Begrænser (for meget power)
Redaktør: Moderatorer
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Begrænser (for meget power)
Nogen der er stødt på noget smart og billigt der kan dæmpe hjulspind. Noget der måske kunne være smart når man har et køretøj der nærmest virker over-powered i 1. gear = det er hundesvært at komme hurtigt igang uden at det øjeblikkeligt ender i vild hjulspind og en motor der køre i begrænseren, selv med rullende start. Hvorefter den så fortsætte med at spinde videre i 2. gear hvis man ikke lige letter lidt på speederen. Det holder bare ikk'....
Det smarteste jeg selv har set er "variable" omdrejningsbegrænsere der styre hvor hurtigt motoren får lov til at stige i omdrejninger. Men det er til priser som tydeligt viser de er tænkt til prof-racere. Eller også er det noget beregnet til montering på biler med ABS.
Kunne man måske lave noget tændingsretard der kunne slås til i 1. gear, evt med en MSD retard boks? Eller er der noget der har set, opfundet noget smart? Eller andet input? Bilen er i øvrigt med gammeldags strømfordeler.
Det smarteste jeg selv har set er "variable" omdrejningsbegrænsere der styre hvor hurtigt motoren får lov til at stige i omdrejninger. Men det er til priser som tydeligt viser de er tænkt til prof-racere. Eller også er det noget beregnet til montering på biler med ABS.
Kunne man måske lave noget tændingsretard der kunne slås til i 1. gear, evt med en MSD retard boks? Eller er der noget der har set, opfundet noget smart? Eller andet input? Bilen er i øvrigt med gammeldags strømfordeler.
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Uden tryk, ellers var det vel let styret på ladetrykket. Det er bare en stor sugemotor (5.6L) relativt mildt bygget. Ren gadebil på alm gode gadedæk (245). Momentet gør at første 1. gear er lidt valget mellem morfar start eller vildt hjulspind på begge hjul. Det virker svært at ramme en mellemvej med speederen, hvis man ville forsøge udnytte kræfterne i 1.
Har overvejet om jeg måske skulle ændre gearingen i bagtøjet til noget mere langbenet, men det bliver bilen jo egenligt ikke sjovere af. Som den er gearet nu toppe 2. gear ved knapt 100 km/t og så er der yderligere 3 gear.
Har overvejet om jeg måske skulle ændre gearingen i bagtøjet til noget mere langbenet, men det bliver bilen jo egenligt ikke sjovere af. Som den er gearet nu toppe 2. gear ved knapt 100 km/t og så er der yderligere 3 gear.
-
Spirillen
- Senior Medlem
- Indlæg: 365
- Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
- Geografisk sted: Horsens
Vi er faktisk i gang med at lege lidt, med en launch control, der "slipper" tændingsretarden på en rampe.
Så du kan vælge, at få tændingen tilbage over 1(el flere) sek.
Meningen er at bygge en generel retarder/tændingsmodul, ikke en MS.(selvom man måske godt kunne basere tændingen på en ms cpu?)
Det er stadig på idé bordet, så det ligger ikke lige om hjørnet.
Men den skulle helst kunne bruges både på N/A og trykladede motorer.
Så du kan vælge, at få tændingen tilbage over 1(el flere) sek.
Meningen er at bygge en generel retarder/tændingsmodul, ikke en MS.(selvom man måske godt kunne basere tændingen på en ms cpu?)
Det er stadig på idé bordet, så det ligger ikke lige om hjørnet.
Men den skulle helst kunne bruges både på N/A og trykladede motorer.
! ! FRI BANE FULD HANE ! !
IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
-
Spirillen
- Senior Medlem
- Indlæg: 365
- Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
- Geografisk sted: Horsens
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
simpelt og tracktioncontrol....?
kig lidt på hvordan det er lavet på en moderne bil. glem helst ideen, med at bremse de spindende hjul. det er ikke noget der hører hjemme på en moment stærk bil.
der skal nok noget ala abs følere på alle fire hjul til. om man så vil klippe tændingen, eller sætte et spjæld mere på foran det alm. man kan selvfølgelig også tage benzinen væk, men det er lidt mere farligt. simpelt som i "helt simpelt" bliver det nok ikke. men det kan da bestemt laves.
MVH søren
kig lidt på hvordan det er lavet på en moderne bil. glem helst ideen, med at bremse de spindende hjul. det er ikke noget der hører hjemme på en moment stærk bil.
der skal nok noget ala abs følere på alle fire hjul til. om man så vil klippe tændingen, eller sætte et spjæld mere på foran det alm. man kan selvfølgelig også tage benzinen væk, men det er lidt mere farligt. simpelt som i "helt simpelt" bliver det nok ikke. men det kan da bestemt laves.
MVH søren
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
ford biler af de sjover er ofte med moment begrænsning i 1 og 2 gear.
kik på puma og fiesta ST150 op til focus RS har det.
og ja mon ikke det er noget tænding der cuttes lidt i.
egon buch havde noget på hans AE86 som dog fjernede tryk. (hvis jeg husker rigtig
kik på puma og fiesta ST150 op til focus RS har det.
og ja mon ikke det er noget tænding der cuttes lidt i.
egon buch havde noget på hans AE86 som dog fjernede tryk. (hvis jeg husker rigtig
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Begrænser (for meget power)
Westmus skrev:Nogen der er stødt på noget smart og billigt der kan dæmpe hjulspind. Noget der måske kunne være smart når man har et køretøj der nærmest virker over-powered i 1. gear = det er hundesvært at komme hurtigt igang uden at det øjeblikkeligt ender i vild hjulspind og en motor der køre i begrænseren, selv med rullende start. Hvorefter den så fortsætte med at spinde videre i 2. gear hvis man ikke lige letter lidt på speederen. Det holder bare ikk'....
Det smarteste jeg selv har set er "variable" omdrejningsbegrænsere der styre hvor hurtigt motoren får lov til at stige i omdrejninger. Men det er til priser som tydeligt viser de er tænkt til prof-racere. Eller også er det noget beregnet til montering på biler med ABS.
Kunne man måske lave noget tændingsretard der kunne slås til i 1. gear, evt med en MSD retard boks? Eller er der noget der har set, opfundet noget smart? Eller andet input? Bilen er i øvrigt med gammeldags strømfordeler.
Er det en karburatorbil?
Hvis man gik motorstyringsvejen, så kan MS bygges til at tage input fra hjulsensorer, og tillade feks max 10% forskel mellem for og baghjul.
Det er ikke ligefrem simpelt, og passer nok ikke ind i planen"billigt" da det jo er en efi lign. konvertering vi så snakker om.
Alternativt er mekaniskt begrænsning af gasspjældet i de første gear. Kan laves billigt af en med mekanisk snilde og lidt grej at lave det med.
Kan næppe købes billigt.
RPM rampe, eller noget der senser på hjulhastighed er vejen frem. men ikke enkelt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Re: Begrænser (for meget power)
HenrikGM skrev:Er det en karburatorbil?
Nej ikke mere, den kører med et nyt stand alone "mono-point" (wideband lambda) indsprøjtningssystem fra amerikanske FAST. Det kører med 4 spjæld med hver sin dyse og spjældene køre sammen 2 og 2. Dyserne sidder bag spjældene så man kunne jo selvfølgelig prøve at koble 2 spjæld helt fra, bare for lige at se hvordan det føles. Muligvis kunne der måske bare laves en mere progressiv åbning af dem.
Fedt med noget forskelligt input. Lige pludselig er der måske en indgangsvinkel jeg ikke selv har tænkt på. Delvis hjemmelavede Georg Gearløs løsninger er lige mig. Der sidder vist i forvejen vist ikke meget på bilen der ikke er lettere ombygget eller modificeret.
Som også Møffe er inde på er lignende begrænsere vist efterhånden standard i alle moderne gadebiler af den mere sjove slags. Har luret at også nogle af de amerikanske dragracere bruger det, specielt i klasser hvor der er begrænsning på dækkene Men det er åbenbart lidt tys tys, bl.a fordi det i flere klasser er strengt forbudt med den slags hjælpemidler. Her er det "slew-rate" styring der bruges, altså den variable omdrejnings begrænser jeg omtalte i første indlæg. MSD har også en tændingsstyringsbox hvor det er indbygget, men igen til en pris der ikke rigtigt hænger samme med mit behov.
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt: