syncroGT skrev:
-Pedersen- skrev:
Der er da sket lidt herinde siden sidst.
Det jeg ikke kan lade være med at tænke på, er hvor optimalt det er at dysen sprøjter mens indsugningsventil(erne) rent faktisker er lukket ?
Ødelægger det ikke hele ide'en med at forstøve benzinen ?
Eller har jeg helt misforstået hele billedet her ??
Mvh
Vis man regner lidt på hvor lang tid din dyse har og sprøjte benzin ind ved f.eks 3000rpm så er satme ikke længe din ventil står åben.
mener faktisk en normalt benzin dyse ikke rigtig kan køre sekvientielt over ca2000rpm.
en ting er hvor længe spolen(benzindysen) har spænding, en anden ting er hvor langt tid den real er om og åbne, stå åben, og så når spænding falder, lukke igen.
mener og kan huske at en normalt benzin dyse når faktisk ikke og lukke 100% i, over ca 2000rpm.
Så som sagt, er sekvientielt indsprøjtning noget den normale auto industri bruger til og overholde emissinskrav ved lave rpm´s
Jeg læste for noget tid siden en lidt interessant ting.
En fyr der arbejdede hos ProDrive i England (dem med Subaru WRC-bilerne) var ved at bygge sit eget "lille" legetøj.
Seat Ibiza med Renault 2.0 16V'er med MEGA turbo, baghjulstræk, carbon trækaksel, blablablabla... alskens dele fra WRC-biler som han kunne få op under neglene osv. - temmeligt heftigt projekt.
Han forklarede at de på WRC-bilerne, F1'ere og andet heftigt, kørte med nogle temmeligt store dyser og helt vilde dysetryk (+10 bar svjh). Årsagen var at der blev leveret en ret voldsom mængde benzin på kort tid (i sagens natur), og det brugte man til at komme over det her problem med at kunne ramme når ventilen var åben.
På de biler og tuningsgrader de lå og rodede med, så var der rent faktisk hk'er at hente - en hel del endda. Som jeg husker indlægget så var det i størrelsesordnen 20-30 hk'er.
Årsagen var ikke så meget at man lige ramte når ventilen var åben i sig selv. Men at når man ramte når ventilen var åben, så fik man totalt set bedre atomisering af blandingen, fordi den ikke var nået at fortætte på bagsiden af ventilen, og det gave bedre forbrænding og hk'er.
Den store forkromede downside var så levetiden på dyserne... han forventede ikke at de holdt til mere end 1000-2000 km
.
Heavy stuff...