Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 10:46

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2010, 10:11 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Momentet er den belastning der står på gearet. Det er momentet der knuser tænder, brækker og bøjer aksler, etc.

HK har intet med det at gøre.

HK(vil hellere bruge SI enheden kW) er et udtryk for moment x rpm.

Hvis du vil have flere hk, så er det to ting at trække i. Momentet, eller omdrejningerne.

Motoren leverer momentet, det er groft sagt hvor hårdt den træder i pedalerne. Uanset hvad så er 400Nm altid 400Nm, også ved 2000rpm, eller ved 9000rpm.
Ydelsen derimod er voldsomt meget højere ved 400Nm@9000 end ved 400Nm@2000, men gearkassen er ud fra et knusningsproblem ligeglad med rpm. (Der kan optræde visse smøreproblemer der kan flytte billedet, men det ser vi bort fra ellers går det helt i nørd)

Det giver således kun mening at opgive en gearkasse med ENTEN et max moment, eller en max ydelse@et givent RPM.

Det der så krydrer det hele lidt yderligere er at en motor der laver 400Nm, reelt laver momentspidser der er flere gange højere(afhængigt at svinghjulsvægt!). Et let svinghjul vil sende flere momentspidser ud i gearkassen, og gearkassen vil være tilbøjelig til at dø på udmattelse hvis vi er tæt på grænsen.
Et tungt svinghjul vil jævne momentspidserne og være god ved gearkassen ud fra et udmattelsessynspunkt. Så kommer problemet så hvis nogen får den ide at sætte slicks, limet bane sintermetalkobling og sidesteppe koblingen fra højre rpm. Lige DER er momentet gearkassen skal holde til nemt 10x højere, og egentligt kun begrænset af flex i dæk, aksler og slip i kobling. Gearkassen vil dø på overlast.

Der skal skelnes skarpt mellem udmattelse og overlast her. Det er forårsaget af to forskellige ting, men når man nærmer sig grænserne kommer de begge tættere på.

Men husk at moment er hvor hårdt den træder i pedalerne, og rpm hvor tit den gør det, og HK de to ganget sammen.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2010, 12:57 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Hvor stor betydning har ladetryksforløbet så for holdbarheden på transmissionen? Før kørte jeg med GT3076 0.82, og her var boost threshold forholdvis lavt, mens det på min nuværende GT3582 1.06 er en del højere, og derfor opbygges ladetrykket meget jævnere. Har det en afgørende betydning i dette tilfælde, at ladetrykket opbygges langsommere?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team