Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 12:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Var ude og rulle en bil ind sammen med en kammerat den anden aften.
Vi er tumlet lidt ind i et mindre problem.
Ved et ladetryk på 1,4 bar på en GT35, giver Lc-1'eren nogle lidt magre værdier lige i det, den externe wastegate åbner ud i det fri. Min mistanke er at der måske kommer en "puls" i udstødningsrøret og det måske er det jeg kan se som en mager blanding på måleuret.

Hvis der er noget om snakken.
Hvad gør vi så nu ?
Skal vi have trukket downpipen til wastegaten ind i udstødningen ?
Eller findes der andre alternetiver ?

Mvh

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

der findes det alternativ, at der pludselig bliver mere flow gennem motoren, pga at udstødningsmodtryk falder. men der kan måske findes andre mulige grunde.
MVH søren

Titel:
Senior Medlem

lqs skrev:
der findes det alternativ, at der pludselig bliver mere flow gennem motoren, pga at udstødningsmodtryk falder. men der kan måske findes andre mulige grunde.
MVH søren

Hej Søren.
Lyder intrasandt. Mest fordi at hvis det passer, skal vi pludselig tænke i helt andre baner for at løse problemet..
Men med gennemgående 3" udstødning burde der vel ikke sidde en plumb der ?

Nogle guldkorn folkens ?

Mvh

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

tror det søren mener er at modtrykket falder når wastegate åbner

det foregår jo før turbo og udstødning

MVH Luske

Titel:
Senior Medlem

Den er jeg med på Luske. :)
Men kan en wastegate downpipe på 1,5" retfærdiggøre et AFR drop på 1 -1,8 lige i det wastegaten åbner, og derefter give mere realistiske afr værdier ?
Det er jo ikke just nemt at køre ind efter.
Grunden til at jeg spørger er at jeg ikke før har hørt om folk med dette problem.

Mvh

Titel:
Moderator

Åbner din WG så pludseligt, at det nærmest er "on-off"?

Jeg ville anse det ret usandsynligt at WG "trækker frisk luft" ind og forurener det din WB sensor ser, med forbehold for at jeg ikke har set hvordan det er lavet.

Det Søren ref. til er motorens trykforhold henover topstykket. Jo tættere på 1:1 du kan komme, desto mere power kan du få, og desto mere fri er motoren rent termisk. Holder bedre til mosten....

Du kan nemt komme ud for trykforhold på 4:1 (udstødningsport/indsugningsport)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

når modtryk falder er der sandsynlighed for at flow stiger gennem motor. ydelsen og behovet for brændstof stiger sammen med flowet. det kan sagtens tænkes at det kan aflæses som en ændring i afr.
MVH søren

Titel:
Senior Medlem

Fejlen lå et helt andet sted.
Har intet med Wastegate at gøre, da jeg i dag bemærkede loggen at duty cycle maxer 100% Så der skal kigges på brændstof i stedet.
det passede bare lige med et hvæs fra wastegaten.
Godt vi kun kom op på det ladetryk 1 gang 4-5 sec. (Nåede at råbe stop til føren )

Æv :damn:

Men jeg garrentere at der hvar hjulspin i 3 gear helen vejen op til det kritiske punkt.
:grin:

HenrikGM skrev:
Det Søren ref. til er motorens trykforhold henover topstykket. Jo tættere på 1:1 du kan komme, desto mere power kan du få, og desto mere fri er motoren rent termisk. Holder bedre til mosten....

Ville man kunne tage det du skriver der,som en tommelfingerregel for hvornår beabejtning af toppen eller ligende er nødvendigt ?

Mvh

Titel:
Mester Medlem

-Pedersen- skrev:
HenrikGM skrev:

Ville man kunne tage det du skriver der,som en tommelfingerregel for hvornår beabejtning af toppen eller ligende er nødvendigt ?

Mvh

Hvis du har et 4:1 trykforhold mellem udstødningsport/indsugningsport, så er det vel oplagt at begynde at kigge udstødningssiden af systemet igennem for flaskehalse, lige fra manifold, til turbo, rørstørrelse/mærkelige knæk på udstødningen, eller endda rørhalen hvis det kommer så vidt.

Titel:
Mester Medlem

vil vove den påstand at mange kører med over dobbelt op på modtryk kontra ladetryk. uden at ane det. bilen kører fint endda. tænker endda der er standardbiler der kører 1-4!
det er ikke noget man kan porte sig ud af. der skal en meget større lader på. respons kan selvfølgelig komme til at lide under dette, men bag de fleste bilmotorer sidder en kobling og en gearkasse.
mange taler om lag, uden reelt at have oplevet hvad der sker efter lag er overstået.
en glad sugemotor med 250nahk der forvandler sig til et 750hk 2bars turbomonster, på 2 sekunder er en fed oplevelse!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time