Heysa
Har haft kørt rundt med et billigt biltema olietemp-ur/føler/adapter i et stykke tid nu.
Og jeg synes at olien bliver uretfærdigt hurtigt varm når den får klø...
Ved 100km/t og 4500rpm går olien fra 95 grader til 105grader på knap 40 sekunder...
Der går så 10 minutter før at temperaturen er nede på plads igen, når man lader den snurre ved de normale 2500rpm på landevejen..
På motorvej i 5. gear med ~ 4400rpm bliver olien 130+ ...
Ved normal stille og rolig kørsel, op til 80km/t, er olien mellem 90 og 95 grader her i sommervarmen.
****
Jeg har haft kontrolmålt føleren ved at sammenligne dens "temperatur vs ohm" med et digitalt stegetermometer (eneste jeg lige havde i nærheden) og derefter efterprøvet de ohmske værdier med et justerbart potmeter ude på uret.
Værdierne stemmer overens inden for hvad der svarer til 3-4 grader.
**
Og så kommer jeg til at tænke på strålevarme fra katalysator/manifold og evt placeringen af føleren.
Føleren sidder i en adaptor mellem motorblok og oliefilter, og jeg har lavet et hjemmefusket varmeskjold mellem oliefilter og manifold/kat:
Bilen er en Daihatsu Charade 1.3i - 10W40 olie, med 1.6i motor (1.3i køler) - vandtemperaturen ligger normalt - den når ikke at stige når den får klø - til gengæld dykker den lidt lige efter man har kørt til den - det må vel være termostaten der gør sit arbejde :o)
Har i nogle kloge bud til hvad der sker? Bliver min olie virkelig så varm, så hurtigt??