Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 22 aug 2010, 21:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Carsten skrev:
Vil næsten vove at påstå at hvis 5 bars olietryk ikke er nok til at dine løftere kan holde trit pga højere ladetryk, er det ikke en stærkere oliepumpe, men nye løftere du skal ha fat i... en diesel tar trods alt ikke så mange omdr som en benzin motor, og hvis 5 bars olietryk er nok til 8000omdr på en benzin motor, så kan jeg ikke forestille mig andet end at det er nok til en diesel motor der tar måske 5500omdr.

Jeg vil nok mene der skal mere end 2 bars tryk til at forhindre ventilen i at blive trykket ned. er jeg helt forkert på den her?`....


Umiddelbart ja, en hydraulisk ventilløfter er ikke tryksmurt, den ligger i oliebad, og sutter selv olie hver gang den bliver sluppet.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 aug 2010, 23:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Jamen Rune så bekræfter det jo også det jeg siger, hvis en hydraulisk ventilløfter selv suger sin olie, bør den ikke være påvirket af der kommer 2 bars tryk ind i motoren, alene det olie der er i løfteren bør ku holde afstanden mellem ventil og knastaksel når den åbner. Så der kan næsten kun være tale om defekte løftere hvis de tillader ventilerne at være mere eller mindre konstant lukkede ved fuldlast og 5500omdr.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 aug 2010, 09:24 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Carsten skrev:
Jamen Rune så bekræfter det jo også det jeg siger, hvis en hydraulisk ventilløfter selv suger sin olie, bør den ikke være påvirket af der kommer 2 bars tryk ind i motoren, alene det olie der er i løfteren bør ku holde afstanden mellem ventil og knastaksel når den åbner. Så der kan næsten kun være tale om defekte løftere hvis de tillader ventilerne at være mere eller mindre konstant lukkede ved fuldlast og 5500omdr.


Dårlige løftere ab fabrik kombineret med _meget_ mere diesel ved 4500 rpm og 1.8bars ladetryk contra 0.9 bar std. Det kan løfterne ikke holde til, de klapper sammen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 aug 2010, 15:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
TB206HDI skrev:
Carsten skrev:
Jamen Rune så bekræfter det jo også det jeg siger, hvis en hydraulisk ventilløfter selv suger sin olie, bør den ikke være påvirket af der kommer 2 bars tryk ind i motoren, alene det olie der er i løfteren bør ku holde afstanden mellem ventil og knastaksel når den åbner. Så der kan næsten kun være tale om defekte løftere hvis de tillader ventilerne at være mere eller mindre konstant lukkede ved fuldlast og 5500omdr.


Dårlige løftere ab fabrik kombineret med _meget_ mere diesel ved 4500 rpm og 1.8bars ladetryk contra 0.9 bar std. Det kan løfterne ikke holde til, de klapper sammen.


Jeg kan godt læse du skriver "klapper sammen", men hvad er det helt præcist du mener der sker?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 aug 2010, 12:08 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
HenrikGM skrev:

Jeg kan godt læse du skriver "klapper sammen", men hvad er det helt præcist du mener der sker?



Jeg går ud fra at olien bliver presset ud af den, så de kollapser og ventilerne dermed ikke får åbnet mere end et par milimeter. Dette bevirker at der ikke er noget der driver turboen og den mister ladetryk med det samme og får derfor alt for meget diesel ind. + den ændrer lyd fordi den ikke kan komme af med trykket fra forbrændingen.

Se eventuelt filmen jeg postede før.

Det sker som regel hvis åbningstiden på dyserne er alt for lang pga. for lavt dysetryk, eller hvis der er nok ladetryk og nok omdrejninger. Jeg har haft problemet for nogen tid siden med et Landberg map med 155Hk (og MASSIV røg). Dengang kørte jeg på 0w30 olie. Nu kører jeg med 5W50 olie og omkring 180Hk - og der er ikke problemer mere.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2010, 07:51 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 jul 2007, 12:57
Indlæg: 385
Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
TB206HDI skrev:
Carsten skrev:
Jamen Rune så bekræfter det jo også det jeg siger, hvis en hydraulisk ventilløfter selv suger sin olie, bør den ikke være påvirket af der kommer 2 bars tryk ind i motoren, alene det olie der er i løfteren bør ku holde afstanden mellem ventil og knastaksel når den åbner. Så der kan næsten kun være tale om defekte løftere hvis de tillader ventilerne at være mere eller mindre konstant lukkede ved fuldlast og 5500omdr.


Dårlige løftere ab fabrik kombineret med _meget_ mere diesel ved 4500 rpm og 1.8bars ladetryk contra 0.9 bar std. Det kan løfterne ikke holde til, de klapper sammen.


bare lidt info . jeg køre op til 5200 rpm og har ikke problemer og 2.2 bar .. og en 10-60 olie. men der sidder også næste ny læfter i . de blev skifte da jeg skifte topen på den de gl har køre ca 100k og de var ok . men ny koster ca 60 kr pr stk.

så lidt info til bezinfolket så køre sådan en hdi motor med læfter der måler ca. 10-12mm i dim. og med rullelæfter.

_________________
>Goril< en, Gorilla i menneskeskikkelse, som ikke har fornemmelse for finesse.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 aug 2010, 20:55 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Hva er det for en hdi du har? Med 2.2bar burde det være en jeg kender ;)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2010, 06:52 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 jul 2007, 12:57
Indlæg: 385
Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
TB206HDI skrev:
Hva er det for en hdi du har? Med 2.2bar burde det være en jeg kender ;)


Peugeot 306 hdi ;)

_________________
>Goril< en, Gorilla i menneskeskikkelse, som ikke har fornemmelse for finesse.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2010, 08:00 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
kolermanden skrev:
TB206HDI skrev:
Hva er det for en hdi du har? Med 2.2bar burde det være en jeg kender ;)


Peugeot 306 hdi ;)


tøhø... jeg mener hvad er der lavet ved den? Det er en RH chippet en ikke?

2.2bar lyder voldsomt, men det kommer jo an på hvilken mølle den har på :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2010, 06:03 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2006, 20:10
Indlæg: 54
nu spørger jeg god nok dumt hvorfor laver du ikke faste lyfter også justerer dem ind.. det har jeg lavet sammen med lars lybker en gang for lang tid siden på en motor der skulle bruges til race.....michael


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 62 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team