Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:04

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
De tal jeg har regnet ud gælder i situationen, med netop det omdrejningstal.

Det er klart at hvis du har et stille stående legeme og påvirker det med kraften x er det større "forskel" end hvis et legeme er i bevægelse og bliver påvirket med samme kraft... Noget af kraften "forsvinder" ved det at den bliver brugt til at opretholde hastigheden...

Det er nok den forklaring jeg kan komme med..

De tilfælde I snakker om, er det sammenligneligt? Er det med samme type gearkasser? Jeg tænker på om de biler hvor man går efter mindre turbo'er i forvejen er mindre biler, som evt. er svagere bygget?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Jack skrev:
Det må vel også have lidt og sige om du skal flytte 1 ton fra 0 til fx 50km/t eller fra 50 til 100km/t. Det må alt andet lige være hårde for akslerne og skulle belastes med fx 500nm ved lave omd og stille stående bil, kontra bil i fart = mere omd på motoren.

stillestående.....?der er lige noget med at du sparer energi sammen (enerti)ved at have vægt i motorens roterende dele. på den måde overfører du væsentlig mere moment til gearkassen end motoren egentlig laver. det samme med en kobling der glider... det virker som et lavere gear dvs mere moment ud af den samme ydelse (hk). en converter er helt suveræn til sådan noget. måske der for tyskerne kalder den for en momentomformer!
det der med at noget belaster noget med mere, pga færre rpm, men samme nm, køber jeg ikke per automatik. nm er vel =nm?
MVH søren

Titel: Hk/Nm
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
Jeg vil helt sikkert komme med påstanden at det der betyder noget er mængden af moment.
Det vil jeg påstå at gælder i alle tilfælde hvor der er fuldt indgreb i kobling- altså ikke under ind/udkobling.
Det der betyder noget ang. omdrejninger er hvor stor effekt du lukker igennem- du kan altså lukke 2*såmange hk igennem gearkassen ved 6000rpm som ved 3000rpm da hver tand bliver belastet med samme kraft.
det vil sige at en lille turbo med lille udstødningsside der leverer luft nok til 400Nm ved 3000rpm
og en lidt større turbo men med noget større udstødningsside leverer luft til 300Nm men ved 6000rpm.
ved at sammenligne tallene ovenfor (4*3=12)<(3*6=18) kan ses at effekten er 1,5 gang større på den med den store turbo.

På den måde kan en bil med "lav" effekt rykke gearkasser itu mens en en bil med meget højere effekt og samme vægt kan bruge den samme kasse uden problemer.

Titel: Re: Hk/Nm
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
uno skrev:
Jeg vil helt sikkert komme med påstanden at det der betyder noget er mængden af moment.
Det vil jeg påstå at gælder i alle tilfælde hvor der er fuldt indgreb i kobling- altså ikke under ind/udkobling.
Det der betyder noget ang. omdrejninger er hvor stor effekt du lukker igennem- du kan altså lukke 2*såmange hk igennem gearkassen ved 6000rpm som ved 3000rpm da hver tand bliver belastet med samme kraft.
det vil sige at en lille turbo med lille udstødningsside der leverer luft nok til 400Nm ved 3000rpm
og en lidt større turbo men med noget større udstødningsside leverer luft til 300Nm men ved 6000rpm.
ved at sammenligne tallene ovenfor (4*3=12)<(3*6=18) kan ses at effekten er 1,5 gang større på den med den store turbo.

På den måde kan en bil med "lav" effekt rykke gearkasser itu mens en en bil med meget højere effekt og samme vægt kan bruge den samme kasse uden problemer.

Så det vi er ud i er eks 250hk ved 4000omdr(diesel) og 250hk ved 7000omdr(suge) ?

Diesel bilen med de 250hk ved lave omdr smadre gearkassen/kobling pga højt moment

og suge bilen med de skrappe knast ødelæge aldrig en gearkassen fordi den har et "lavt" moment

Titel:
Mester Medlem

sugebilen vil tit sætte større krav til gearkassen pga af de flere omdrejninger. større krav til synkro. dieselbilen vil være hård ved selve hjulene i gearkassen.
men 400nm er stadig 400nm lige meget om det er ved få eller mange rpm, derfor belaster de gearhjulene lige meget.
MVH søren

Titel: Re: Hk/Nm
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
uno skrev:

Så hvis jeg tager udgangspunkt i dit regnestykke, så vil en gearkasse som kan klare 500 nm v. 3500 omdr./min., kunne klare 640 nm v. 4500 omdr./min. (4,5/3,5*500). Er det korrekt opfattet?

Titel:
Mester Medlem

det er forkert opfattet. efter min mening!
men man skal være klar over at momentet er en midlet værdi. der vil være langt højere moment"toppe" ved hver arbejdstakt.
MVH søren

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Hm det er en interessant diskussion, men jeg tror måske folk skal tænke over hvad de mener.. Den generelle opfattelse kan nok nemt være at moment er noget med træk fa lave omdrejninger, men det drejer sig ofte om noget med forhøjet effekt ved lav omdrejningstal... Moment er kraft gang arm så er den egentlig ikke længere.. Og så effekt i forhold til omdrejninger..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Jeg vil også påstå, at momentet @ omdrejninger har noget at sige.

Kender til flere eksempler på marinegear (Er udlært på værft). Ikke at det har noget med biler at gøre, men en gearkasse er vel praktisk talt en gearkasse?
Et Korsørgear rated til 500 HK @ 2500-3000 rpm havde gevaldige problemer med at holde, der var spændt en Iveco 8210 motor foran, V8, 17,2L, 300 HK @ ~1800 rpm (uden turbo).

Titel:
Mester Medlem

at rate en gearkasse, til et max antal hk virker forkert på mig. det må være et max moment der belaster den.
MVH søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time