Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 apr 2010, 12:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Forrige år "investerede" jeg i et Optima Red top batteri til BMW´ en dels for at have massere af power til start, og for at slippe for at have et syreholdig batteri stående i bagagerummet.

Desværre har det ikke engang overlevet 2 år på trods af at der ca. hver anden måned i løbet af de måneder den har stået stille, har været en lille power ring lader på for at vedligeholde det.
Når batteriet var ladet op med laderen var det fint den første start eller 2, hvor efter det bare døde.
Generatoren blev skiftet til en ny, selv om den gamle umiddelbart ladede fint. Men den kunne stadigt ikke holde på strømmen.
Efter skift til et alm syrebatteri har det intet været. :damn:

Hvad er folks erfaringer med disse batterier? Er det noget skrammel, eller har jeg blot været uheldig?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2010, 16:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Enten har jeg været heldig, eller du har været uheldig.
For mit førtste redtop holdt i 6 år.
Og det blev masseret af benzinfyret 2 gange om dagen i en halv time ad gangen, når temperaturen falder til under 5 grader.
Det døde så her i vinters, da det var meget koldt,
Men kort tid efter fik generatoren synlige problemer med dioderne.
Så hvem ved om det ikke kunne holde ennu længere.

Nu ved jeg ikke hvilken model BMW du har.
Men for ca. 20 år siden, da jeg beskæftigede mig med mærket.
Der kørte de med en laderegulator, der var beregnet til ørken forhold.
Spændingen lå omkring 13 volt,
til danske forhold bør den ligge omkring de 14 volt.
Kombiner den lave spænding, med et langt kabel til batteriet, og det spændingsfald det vil give.
Så står du med et batteri der ikke bliver ordentligt opladet.
Og det vil ganske hurtigt miste start kapacitet.

MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2010, 18:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Vi har 2 redtop optima batterier i værkstedet, det ene er 15 år gammelt. Det andet er 10år gammel. Og et i båden som er 6 år gammel
Og har lige købt et helt nyt til bilen.

Vi har en batteritester og for sjovt samlignede vi lige de 2 batterier fra værksteder med det nye.

De to gamle kunne trække 720 amp ved 12 volt, hvor det helt nye overholdte data som er 850 amp mener jeg det var.

Så syntes de har klaret det super.
Vi har så også haft en enkelt som ikke holdte mere end 5 år.

Så der kan være den fuser i blandt dem.

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2010, 21:26 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Okay, tror ikke den gamle generator ladede mere 13,3-13,5 volt målt i motorrummet og som du selv er inde på er der jo lidt tab i det lange kabel om til bagegerummet.

Det må vel næsten have været det som har fået det til at blive dårligt så hurtigt, hvis det har kørt med for lav spænding hele tiden.

Et alm syre batteri har jo tilsyneladende ingen problemer med at holde til det.

Ved at søge lidt på nettet kan jeg se at nogen har haft held til at få dem igang igen ved at aflade det helt og der efter koble det sammen med et alm batteri med et sæt startkabler og så sætte lader på.

Det skal næsten prøves inden det ryger på genbrug.

Tak for indput omkring holdbarheden, ud fra det kan tør jeg godt overveje at købe et igen, for at slippe af med det scanbrit i traktor størrelse jeg kører rundt med bag i nu :|


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2010, 17:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Det er rigtigt at man kan "genstarte" de batteri´er.

Så det er da et forsøg værd.
De er jo ikke vildt billige de batteri´er.

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2010, 17:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Hvis du har tiden til det, samt lader og extra batterier, så kan du hente 50% af alle batterier der bliver udskiftet fordi de er dårlige.
Det kræver fandens masse tid, da det skal aflades, lades, aflades osv osv.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team