Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:30

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 27 feb 2010, 16:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Default mappet ser noget sjovt ud!
Billede
Specielt indelingen på omdrejningerne.

Men hvad ved jeg :?:

Her er en tabel jeg har kaldt B19A+t
Den er baseret på en B19A (sug)+ en B21 Et(tryk)
Så 180 kpa er et gæt, og 250 kpa er ikke rettet ind.
Omdrejnings skalaen er baseret på den jeg kører med lige pt.
Billede

Om det virker det ved jeg ikke, men jeg vil mene at det er et bedre bud, end default mappet.
Og der har sneget sig en fejl ind i kolonnen ved 2800 omd, alle værdier bør være +5 grader :damn:

Men området er nok det mest drilske at mappe ind, da det er her maks moment, og fuldt ladetryk som regel optræder.
På en standart lettere tunet motor.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 feb 2010, 18:02 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Default er mere failsafe. dermed mere begynder egnet.

Så går det også, selvom reel tændingsvinkel er op imod 10grader off ifht virkeligheden....

Dertil kommer at default map giver manden en ide om hvad mere tænding betyder, fordi det let kan mærkes.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 feb 2010, 18:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Da jeg lavedet det på 8v'eren (Saab 900 Turbo 8v) startede jeg med det jeg vidste hvad den gjorde standard, give or take.
Derefter justerede jeg mig stille og roligt ind.
Jeg startede med standard K-jet benzin og MS-tænding, var nemt at mærke en forskel, vil jeg sige!
Hentede 30hk over standard med 0.55 bar ved maks-effekt, en 3" udstødning og en frontmonteret IC. Ikke så dårligt igen, på en bil fra 83.
Den endte på 193hk ved 0.8 bar med MS-styret benzin. Den er i pit grundet rust og andet bil-køb, men regner med den skal have sin anden ungdom kommer tid, kommer råd...
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 feb 2010, 09:25 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 06 sep 2003, 20:48
Indlæg: 290
Geografisk sted: Midtjylland
Hvis det var mig, så vil jeg beholde fordeler hvis den er med Hall giver.

Lås den så forstilling er væk, og mont. en MSD 6 tændingsmodul og en MSD Blaster tændspole. så har du et tændingsanlæg der dur.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 feb 2010, 10:15 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
cb skrev:
Hvis det var mig, så vil jeg beholde fordeler hvis den er med Hall giver.

Lås den så forstilling er væk, og mont. en MSD 6 tændingsmodul og en MSD Blaster tændspole. så har du et tændingsanlæg der dur.


Jeg tror ikke det er et problem at få nok gnist på. Det er nok mere Jakobsens erfaring med hvor den skal stå der er problemet. En låst fordeler kolliderer lidt med mandens ønske om at lave et 16V turbomonster senere, når den skal kunne køre økodrift til hverdag og drag i weekenden.
Men der er mange måder at komme fra a-b på.

Hvilken vinkel ville du låse den fast på?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 feb 2010, 11:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Efter min overbevisning giver en låst fordeler mere hovedbrud, end en krumtapsgiver.
Den bør vel låses således at vingen går inf i hallgiveren ca 70 grader før top.
For at give styringen en chance for at regne tændingstidspunktet ud.

Og det giver helt sikkert problemer med rotorens placering ift. dækslet.
Så rotoren skal flyttes.
Og det giver så lidt mere hovedbrud. For får man det forkert, så er der problemer.

Det mest enkle er efter min overbevisning en krumtapsgiver, og lade standart fordeleren fordele gnisten, uden modefikationer.
Hvis man genbruger det gamle tændings system.

Krumtaps giveren har den fordel at den kun skal kontrolleres en gang.
For det riktige tændings tidspunkt.
En fordeler giver, skal kontrolleres jævnligt for at kompensere for at tandremmen bliver strukket.
Og hver gang tandremmen skiftes.

MHT. tændings tabeller.
Så er default tabellen bedre end ingenting.
Og den er meget bedre end en tilfælldig msq fra nettet.
Nu har man bare fordelen at på en såddan gammel motor, der kan man finde fabriks kurverne til de enkelte motorer.

Og her mener jeg helt klart at det er dumt ikke at bruge dem som udgangspunkt.
Man kan jo altid fjerne 5 grader fra tabellen hvis man frygter at skidtet vil tændings banke sig ihjel.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 feb 2010, 11:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Jeg takker for de mange meget brugbare indputs det er super. som sagt jeg er helt grøn så det skal heller ik være for svært i starten :D Jeg tænkte bare at et base map ku være en god start.

Som det ser ud på kan jeg ikke se hvilket tændings modul min tænding køre med selve modulet er bare helt sort desværre. Men tror i første omgang den får lov at tage RPM signal på spolen, os lade tændingen selv styre det indtil jeg får lavet mit remhjul med 36-1 sensor kommer på bilen igen.

Har de andre dele til at lave et wasted spark system dog minus tændings modul, så må se om jeg kan finde en her i løbet af ugen jeg kan bruge.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 feb 2010, 14:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det lyder besværligt, og så skal du bygge om flere gange.
Hvis jeg har forstået det korrekt
Så har du en kørende AT motor.

Hvorfor så ikke montere Ms paralelt.
Feks.
Montere triggerhjulet og giver, og log omdrejnings tallet.
Så ved du at det virker.
Tændings tidspunkt, ville en diode, der giver meget lys ikke kunne bruges ?således at man kunne kontrollere tændingstidspunktet.
Som nybegynder så ville jeg helt klart foretrække at alle indgange virker.
Specielt når man kan montere skidet paralelt, og motoren stadig kan køre normalt.
Når man så kobler udgangene ind så er det meget nemmere, da man ved at indgangene virker.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 feb 2010, 17:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Det eneste jeg mangler er sådan set bare at få det trigger hjul sat på og bygget et beslag til sensoren så kan jeg gøre det.

Forstår ik helt det med at montere det paralelt, er ik den store elektronik haj desværre. jeg skal engang i mellem ha det skåret helt ud i katon :? før jeg forstår

Jeg mente bare at for at ku komme nemmest igang med MS Fuel only så ku jeg hive omdrejnings signal fra - på spolen og ms ku styre ud fra den af ?

hvis jeg får det trigger hjul og sensor grej på plads kan jeg selvfølgelig også bruge det, men det skal jeg ha sat mig meget mere ind i hvordan det skal sættes op i MS, det er nogle ting jeg stadig har lidt problemer med at regne ud :reading:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 feb 2010, 21:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
bilen kan starte og køre på standard map uden problemer, jeg kørte i min gamle lada på totalt standard map 150 km ned til ham gutten der hjalp med at køre den ind. den fik dog rigeligt med brændstof, en hurtig løsning var at fortælle bilen at den kun var en 1200 istedet for en 1600 og vupti så passede blandingsforholdet lidt bedre.. ;) (fusk ja men bedøvende ligemeget på det tidspunkt)

så jeg ser ingen grund til ikke at gå all in.. få lavet triggerhjulet og få trukket alle ledninger til til Ms så det hele er klar til at skifte over..

hvis skidtet så ikke virker så piller du det bare fra og kobler det originale ind igen.. og så er du kørende igen ;)

hvis du skal ha det skåret endnu mere ud i pap er du velkommen til at ringe.. hvis du stadig har mit nummer.

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team