quark skrev:
Hvis man tog sådan en turbo (Turbo 250-(550)-750hk Twin Scroll + Antisurge) og satte på en 2.5L motor, så er der ingen tvivl om at man ville få en hel del turbotøven hvis man ikke har et lille A/R på udstødningssiden. Men hvis man sætter et lille A/R på udstødningssiden, så vil motoren ikke være istand til at komme af med udstødningen ved høje omdr. samt man vil få surge problemer.
Tanken: Hvis man nu sætter en meget stor wastegate (evt. 2 mindre) i rigtig godt flow på udstødningssiden, ville det så ikke forhindre at motoren ikke kan flowe nok ved høje omdr.? Hvis man så samtidig lavede et system der luftede ud på indsugningen med en BOV, der blev styret af en ventil, evt en form for negativ boostcontrol med megasquirt.
Er det muligt, eller er der et vigtig punkt jeg overser?
Det er en forholdsvis voksen turbo hvis du vælger den på single entry - skal det absolut være single entry? - og skal det være den turbo? Hvad er ønsker og mål?
Turbo du snakker om:
http://www.powerpage.dk/node/56
Der er ingen grund til at gøre det så besværligt mht. surge og spoolup.
Surge vedrører kompressorsiden og har som udgangspunkt ikke noget med turbinesiden at gøre. Glem overtrykvenstil. Det er turbo og ikke kompressor og du har 2.5L at bygge på. Denne nævne turbo (og alle andre ex wg MP turboer fra PP) har antisurge på indsugningssiden.
Du skriver lille A/R for hurtig spoolup, dertil som du rigtig nok siger ulempe med modtryk senere i omdrejninger. A/R .50 er den absolut mindste på den turbo. Men igen hvad vil du bruge motoren til, hvad er formålet, opgaven, ønsker? Og hvorfor ikke vælge Twin Scroll med f.eks. A/R .70 ??
INTET, hverken om du går ned i A/R eller voldbetaler $$$$ for bling blin single entry turbo med guld lejer, så vil ingen af delene slå twin scroll til sokkeholderne når det gælder spoolup. Du kan gå op i A/R størrelse og samtidig få hurtigere eller samme spoolup med Twin Scroll afhængigt af hvor meget du går op i størrelse...dertil får du forærret et super "godt naboskab" mellem dine cylindre. Du kan holde et overordnet langt bedre balanceforhold for din motor (ladetryk vs. modtryk) og dermed også køre med de sjove knaster blandt meget andet. Dertil kraftig minimering af "ketchup effekten".
Mange har før købt dyrt og bygget "designer stue" til single entry turbo, og bagefter ærgret sig når de fik kendskab og viden omkring fysikkens love ved Twin Scroll setup.
Jeg vil til enhver tid altid anbefale der overvejes Twin Scroll. Hvis man ikke vil det (tid, plads m.m.), så afhænger det helt af dine ønsker og anvendelse om det skal være denne turbo eller en anden i rækken....(alle MP med ex WG kan fås Twin Scroll eller single entry)
Mvh Jakob