Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 30 maj 2010, 06:21 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 apr 2006, 14:29
Indlæg: 140
Hvis man tog sådan en turbo (Turbo 250-(550)-750hk Twin Scroll + Antisurge) og satte på en 2.5L motor, så er der ingen tvivl om at man ville få en hel del turbotøven hvis man ikke har et lille A/R på udstødningssiden. Men hvis man sætter et lille A/R på udstødningssiden, så vil motoren ikke være istand til at komme af med udstødningen ved høje omdr. samt man vil få surge problemer.

Tanken: Hvis man nu sætter en meget stor wastegate (evt. 2 mindre) i rigtig godt flow på udstødningssiden, ville det så ikke forhindre at motoren ikke kan flowe nok ved høje omdr.? Hvis man så samtidig lavede et system der luftede ud på indsugningen med en BOV, der blev styret af en ventil, evt en form for negativ boostcontrol med megasquirt.

Er det muligt, eller er der et vigtig punkt jeg overser?

_________________
-Christian Rasmussen-
-Toyota Supra Turbo-
-Folk med begge ben på jorden hænger ikke på træerne-


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2010, 21:31 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
quark skrev:
Hvis man tog sådan en turbo (Turbo 250-(550)-750hk Twin Scroll + Antisurge) og satte på en 2.5L motor, så er der ingen tvivl om at man ville få en hel del turbotøven hvis man ikke har et lille A/R på udstødningssiden. Men hvis man sætter et lille A/R på udstødningssiden, så vil motoren ikke være istand til at komme af med udstødningen ved høje omdr. samt man vil få surge problemer.

Tanken: Hvis man nu sætter en meget stor wastegate (evt. 2 mindre) i rigtig godt flow på udstødningssiden, ville det så ikke forhindre at motoren ikke kan flowe nok ved høje omdr.? Hvis man så samtidig lavede et system der luftede ud på indsugningen med en BOV, der blev styret af en ventil, evt en form for negativ boostcontrol med megasquirt.

Er det muligt, eller er der et vigtig punkt jeg overser?


Det er en forholdsvis voksen turbo hvis du vælger den på single entry - skal det absolut være single entry? - og skal det være den turbo? Hvad er ønsker og mål?

Turbo du snakker om: http://www.powerpage.dk/node/56

Der er ingen grund til at gøre det så besværligt mht. surge og spoolup.

Surge vedrører kompressorsiden og har som udgangspunkt ikke noget med turbinesiden at gøre. Glem overtrykvenstil. Det er turbo og ikke kompressor og du har 2.5L at bygge på. Denne nævne turbo (og alle andre ex wg MP turboer fra PP) har antisurge på indsugningssiden.

Du skriver lille A/R for hurtig spoolup, dertil som du rigtig nok siger ulempe med modtryk senere i omdrejninger. A/R .50 er den absolut mindste på den turbo. Men igen hvad vil du bruge motoren til, hvad er formålet, opgaven, ønsker? Og hvorfor ikke vælge Twin Scroll med f.eks. A/R .70 ??

INTET, hverken om du går ned i A/R eller voldbetaler $$$$ for bling blin single entry turbo med guld lejer, så vil ingen af delene slå twin scroll til sokkeholderne når det gælder spoolup. Du kan gå op i A/R størrelse og samtidig få hurtigere eller samme spoolup med Twin Scroll afhængigt af hvor meget du går op i størrelse...dertil får du forærret et super "godt naboskab" mellem dine cylindre. Du kan holde et overordnet langt bedre balanceforhold for din motor (ladetryk vs. modtryk) og dermed også køre med de sjove knaster blandt meget andet. Dertil kraftig minimering af "ketchup effekten".

Mange har før købt dyrt og bygget "designer stue" til single entry turbo, og bagefter ærgret sig når de fik kendskab og viden omkring fysikkens love ved Twin Scroll setup.

Jeg vil til enhver tid altid anbefale der overvejes Twin Scroll. Hvis man ikke vil det (tid, plads m.m.), så afhænger det helt af dine ønsker og anvendelse om det skal være denne turbo eller en anden i rækken....(alle MP med ex WG kan fås Twin Scroll eller single entry)

Mvh Jakob


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 maj 2010, 08:01 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 apr 2006, 14:29
Indlæg: 140
Hejsa Jakob

Der er ingen ønsker om at det skal være single entry, jeg regnede bare med at det var det hurtigest spoolende du kunne få når den er på .50, regnede ikke med at en twinscroll ville kunne følge med.

Jeg har ikke de vilde planer til at starte med, men ved at mere vil have mere. Så jeg går ikke ud og bruger min penge på en turbo der ligger perfekt til 350hk, når jeg helt sikkert vil have mere senere. På den anden sider gider jeg ikke en turbo der spooler så højt oppe at det er en rullefelts droning, altså en bil der ikke ville kunne køre fra en opel corsa i et lyskryds. (Har prøvet at få klø af min kammerats 1.4 corsa da jeg kørte med en sp61gt turbo, det skulle jeg hører for længe, men den var satme også laggy)

Jeg har hørt/læst at Anti-Surge ikke er effektivt nok til at holde surge væk med et "for lille" udstødningshus.?

Er der nogen der ved om dette virker? Er godt klar over at man så faktisk mister lidt idéen med twinentry manifold.
http://www.spracingonline.com/store/Sou ... Valve/3643

_________________
-Christian Rasmussen-
-Toyota Supra Turbo-
-Folk med begge ben på jorden hænger ikke på træerne-


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 maj 2010, 15:15 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 07 apr 2010, 22:13
Indlæg: 74
Geografisk sted: Jylland
apropos twin-scroll... vil det fungere på en 2.2 5-cyl motor(1-2-4-5-3), eller er der bare dømt alm turbo??


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 maj 2010, 16:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
quark skrev:
Hejsa Jakob

Der er ingen ønsker om at det skal være single entry, jeg regnede bare med at det var det hurtigest spoolende du kunne få når den er på .50, regnede ikke med at en twinscroll ville kunne følge med.

Jeg har ikke de vilde planer til at starte med, men ved at mere vil have mere. Så jeg går ikke ud og bruger min penge på en turbo der ligger perfekt til 350hk, når jeg helt sikkert vil have mere senere. På den anden sider gider jeg ikke en turbo der spooler så højt oppe at det er en rullefelts droning, altså en bil der ikke ville kunne køre fra en opel corsa i et lyskryds. (Har prøvet at få klø af min kammerats 1.4 corsa da jeg kørte med en sp61gt turbo, det skulle jeg hører for længe, men den var satme også laggy)

Jeg har hørt/læst at Anti-Surge ikke er effektivt nok til at holde surge væk med et "for lille" udstødningshus.?

Er der nogen der ved om dette virker? Er godt klar over at man så faktisk mister lidt idéen med twinentry manifold.
http://www.spracingonline.com/store/Sou ... Valve/3643
mister lidt af ideen? prøv at sæt den på en motor med delt udstødningsmanifold... der bliver nogen cylindre der ikke kan komme af med noget som helst. mister lidt af ideen er meget underdrevet! et antisurge kompressorhus kan naturligvis ikke frelse en fra grelle fejlberegninger. men det virker da inden for rimelighedens grænser. der er en grund til det har været brugt på lastbiler i mange år!
MVH søren
ps. ja man kan sagtens køre delt udstødningshus på 5 benet motor. 2-4 går i det tilfælde sammen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 maj 2010, 16:46 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
lqs skrev:
quark skrev:
Hejsa Jakob

Der er ingen ønsker om at det skal være single entry, jeg regnede bare med at det var det hurtigest spoolende du kunne få når den er på .50, regnede ikke med at en twinscroll ville kunne følge med.

Jeg har ikke de vilde planer til at starte med, men ved at mere vil have mere. Så jeg går ikke ud og bruger min penge på en turbo der ligger perfekt til 350hk, når jeg helt sikkert vil have mere senere. På den anden sider gider jeg ikke en turbo der spooler så højt oppe at det er en rullefelts droning, altså en bil der ikke ville kunne køre fra en opel corsa i et lyskryds. (Har prøvet at få klø af min kammerats 1.4 corsa da jeg kørte med en sp61gt turbo, det skulle jeg hører for længe, men den var satme også laggy)

Jeg har hørt/læst at Anti-Surge ikke er effektivt nok til at holde surge væk med et "for lille" udstødningshus.?

Er der nogen der ved om dette virker? Er godt klar over at man så faktisk mister lidt idéen med twinentry manifold.
http://www.spracingonline.com/store/Sou ... Valve/3643
mister lidt af ideen? prøv at sæt den på en motor med delt udstødningsmanifold... der bliver nogen cylindre der ikke kan komme af med noget som helst. mister lidt af ideen er meget underdrevet! et antisurge kompressorhus kan naturligvis ikke frelse en fra grelle fejlberegninger. men det virker da inden for rimelighedens grænser. der er en grund til det har været brugt på lastbiler i mange år!
MVH søren
ps. ja man kan sagtens køre delt udstødningshus på 5 benet motor. 2-4 går i det tilfælde sammen.


tror ikke det "spjæld" er tiltænkt en manifold der er delt :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 maj 2010, 17:42 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 apr 2006, 14:29
Indlæg: 140
Nej det er jeg ligesom godt klar over... :lol: Det var ment som idéen bag twinscroll manifolden/turboen forsvinder ligesom lidt, da man ikke kan kører med den. :wink:

_________________
-Christian Rasmussen-
-Toyota Supra Turbo-
-Folk med begge ben på jorden hænger ikke på træerne-


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2010, 00:30 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
quark skrev:
Hejsa Jakob

Der er ingen ønsker om at det skal være single entry, jeg regnede bare med at det var det hurtigest spoolende du kunne få når den er på .50, regnede ikke med at en twinscroll ville kunne følge med.

Jeg har ikke de vilde planer til at starte med, men ved at mere vil have mere. Så jeg går ikke ud og bruger min penge på en turbo der ligger perfekt til 350hk, når jeg helt sikkert vil have mere senere. På den anden sider gider jeg ikke en turbo der spooler så højt oppe at det er en rullefelts droning, altså en bil der ikke ville kunne køre fra en opel corsa i et lyskryds. (Har prøvet at få klø af min kammerats 1.4 corsa da jeg kørte med en sp61gt turbo, det skulle jeg hører for længe, men den var satme også laggy)

Jeg har hørt/læst at Anti-Surge ikke er effektivt nok til at holde surge væk med et "for lille" udstødningshus.?

Er der nogen der ved om dette virker? Er godt klar over at man så faktisk mister lidt idéen med twinentry manifold.
http://www.spracingonline.com/store/Sou ... Valve/3643


Den turbo du snakker om http://www.powerpage.dk/node/56 laver fuld ladetryk ved 3000 omdr. på Twin Scroll A/R .70 på en 2.5L motor. Du kan ligge 1000-1200 omdr. på hvis du kører single entry. Det er som sagt en HAN og pæn stor og laver effekt op til +750hk (A/R 1.0). Den passer fint hvis du kører twin scroll, men bliver vel stor på single entry. Køre du single entry så gå lidt ned i størrelse hvis du vil søge nær det tidlige ladetryk. F.eks. denne her: http://www.powerpage.dk/node/60. Rækker fint til de både 350 og senere 600hk

Glem her snakken og dine spørgsmål om turbinehus vs antisurge og hvad du har læst herom. Det er ikke relevant for dig. Antisurgen på kompressorsiden klarer din motor (2.5L) uanset MP turbo og sammensætning.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jun 2010, 22:53 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
***admin/moderator on***
Jeg har delt emnet således Dykkerdahl gode input om Twin Scroll får eget emne under Tuning her http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=23783
Mvh Jakob
***admin/moderator off***


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 58 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team