Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:11

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 05 sep 2010, 09:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Nogen der er stødt på noget smart og billigt der kan dæmpe hjulspind. Noget der måske kunne være smart når man har et køretøj der nærmest virker over-powered i 1. gear = det er hundesvært at komme hurtigt igang uden at det øjeblikkeligt ender i vild hjulspind og en motor der køre i begrænseren, selv med rullende start. Hvorefter den så fortsætte med at spinde videre i 2. gear hvis man ikke lige letter lidt på speederen. Det holder bare ikk'....

Det smarteste jeg selv har set er "variable" omdrejningsbegrænsere der styre hvor hurtigt motoren får lov til at stige i omdrejninger. Men det er til priser som tydeligt viser de er tænkt til prof-racere. Eller også er det noget beregnet til montering på biler med ABS.

Kunne man måske lave noget tændingsretard der kunne slås til i 1. gear, evt med en MSD retard boks? Eller er der noget der har set, opfundet noget smart? Eller andet input? Bilen er i øvrigt med gammeldags strømfordeler.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2010, 10:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
med eller uden tryk?

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2010, 11:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Uden tryk, ellers var det vel let styret på ladetrykket. Det er bare en stor sugemotor (5.6L) relativt mildt bygget. Ren gadebil på alm gode gadedæk (245). Momentet gør at første 1. gear er lidt valget mellem morfar start eller vildt hjulspind på begge hjul. Det virker svært at ramme en mellemvej med speederen, hvis man ville forsøge udnytte kræfterne i 1.

Har overvejet om jeg måske skulle ændre gearingen i bagtøjet til noget mere langbenet, men det bliver bilen jo egenligt ikke sjovere af. Som den er gearet nu toppe 2. gear ved knapt 100 km/t og så er der yderligere 3 gear. :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2010, 12:39 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Vi er faktisk i gang med at lege lidt, med en launch control, der "slipper" tændingsretarden på en rampe.
Så du kan vælge, at få tændingen tilbage over 1(el flere) sek.

Meningen er at bygge en generel retarder/tændingsmodul, ikke en MS.(selvom man måske godt kunne basere tændingen på en ms cpu?)


Det er stadig på idé bordet, så det ligger ikke lige om hjørnet.

Men den skulle helst kunne bruges både på N/A og trykladede motorer.

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2010, 12:45 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Iøvrigt.
Kunne man ikke i jeres tilfælde overveje et 2spjælds setup, alá register karb?
Det giver en noget bedre speederkontrol i de lave rpm.

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2010, 13:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
simpelt og tracktioncontrol....?
kig lidt på hvordan det er lavet på en moderne bil. glem helst ideen, med at bremse de spindende hjul. det er ikke noget der hører hjemme på en moment stærk bil.
der skal nok noget ala abs følere på alle fire hjul til. om man så vil klippe tændingen, eller sætte et spjæld mere på foran det alm. man kan selvfølgelig også tage benzinen væk, men det er lidt mere farligt. simpelt som i "helt simpelt" bliver det nok ikke. men det kan da bestemt laves.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2010, 15:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
ford biler af de sjover er ofte med moment begrænsning i 1 og 2 gear.

kik på puma og fiesta ST150 op til focus RS har det.

og ja mon ikke det er noget tænding der cuttes lidt i.

egon buch havde noget på hans AE86 som dog fjernede tryk. (hvis jeg husker rigtig

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 sep 2010, 15:48 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Westmus skrev:
Nogen der er stødt på noget smart og billigt der kan dæmpe hjulspind. Noget der måske kunne være smart når man har et køretøj der nærmest virker over-powered i 1. gear = det er hundesvært at komme hurtigt igang uden at det øjeblikkeligt ender i vild hjulspind og en motor der køre i begrænseren, selv med rullende start. Hvorefter den så fortsætte med at spinde videre i 2. gear hvis man ikke lige letter lidt på speederen. Det holder bare ikk'....

Det smarteste jeg selv har set er "variable" omdrejningsbegrænsere der styre hvor hurtigt motoren får lov til at stige i omdrejninger. Men det er til priser som tydeligt viser de er tænkt til prof-racere. Eller også er det noget beregnet til montering på biler med ABS.

Kunne man måske lave noget tændingsretard der kunne slås til i 1. gear, evt med en MSD retard boks? Eller er der noget der har set, opfundet noget smart? Eller andet input? Bilen er i øvrigt med gammeldags strømfordeler.


Er det en karburatorbil?

Hvis man gik motorstyringsvejen, så kan MS bygges til at tage input fra hjulsensorer, og tillade feks max 10% forskel mellem for og baghjul.
Det er ikke ligefrem simpelt, og passer nok ikke ind i planen"billigt" da det jo er en efi lign. konvertering vi så snakker om.

Alternativt er mekaniskt begrænsning af gasspjældet i de første gear. Kan laves billigt af en med mekanisk snilde og lidt grej at lave det med.
Kan næppe købes billigt.

RPM rampe, eller noget der senser på hjulhastighed er vejen frem. men ikke enkelt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 sep 2010, 18:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
Er det en karburatorbil?

Nej ikke mere, den kører med et nyt stand alone "mono-point" (wideband lambda) indsprøjtningssystem fra amerikanske FAST. Det kører med 4 spjæld med hver sin dyse og spjældene køre sammen 2 og 2. Dyserne sidder bag spjældene så man kunne jo selvfølgelig prøve at koble 2 spjæld helt fra, bare for lige at se hvordan det føles. Muligvis kunne der måske bare laves en mere progressiv åbning af dem.

Fedt med noget forskelligt input. Lige pludselig er der måske en indgangsvinkel jeg ikke selv har tænkt på. Delvis hjemmelavede Georg Gearløs løsninger er lige mig. Der sidder vist i forvejen vist ikke meget på bilen der ikke er lettere ombygget eller modificeret. :)

Som også Møffe er inde på er lignende begrænsere vist efterhånden standard i alle moderne gadebiler af den mere sjove slags. Har luret at også nogle af de amerikanske dragracere bruger det, specielt i klasser hvor der er begrænsning på dækkene Men det er åbenbart lidt tys tys, bl.a fordi det i flere klasser er strengt forbudt med den slags hjælpemidler. Her er det "slew-rate" styring der bruges, altså den variable omdrejnings begrænser jeg omtalte i første indlæg. MSD har også en tændingsstyringsbox hvor det er indbygget, men igen til en pris der ikke rigtigt hænger samme med mit behov. :(


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2010, 21:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
hvad med noget helt så simpelt som at ændre karekteristikken på gastrækket?

aka forholdsvis meget udveksling i starten hvor meget fin "opløsning" er nødvendigt med store 7 flere spjælde. kan laves meget simpelt nemt og billigt..

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team