dykkerdahl skrev:
Tak JakobM
Hvad med det map du har på det billede.... Er det fra en MP. turbo?
Ja, det er et eksempel på et map fra MP turbo. Det er sådan de ser ud. Som sagt de skulle gerne lande ind snart...
dykkerdahl skrev:
Har du fået nogle tilbagemeldinger fra de MP. turbo'er som er kommet ud at køre i Danmark?
Kunne være rigtig sjovt at se en dyno udskrift.....
Der er flere spændende biler der kører MP. F.eks. Kenn Egtved's BMW på drift. Han var foran på point mod vinderen (Rasmus) til DHB) indtil gearkassen bukkede under for momentet. Hans ønske var 500hk. Han kører denne turbo
http://www.powerpage.dk/node/56 og landede ved 5300 omdr. de 551hk og længere nede 825nm. Det er på .70 T3 turbinehus og single entry manifold og 1.5 bar. Han kører forholdsvis lave omdrejninger (stroket 2.5 til 3.0). Der kan med fordel monteres TS og knast til flere rpm og køre lavere ladetryk/moment, men totalt samlet mere effekt (hk). Det er med samme turbo (evt. med større A/R).
Da Kompressor/antisurge sidder åben i motorhjelmen er lyden meget karakteristisk fra turboen (inducer på 69,1mm). Lyder voldsomt når den kommer ned af langsiden.
Video:
http://www.youtube.com/watch?v=F7GamJVM ... re=related
Link
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... =#comments
Anden eksempel er skyline også drift. Denne turbo
http://www.powerpage.dk/node/59, Twin Scroll, fuld ladetryk ved 3000 omdr. ud til 8000 omdr. (begrænser).
Andet eksempel er Supra på denne turbo midlertidig
http://www.powerpage.dk/node/57 Positiv tilbagemelding på spoolup og performance. Jeg husker/har ikke tallene her. Der køres single entry -> senere TS. Der er ønske om hybrid med samme turbineside men en 76,5/103,5mm på kompressorsiden. Med Twin Scroll bliver der mulighed for at køre stort A/R på lille hjul sammen med stor kompressorside. Kompressorsiden på denne hybrid er til sammenligning lidt større end Garrett GT4202 (1000hk).
Derudover flere spændende igangværende projekter med TS på både helt små og store motorvolumer. Blandt de lidt mere anderledes projekter den helt store bandit turbo
http://www.powerpage.dk/node/53 med det lille hus A/R 1.05 (dog 1.22 som backup) til MEGET speciel PSA XU motor som udgangspunkt og 8v.... Personen her har fået fræset komplet custom alu-blok top fra bundet til dobbelte knaster og stadig 8v (skråtstillede ventiler og STOR diamater). Stroket til 2.2L (specialfremstillet krumbasse). Turboen er i serie med kompressor. Gearkassen....to-trins...uden kobling (ign-cut ved gearskift). Race fuel. Den kører man ikke til brugsen med. Og kører heller ikke til DHB.
Generelt for alle siges der turboerne ser større ud i virkeligheden mellem hænderne end på billederne.
Der kan evt. komme eksempler på dyno udskrifter senere med log på de interessante parametre. Dog mest brugbare som eksempler på den enkelte bil/motorsammensætning.