Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:32

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 08 jun 2010, 15:11 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
lqs skrev:
det er sgu noget gammeldags diesel der er tale om så!
MVH søren


Er i tvivl om det var et svar til mig eller ej?

Men nej det er sådan en CR diesel fungerer, dette gælder også de nyeste nye på markedet.

..hvordan vil du ellers begrænse en diesel?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jun 2010, 19:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
mærkeligt min mb ikke kan tage flere omdrejninger i frigear så....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jun 2010, 20:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
åå tak for svar ... ca 1825 dage for sent.. :gnaek: :gnaek:
kan så lige svare for mig selv.. hvis bilen allerede standard går over hk kurvens max så er der ikke meget at hente...

begrænseren ja hvis man kører finder man den sku nærmest aldrig da diesel tilførslen er så begrænset før max rpm aligevel..

at rykke max rpm er ikke altid en fordel da motorens egen rpm range passer rimligt til resten.

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jun 2010, 12:01 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
lqs skrev:
mærkeligt min mb ikke kan tage flere omdrejninger i frigear så....


Prøv engang at kom med noget mere sagligt - kom nu ind i kampen.

Hvordan vil du begrænse en diesel uden at skrue ned for diesel mængden?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jun 2010, 17:03 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Citat:
Hvordan vil du begrænse en diesel uden at skrue ned for diesel mængden?


Skrue ned for mængden af luft :idea:

Men hvad tillader diesel af omdrejninger, jeg mener brændtid kontra stempel hastighed.

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jun 2010, 21:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er ganske rigtigt at langt de fleste diesel biler begrænser rpm ved at drosle dieselmængden. men en moderne motor måler skam omdrejningerne først. det er ikke noget med at skue op eller ned på en skrue! der er et hav af følere og sensorer, tit nogen flere end på en benzinmotor. kig evt på antal ben til ms.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2010, 08:58 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
lqs skrev:
det er ganske rigtigt at langt de fleste diesel biler begrænser rpm ved at drosle dieselmængden. men en moderne motor måler skam omdrejningerne først. det er ikke noget med at skue op eller ned på en skrue! der er et hav af følere og sensorer, tit nogen flere end på en benzinmotor. kig evt på antal ben til ms.
MVH søren


Har jeg nævnt en skrue? Jeg siger blot at omdrejningsbegrænseren i en diesel sker ved at man begrænser dieselmængden.
Det hele sker i motorstyringen, og jo det sker ved at man skruer ned for den mængde diesel der sprøjtes ind i motoren i henhold til omdrejninger.

Det primære map der begrænser omdrejningerne er et 2d map, omdrejninger ud af X aksen og dieselmænde på Y aksen. Dertil er der en røvfuld andre maps der *kan* begrænse mængden, men det primære er det 2d map jeg nævner.

dykkerdahl: Hvad sker der hvis du skærer lufetn væk fra en diesel men beholder samme mængde diesel? ;)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2010, 20:26 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2006, 20:10
Indlæg: 54
så ryger den vist lidt så giver tb ret man lukker altid fof dieselen også samtidelig er der et lukkespjæld(på vw) som lukker for luften så det ikke mærkes som om at motoren vælter ud af motorummet....mvh michael


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2010, 20:49 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
skodacombi skrev:
så ryger den vist lidt så giver tb ret man lukker altid fof dieselen også samtidelig er der et lukkespjæld(på vw) som lukker for luften så det ikke mærkes som om at motoren vælter ud af motorummet....mvh michael


på PSA bruges det spjæld kun til at tvinge motoren til at trække luften gennem EGR ventilen når denne er aktiv.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team