JakobM skrev:
[
Jep, spændende emne..
Jeg tror vi HELT skal glemme de 5% og nærmere plusse 10 for hjemmelavede manifolde. Manifolde som er tænkt til SAMLET mere flow, men individuelt nu kan have skæve fordelinger. Hvis du kan ramme 5% i afvigelse så tror jeg den har været igennem simuleringsprogram.
Eksempel:
AFR gns. = 11.5
Cyl 1 = 13
Cyl 2 = 12,2
Cyl 3 = 11
Cyl 4 = 10,8
Cyl 5 = 10,8
Cyl 6 = 11,2
Årsagen er uens flow. Cyl 1 procentvis afvigelse i flow = 13% i forhold til gns (alle andre parametre end flow fastlåst).
Vi læser trygt AFR på 11.5, men hvor længe holder cyl 1 mon under f.eks. 1.5 bar? og hvad får skylden?
Er eksemplet målt real life, eller et tænkt eksempel?
Jeg mindes ikke at jeg har målt så stor flowforskel at det kan retfærdiggøre den forskel du har imellem 1 og 4 i dit eksempel. Flowet skal ikke kun være meget off ved enkelte løft, men generelt så meget off at det kan flytte arealet under løft/flowkurven 20% imellem 1 og 4. Da flowet ved alle de lave løft er dikteret af flowcoefficienten på ventilsædet, så er de typisk ret ens, så hele forskellen skal ligge i mellem og topløft. Anslået vil jeg tro der skal flowforskelle væsentligt over 20% til hvor det er værst for at generere 20% arealforskel under løft/flow kurven.
Der bliver også et emne med torsion i krumtappen når enkelte stempler laver 20% forskelle i ydelse.
Et sjovt eksempel fra real life: 4cyl volvomotor med en dyse der gav -8% mener jeg det var(orker ikke finde det i lommebogen nu, men det var ikke samme dysenummer!!), var meget tydelig synlig på AFR målt efter turbo. Sensoren var hurtig nok til at registrere problemet, dog fortalte den ikke hvilken cylinder, men nok til at løfte øjenbrynet og se sig lidt omkring. Ved ikke om den kunne have set det v. fuldlast, men nu skabte den sig unormalt, i de lave rpm, så advarslen var vist.
Der er nok ingen tvivl om at manifolde er mere end blot et rør der skal luft igennem, hvis det skal være spitzenklasse, men jeg synes vi mangler nogle "case studies" der virkeligt har været målt at forholde os til. Hvis dit eksempel er fra en faktuel motor, så er der garanteret mange der gerne vil læse med i tråden for at få flere detaljer.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!