Turbo Teori

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
JJ

Turbo Teori

#1 Indlæg af JJ »

Hey...

Har lige kigget lidt på turbo teori... Har jeg forstået hvis det forholder sig sådan?

Turbo -> Intercooler -> Indsprøjtning -> Cylinder -> Udstødning -> Turbo ->.... ?

Men hvordan ved indsprøjtningen hvor meget benzin der skal til?
Og hvis nogen gider fremhæve alle andre vigtige finurligheder, kunne det være total feee...

mvh
jj
michael green

Re: Turbo Teori

#2 Indlæg af michael green »

Motore med indsprøjtning har en luftmassemåler eller en luftmængdemåler,som sidder i indsugningen.
De kan måle hvor meget luft der kommer igennem indsugning, de sender et elektrisk signal til motorstyringen, som den så omregner jo` mere luft mere benzin.
jeg håber det var svar nok.

mvh.
Michael
stefan

Re: Turbo Teori

#3 Indlæg af stefan »

ud over de nævnte kan man også anvende en MAP sensor og et omdrejningssignal. En fordel ved dette system er også mindre luftmodstand.
Per www.racetec.dk

Re: Turbo Teori

#4 Indlæg af Per www.racetec.dk »

Det med benzinteorien er lidt farligt. Mange svider motorer, med eftermonteret turbo, af på mager blanding, selvom den viser ok ved fuldgas på et rullefelt. Problemet er overgangen fra dellast ( closed loop) til fuldlast. Dette sker I de fleste tilfælde ved en bestemt spjældvinkel fx. 35gr. Uden turbo yder en given motor fx. 80 hk v. 4000 omdr ved 35gr spj. Med turbo yder den samme motor fx. 120 hk ved den samme vinkel i delleast fordi turboen allerede er tændt og trykker på spjældet med fx. 0,3bar. I den situation vil stemplerne smelte.
Overgangen skal holdes ved den samme effekt som originalt eller lavere, evt ved at modificere gasspjældsensor.
(Men og der lever af at renovere motorer, klapper i vores små hænder)
Mvh.
Per
;-)
Anonym

Re: Turbo Teori

#5 Indlæg af Anonym »

Den må du gerne uddybe lidt den teori der... Der siger du jo inddirekte at turbo'en skal være så stor at den ikke vil begynde at lade før efter 35grader på spjældet... Eller også at den ikke trykker ved 35 grader...
Per www.racetec.dk

Re: Turbo Teori

#6 Indlæg af Per www.racetec.dk »

Prøver igen…
"Overgangen skal holdes ved den samme effekt som originalt eller lavere, evt ved at modificere gasspjældsensor."
Per
Brugeravatar
LasseW
Senior Medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Brøndby Strand
Kontakt:

Re: Turbo Teori

#7 Indlæg af LasseW »

Nogle standard motorer styres af gasspjældet og en luftmængdemåler og andre styres af en manifoldssensnor (MAP). På den med spjældet er det sværest at monterer turbo da ydelsen ikke helt passer med gasspjældet, hvor imod en MAP sensor er ligeglad.

Det er derfor ekstra benzin skal gives af en MAP fueler, da den styrer efter trykket (MAP)

mvh Lasse
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
Besvar