Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 19:02

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

kepsus skrev:
tjaa, men er det ikke ligesom at gå et skridt frem og to tilbage ved at finde en "lastbil" turbo, i stedet for min fine garrett turbo :-)..

Nu kan det godt være man kan finde en kugleleje turbo med ca samme spec fra en lastbil.

Det skal altså være en halvskrøbelig kuglelejeturbo?

Lastbilslader er måske slet ikke så tossede endda, meeen alt skal dimensioneres rigtigt, ellers no-go

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Henrik, når du siger halvskrøbelig, hvad mener du så med det ??..
Ja de stiller måske større krav til olien/retur osv, men de spooler typisk og hurtigere op.

Nej der er måske ikke noget galt i an "lastbil"turbo, men hvor finder spec/compressor map på en original oem turbo ?.

Titel:
Moderator

kepsus skrev:
Henrik, når du siger halvskrøbelig, hvad mener du så med det ??..
Ja de stiller måske større krav til olien/retur osv, men de spooler typisk og hurtigere op.

Nej der er måske ikke noget galt i an "lastbil"turbo, men hvor finder spec/compressor map på en original oem turbo ?.

De stiller urealistiske krav til oliens renhed. Derfor skrøbelig.

I en ideel verden, er det en fantastisk lader, og er glidelejeturbo overlejen, men tolerancen overfor feks et sandkorn er nul.

Blot man er klar over det, og betragter turboen som en sliddel ala bremseklodser(nogen kører væstentligt kortere på en kuglelejelader end på et sæt klodser!), så er det jo fint.

Specs er ikke umulige at finde på lastbilsladere.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Are Twinscroll Turbo Setups on SR20det's Totally Overrated?

Geoff:
Making WOT top end power is easy (we've been doing it for years). Making power everywhere else is the hard part, hence the reason we have redesigned every single manifold we manufacture.

Jeg prøver lige at puste liv i denne tråd med et link til
www.full-race.com som har mere end 10 modeller Twinscroll manifolder med billeder på deres side + en lille film med en hurtig Subaru og nogle billeder med den manifold som den måske køre med.

Her er en tråd fra et forum hvor der bliver stillet ? ved Twinscroll.
Lidt ned er der en prof. tuner fra XAT Racing som fortæler om en bane racer han har monteret Twinscroll på, og nederst kommer så Prof. tuner Geoff fra www.full-race.com og skriver lidt om Twinscroll.

http://www.freshalloy.com/forums/showth ... p?t=171645

Det er ikke så svært at finde en turbo som at finde en Twinscroll manifold.
Lidt info om min jagt på en Twin Scroll manifold.

Jeg har i et forsøg på at finde en manifold til min model skrevet lidt med Turbokongen fra Norge som sælger manifolder til Bla Ford Cosworth og Nissan, her er et billede af en TS. som han skriver en kunde laver 850hk på med en Cosworth motor. ?
Jeg tror at disse Ford manifolder koster lige lidt over 3000Nkr
Ser de rør ikke lidt tynde ud?

http://www.finn.no/finn/bap/viewimage?f ... reaId=4010

På et spørgsmål om han kunne skaffe en down mount, split puls, T3 med eksterne Wastegate til mig svare han:

Jeg har fått spesialprodusert noen få rustfrie downmount splitpuls grenrør med t25 flens intern wastegate .
Disse er designet for å gi RASK spoolup salik som det originale , men gi mer topp effekt .
Foreløpige tester viser at det funker over all forventning .
Problemet er at stort sett alle er for kjipe til å betale 3 lapper for et slikt grenrør...
Da disse koster meg nær 3 x så mye som Kina grenrørene i innkjøp , så kan de ikke selges billigere dessverre.
Ingen andre enn deg spør etter denne type grenrør , og da blir det heller ikke produsert .
Stort sett alle med større turboer bruker et top mount grenrør fordi de vanligvis er bedre i design, kan bruke bedre innsugrør til turbo og lage bedre downpipe ut , og det er bedre plass til stor turbo, lettere å skru på , ser råere ut etc. .
Jeg KAN få ombygget et . Skifte til T3 flens er null problem , men å sveise på wastegate rør på splitpuls er tricky .
Da må de lages lignende til Cosworth grenrørene mine med et rør som hår ut på hver side av collectoren .

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
JakobM skrev:
Hej Jakob

Godt spørgsmål :)

Todelt indløb på turbinesiden har flere fordele og et par ulember.

Fordelene:
1) Hurtigere ladetryk, typisk 1000-1500 rpm på 2.0 - 2.5L motorer (afhængig af opbygning)
2) Lavere modtryk pga lave returpulser til nabocylinderne
3) Jævnere ladetrykskurve

Ulember:
1) Der snakkes om en smule tab af topydelse (jeg kender ikke omfanget)
2) Kræver meget mere arbejde at opbygge

Ved todelt indløb er turbinen opdelt i to kamre hele vejen rundt turbinehjulet. Det giver hurtigere ladetryk, fordi hver udstødningstakt nu ikke skal fylde et helt turbinehus, men det halve. Dvs. i princippet kan det sammenlignes med at der anvendes det halve A/R forhold til hver cylinderpar (dog ikke helt korrekt teoritisk), men af mening/funktion sammenligneligt.

Den næste fordel er vedr. modtryk. Her skal tages hensyn til hvilke cylindrepar der køres sammen. På en 4 cylindret motor er det cyl 1+4 og cyl 2+3 som skal i hver deres side. Baggrunden herfor, er at disse par er dem som har længst mellem den enes udstødningstakt og den andens indsugningstakt. Når udstødningstakten skyder skaber det en returpuls. Den returpuls (varm udstødningsgas) kan gå i de andre cylindres indsugningstakt under overlabbet. Herved kan skabes et modtryk og varme gasser retur som stopper vores fyldningsgrad mv. Her tales om "balanceforholdet". Det gælder om at altid at have et modtryk som er lavere end ladetrykket hvis der skal høstes sjove ydelser og en holdbar motor. Derfor er modtrykket også meget vigtigt når der kigges på knastens overlab. Når balanceforholdet tipper til modtrykkets fordel, opstår alle de problemer vi kæmper imod ved trykladning. Derfor, ved at adskille cylindrene således at returpulsen fra en udstødningstakt har sværere/længere tid til at påvirke en indsugningstakt, kan balanceforholdet opretholdes langt længere. Herved det lavere modtryk.

Sidste fordel er at "ketchup-effekten" minimeres ved den store turbo, når ladetrykket fordeles frem for at komme senere på en gang.

Ulemberne er IMO langt mindre end fordelene.
Den lavere topeffekt kan teoritisk forklares ved at når turbinen er sat i gang så er det igen modtrykket det hele drejer sig om. Og når hver enkelt cylinder har det halve hus at fylde frem et stort, så vil den enkelte cylinder, alt andet lige, hurtigere opbygge sit eget modtryk, end hvis hver enkelt cylinder havde begge kamre at fylde ud. Skal der høstes fra begge verdener skal der laves en kollektor som er todelt ved start og går over i enkelt indløb ved topeffekt. Men det er en helt andet hovedpine/formål.

Den væsentligste ulembe er tiden det tager at opbygge systemet. For at de to kamre er adskilt skal wastegaten også fungere adskilt. Dvs. der skal være en udgang fra hvert kammer. Og de skal holdes adskilt, hvis man går efter ovennævnte effekter. Her vælger langt de fleste at køre en enkelt STOR WG, hvor rørerne går adskilt og samles med skillevæg helt op til under ventilen på WG. Dvs. de to wg udtag er adskilt 99% under ventilen ved lukket tilstand. Der kan også vælges to separate WG for at være 100% sikker, men det er dyrere løsning og kræver mere justering.

Her er billede af todelt WG-rør til en stor WG

Billede

Billede

Billede

Alt i alt fint med todelt indløb på stor turbineside, når vi snakker legetøj/projektbiler på små motorstørrelser.

Mvh Jakob

hvad mener du med "små motorstørrelser" vi overvejer samme løsning på 4L V8,,

kommentarer ?

Titel:
Mester Medlem

glem det der liter/ccm snak. kig på sugemotoreffekten i stedet.
250sugehk driver den samme turbo. lige meget om de250hk kommer fra 1,6liter eller 8liter sugemotor. prøv med noget HOLSETT hx50-55 til din 4liters.
MVH søren
ps tilfældigvis har jeg nogen af de holsett ladere...!

Titel:
Moderator

"nogen"??

Har du holdt udsalg for nylig, eller er stakken nået kritisk højde så de nu er begyndt at synke ned i undergrunden?

PS: er de 3 CAT turboer så ens at jeg bare laver 3x tryklejer fra starten,eller?

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
holset ladere ?
jeg kan ikke erindre at jeg skrev jeg havde i sinde at skifte lader,
derimod bad jeg om kommentarer til twin entry single wastegate opsætning.

tror min gt45 vil magte opgaven fint nok,,

Titel:
Mester Medlem

gt 45.... ja den er fin nok. det er også en lastbillader. holsett har i min verden fordelen af mange forskellige (billige/gratis) udstødningsturbinehuse.
MVH søren

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vendsyssel
Jeg genopliver lige den her tråd, i håb lidt input til et problem jeg står med. Skal have en 4 cyl 4,2 liters dieselmotor hidset op til narrestreger, men topstykket har de svenske ingenører i sin tid været så "venlige" at lave med kun 2 udst. porte. Så en ordentlig split-pulse manifold kan jo ikke laves, men hvad er så bedst: Single-entry opsætning, eller twin-entry turbo med cyl 1+2 i den ene side og cyl 3+4 i den anden side?

Turboladere i den størrelse der skal bruges, er for langt de flestes vedkommende twin-entry.

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time