Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 08:18

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 24 jul 2010, 14:28 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Heysa :)

Har haft kørt rundt med et billigt biltema olietemp-ur/føler/adapter i et stykke tid nu.

Og jeg synes at olien bliver uretfærdigt hurtigt varm når den får klø...

Ved 100km/t og 4500rpm går olien fra 95 grader til 105grader på knap 40 sekunder...

Der går så 10 minutter før at temperaturen er nede på plads igen, når man lader den snurre ved de normale 2500rpm på landevejen..



På motorvej i 5. gear med ~ 4400rpm bliver olien 130+ ...



Ved normal stille og rolig kørsel, op til 80km/t, er olien mellem 90 og 95 grader her i sommervarmen.



****

Jeg har haft kontrolmålt føleren ved at sammenligne dens "temperatur vs ohm" med et digitalt stegetermometer (eneste jeg lige havde i nærheden) og derefter efterprøvet de ohmske værdier med et justerbart potmeter ude på uret.

Værdierne stemmer overens inden for hvad der svarer til 3-4 grader.


**

Og så kommer jeg til at tænke på strålevarme fra katalysator/manifold og evt placeringen af føleren.

Føleren sidder i en adaptor mellem motorblok og oliefilter, og jeg har lavet et hjemmefusket varmeskjold mellem oliefilter og manifold/kat:

Billede

Billede




Bilen er en Daihatsu Charade 1.3i - 10W40 olie, med 1.6i motor (1.3i køler) - vandtemperaturen ligger normalt - den når ikke at stige når den får klø - til gengæld dykker den lidt lige efter man har kørt til den - det må vel være termostaten der gør sit arbejde :o)



Har i nogle kloge bud til hvad der sker? Bliver min olie virkelig så varm, så hurtigt??

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jul 2010, 15:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Synes da ikke de temperaturer lyder specielt unormale. Når folks biler pludseligt bruger olie på en lang tur i tyskerland, er det jo fordi olien endeligt får lov til at blive så varm, så længe, at den kan få kogt ophobet kondensvand og andet affald ud af olien. En dårligt justeret tænding kan forøvrigt betyde en mærkbart forhøjet varmeudvikling.

At temperaturen stiger er jo fordi at kølevandet jo kun køler den øverste del af motoren, resten er det motoroliens opgave at klare. En vis del af den energi der udvikles i cylindrene bliver til ren spildvarme, så jo hårdere motoren arbejder (hk der udvikles) jo mere spildvarme udvikles der også. Den varmemængden er sikkert større end man lige tror og der er kun 4-5 liter motorolie til at optage den, så temperaturen vil vel helt naturligt hurtigt stige op, hvis der ikke er en kraftig termostatstyret oliekøler der kan følge med.
:)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jul 2010, 18:54 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Westmus skrev:
Synes da ikke de temperaturer lyder specielt unormale. Når folks biler pludseligt bruger olie på en lang tur i tyskerland, er det jo fordi olien endeligt får lov til at blive så varm, så længe, at den kan få kogt ophobet kondensvand og andet affald ud af olien. En dårligt justeret tænding kan forøvrigt betyde en mærkbart forhøjet varmeudvikling.

At temperaturen stiger er jo fordi at kølevandet jo kun køler den øverste del af motoren, resten er det motoroliens opgave at klare. En vis del af den energi der udvikles i cylindrene bliver til ren spildvarme, så jo hårdere motoren arbejder (hk der udvikles) jo mere spildvarme udvikles der også. Den varmemængden er sikkert større end man lige tror og der er kun 4-5 liter motorolie til at optage den, så temperaturen vil vel helt naturligt hurtigt stige op, hvis der ikke er en kraftig termostatstyret oliekøler der kan følge med.
:)



Mange tak :D - jeg troede bare at 130+ på motorvej efter 30min var for højt - det ER sikkert også for højt for en helt almindelig 10W40, på en motor der er designet i slut 80'erne :P...

Og ja, du har jo ret i at der også er varme fra blokken - og når den endda er i alu, så leder den også varmen godt :o)



Så vil jeg prøve at undersøge med en tykkere olie - mere for at sænke forbruget her om sommeren :)

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jul 2010, 20:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
tonnilerche skrev:

Mange tak :D - jeg troede bare at 130+ på motorvej efter 30min var for højt

Jo det er også højt, men havde du ikke også målt det ved 4400 omdr i 5.? Hvor stærkt kører du lige der? Det er jo ikke sikkert Daihatsu' ingenører har gearet den til regelmæssigt længere varende "Autobann" kørsel, for vel nærmest fuld roulade. Så havde de sikkert udstyret den med en oliekøler som standard. Mener det var standard på selv en forhistorisk Golf 1 GTI.


Synes jeg kan mindes at der tidligere var en tråd med en BMW der også blev bekymrende varm ved fuld roulade i længere tid af gangen. Nogen gange er det meget lettere bare med nogle røde idiot lamper, så spare man sig for en masse bekymringer. :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jul 2010, 21:18 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Westmus skrev:
tonnilerche skrev:

Mange tak :D - jeg troede bare at 130+ på motorvej efter 30min var for højt

Jo det er også højt, men havde du ikke også målt det ved 4400 omdr i 5.? Hvor stærkt kører du lige der? Det er jo ikke sikkert Daihatsu' ingenører har gearet den til regelmæssigt længere varende "Autobann" kørsel, for vel nærmest fuld roulade. Så havde de sikkert udstyret den med en oliekøler som standard. Mener det var standard på selv en forhistorisk Golf 1 GTI.


Synes jeg kan mindes at der tidligere var en tråd med en BMW der også blev bekymrende varm ved fuld roulade i længere tid af gangen. Nogen gange er det meget lettere bare med nogle røde idiot lamper, så spare man sig for en masse bekymringer. :D


Ved 4400rpm i 5. triller den 140km/t... - dette er endda med en ombygget gearkasse, hvor gearingen er lidt breddere/længere - på en original ville den snurre ca 5000rpm...


Ja det er jo det - en oliekøler ville nok ikke skade :)

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jul 2010, 06:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
er det ikke næsten normalt at man efter 20år af bilens levetid begynder at prøve at måle og så bekymre sig?

den har sikkert haft den samme tendens de andre år. du var bare ikke informeret om det..

min cosworth behøver at holde ca 10min i tomgang så kan jeg ikke holde på slangen til oliekøleren pga varme.. den er både oile til vand kølet OG olie til luft kølet.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jul 2010, 07:31 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
møffe skrev:
er det ikke næsten normalt at man efter 20år af bilens levetid begynder at prøve at måle og så bekymre sig?

den har sikkert haft den samme tendens de andre år. du var bare ikke informeret om det..

min cosworth behøver at holde ca 10min i tomgang så kan jeg ikke holde på slangen til oliekøleren pga varme.. den er både oile til vand kølet OG olie til luft kølet.


Jo sådan har det jo altid været - dette er også bare af ren nysgerrighed og for at lære lidt :) - håber ikke i tager det ilde op :)


Jeg var bare overrasket over at olien kunne gå fra 90-95 grader til 105-110 grader på et minuts tids...

Og så var det mere om det var strålevarme fra katalysatoren, eller om det var blokkens varme der blev overført til føleren, ELLER om det rigtig nok var olien der blev varm...

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jul 2010, 08:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
tonnilerche skrev:
eller om det var blokkens varme der blev overført til føleren, ELLER om det rigtig nok var olien der blev varm...

Tror du skal regne med der generelt er pænt varmt inde i en motor. I følge Wiki er stempels top f.eks typisk 300 grader varmt og olien plasker jo bl.a op på dets underside. Det er vist heller ikke uhørt at man kan måle temperaturer oppe under ventildækslet på 150-200 grader når der er fuld skrue på. Hvilket så også er et sted hvor olien er eneste kølervæske.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jul 2010, 08:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
det var nu ikke negativt ment. men jeg er overbevist om at man køre med mange ting man først tænker over når det kommer i fokus.

på en gadebil på et relativt lille trim burde en olie til vand køler kunne klare sagerne. det er også hvad mange biler køre med standart. bla min sierra cosworth.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jul 2010, 09:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
og lige totalt OT

hvordan kører den med det totalt rusttilstoppede simotafilter (eller hvad det nu er) ??

MVH Luske


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team