogle ting jeg ikke forstår helt. :/
HenrikGM skrev:
Den med at sætte lufttryk fast på 1013 på en turbobil er lidt spøjs.
Hvorfor er det lige at 1013 er den "gyldne" værdi og ikke 1000 ?
HenrikGM skrev:
Men det man gør er at sige at motoren, uanset lufttrykket den dag den rulles, er lige effektiv. Dvs man antager (noget optimistisk) at ladetryksstyringen ikke er en P-regulator, men derimod en fuldt indreguleret PID regulator
På alle commonrail diesel'er med ecu styret turbo ER det en fuld PID controller der håndterer ladetrykket, men.. Hvis rulningen er hurtig så når PID'en ikke at "falde til ro" og den kører efter nogle pre-definerede værdier (precontrol) - disse er ikke altid helt optimerede.. F.eks. lader min kortvarig over requested tryk når den kører efter precontrol mappet alene og PIDen ikke regulerer.
HenrikGM skrev:
der uanset lufttryk er istand til at kompensere til ladetrykkets mærkeværdi altid, og at turboladerens mer/mindre belastning ingen indflydelse har.
Det er de i stand til. Man skal ikke undervurdere en OEM styring - der er lagt _langt_ flere penge og ressoucer i dem, det har altså nogle finesser der batter

Men hvorom alting er, hvorfor er det lige 1013 der er den gyldne værdi? og hvorfor ikke 998mbar (som min motorstyring oftest måler som atmosfærisk tryk) eller 1000, 1020 eller ?
Der er vel ikke noget at beklage....?
1013 er en sjov værdi fordi det meget sjældent er så højt et tryk. Jeg tror aldrigt jeg har set det udlæst på en motorstyring.
Jeg vil GÆTTE på at værdien vælges for at opnå 1:1 i den del af korrektionsfaktoren, og dermed antage at turboladeren (og reguleringen) altid opretholder den samme ydelse.
Svært at korrigere rigtigt her. Spørgsmålet er OM der skal korrigeres, og hvis ja, til hvilken værdi??
Hvis PID reguleringen skal have indreguleringstid ifbm rulning, så kan man sagtens stille spørgsmål ved rigtigheden af målingen. Også ved en påstand om korrekt indregulering(hvis målet er accelleration i det RPM/sek)
På feks en MS kan du vælge at lave closed loop via en PD controller, eller "boost on demand" hvis setpunktet hænger på feks TPS. Så "bestiller" du ganske enkelt ladetryk med speederen, og har et 3D map til den funktion. Rigtigt sadt op virker det fint. Forkert sat op ikke så fint!
Det gør sig iøvrigt gældende nærmest overalt!
Ingen tvivl om at OEM styringer har mange features, det er helt enkelt adeles nødvendigt med en høj komplexitet hvis man skal nå de emissionsnormer en OEM skal lave op til.
Typisk er de tilgengæld meget lukkede for en std bruger med std behov. std bruger definerer jeg her som en halvseriøs veludstyret hjemmetuner med et almindeligt timeforbrug sat af til justering.
De 1013 eller 1atm, er ikke nogen SI enhed, og skal omregnes hvis man skal regne direkte i SI enheder, feks Kw.
De 100kpa er derimod en SI enhed der direkte kan anvendes.
Men når jeg står og leger med flowbænken så anvender jeg da også kubikfod v. 28" H2O som std alene fordi hele branchen gør det.
Det burde være m3/sek v. xx kpa, og hastigheden bør være m/sek og ikke ft/s
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!