Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 15:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Turbo Teori
Indlæg: 14 okt 2002, 17:14 
Hey...

Har lige kigget lidt på turbo teori... Har jeg forstået hvis det forholder sig sådan?

Turbo -> Intercooler -> Indsprøjtning -> Cylinder -> Udstødning -> Turbo ->.... ?

Men hvordan ved indsprøjtningen hvor meget benzin der skal til?
Og hvis nogen gider fremhæve alle andre vigtige finurligheder, kunne det være total feee...

mvh
jj


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 14 okt 2002, 17:47 
Motore med indsprøjtning har en luftmassemåler eller en luftmængdemåler,som sidder i indsugningen.
De kan måle hvor meget luft der kommer igennem indsugning, de sender et elektrisk signal til motorstyringen, som den så omregner jo` mere luft mere benzin.
jeg håber det var svar nok.

mvh.
Michael


Top
  
 
Indlæg: 15 okt 2002, 16:18 
ud over de nævnte kan man også anvende en MAP sensor og et omdrejningssignal. En fordel ved dette system er også mindre luftmodstand.


Top
  
 
Indlæg: 15 okt 2002, 18:42 
Det med benzinteorien er lidt farligt. Mange svider motorer, med eftermonteret turbo, af på mager blanding, selvom den viser ok ved fuldgas på et rullefelt. Problemet er overgangen fra dellast ( closed loop) til fuldlast. Dette sker I de fleste tilfælde ved en bestemt spjældvinkel fx. 35gr. Uden turbo yder en given motor fx. 80 hk v. 4000 omdr ved 35gr spj. Med turbo yder den samme motor fx. 120 hk ved den samme vinkel i delleast fordi turboen allerede er tændt og trykker på spjældet med fx. 0,3bar. I den situation vil stemplerne smelte.
Overgangen skal holdes ved den samme effekt som originalt eller lavere, evt ved at modificere gasspjældsensor.
(Men og der lever af at renovere motorer, klapper i vores små hænder)
Mvh.
Per
;-)


Top
  
 
Indlæg: 15 okt 2002, 21:37 
Den må du gerne uddybe lidt den teori der... Der siger du jo inddirekte at turbo'en skal være så stor at den ikke vil begynde at lade før efter 35grader på spjældet... Eller også at den ikke trykker ved 35 grader...


Top
  
 
Indlæg: 15 okt 2002, 21:57 
Prøver igen…
"Overgangen skal holdes ved den samme effekt som originalt eller lavere, evt ved at modificere gasspjældsensor."
Per


Top
  
 
Indlæg: 15 okt 2002, 22:27 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
Nogle standard motorer styres af gasspjældet og en luftmængdemåler og andre styres af en manifoldssensnor (MAP). På den med spjældet er det sværest at monterer turbo da ydelsen ikke helt passer med gasspjældet, hvor imod en MAP sensor er ligeglad.

Det er derfor ekstra benzin skal gives af en MAP fueler, da den styrer efter trykket (MAP)

mvh Lasse

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team