Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 dec 2024, 20:09

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 24 jan 2010, 13:16 
Offline

Tilmeldt: 24 jan 2010, 13:09
Indlæg: 2
Har søgt lidt på forummet, men fandt ikke lige det jeg søgte.

Mit spørgsmål går på om det er muligt at få en TÜV godkendelse på det man har lavet og i så fald hvad sådan noget egentligt koster.

Det jeg tænker er at når man nu har brugt adskillige hundrede tusinde kroner på en ombygning med xxx antal hk, motorstyring, større bremser etc så ville det måske ikke være helt umuligt at finde f.eks 50K til en godkendelse (eller hvad det nu koster).

Hvem taler man med? Og hvad koster det (tror I / ved I), at få dokumentation for udstødning/støj og sikkerhed? Det er vel bare det der kræves?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2010, 20:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
de nænvte 50000kr er måske nok til en test af udstødningsværdier. hvis værdierne ikke er gode nok... er der bare at betale for en test mere.
ting som test af køreegenskaber ved tophastighed er også nødvendige, læs leje af meget dyr bane. om en 15år gammel toyota mon kan holde til at køre over 350kmt? eller om den opfører sig tilfredsstillende ved sammen hastighed? hvis nej, så ny test med anden undervognsindstilling/vinger/dæk eller hvad ved jeg...
det bliver MEGET dyrt og omfattende. men MÅSKE ikke umuligt.
en ide kunne måske være at kontakte det tyske firma man ønsker at bruge. en anden ide kunne være at få viden om hvordan den nye danske superbil, lavet af mange gm dele er godkendt. hvis den pt er godkendt?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2010, 21:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
http://en.wikipedia.org/wiki/Zenvo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jan 2010, 11:42 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Dekra/TüV kan lave det. Det er bare et spørgsmål om penge!
En attest på forurening koster 1000 euro, en attest på støjniveau er sikkert noget billigere. De dyreste og sværeste er bilens egnethed. Tüv kan lave en attest på op til 40% effektforøgelse for 3000-3500 euro.
Dekra kan lave en attest på det du ønsker, men så taler vi omkring 5000 euro.
Hvis du vil vide mere, så kan du kontakte Christian Wicke fra Dekra. Han taler/skriver engelsk, og kan være behjælpelig med alt information.
han kan kontaktes på Christian.Wicke@dekra.com
Dog vil jeg anbefale dig, at tage kontakt til færdselsstyrelsen inden du kører bilen derned, bare for at sikre dig, at det er den rigtige dokumentation du køber :wink:
Skriv evt. en mail til Peter Jessen Lundorf, pjl@fstyr.d, han kan fortælle dig præcis hvad færdselsstyrelsen skal bruge af dokumentation, og han er en flink (men realistisk) person.
Husk også at vende det med T&S. Jeg kan kun anbefale dig, at betale de 300,- det koster, at få et skriftligt svar fra T&S. Så kan du fremvise dokumentation, både senere overfor T&S, men også overfor synshallen og politiet!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jan 2010, 18:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
de tal er ALT for lave. er det en ny test der skal laves kan du gange med ti. evt kan du nøjes med at sætte et nul bagefter...
hvis det er en ombygning de har testet før, er det sikkert muligt at købe en kopi af resultaterne langt billigere. det med de max 40% har jeg aldrig hørt om før. er det noget der findes på skrift eller link?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jan 2010, 23:22 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Du kan sende en mail til tüv :wink:
Det med de 5000 euro har jeg på en mail fra Dekra.
Det var en ny attest, ikke en kopi af en eksisterende, dem kan man få lavet for 300 euro.
Men der er sikkert mange ting som spiller ind på prisen, så smid ham Christian en mail, så kan han nok gi et overslag.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2010, 08:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hmm... en gammel volvo er ab fabrik godkendt til 220hk max. plus 40% oven i den for 3500euro, så er der åbnet op for +300hk, og for yderligere 5000euro, så kan man få dokumneterede emissionsværdier for feks en 240 -92.

Det er sateme en god deal!

Så bliver der lige den med at få bilen til at gå igennem den emissionstest uden at dumpe når den har den effekt...?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2010, 10:07 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Forstå mig ret, man betaler enten 3000-3500 euro, eller fra 5000 euro.
Som du selv er inde på, så er godkender de jo ikke hvad som helst, og derfor kan man vel i princippet betale for en dokumentation, som ikke godkender bilen, da den ikke lever op til de specifikke krav.
De to priser var noget jeg fandt frem til, da der var tale om at fstyr ikke ville godtage min nuværende godkendelse fra HGP.
Dekra kunne lave en godkendelse til ex. 450 hk (std. 174) for ~5000 euro, men dette kan selvfølgelig kun lade sig gøre, hvis de vurderer at karrosse, bremser og undervogn kan følge med til den effekt.
Hvis vi taler en Top Secret Supra med en tophastighed på 360 km/t, så bliver det garanteret dyrere, hvis de overhovedet vil godkende den. Det er jo ikke alt som kan godkendes til Tyskland, selvom man er villig til, at smide penge efter det :wink:
Men det åbner da op for en masse muligheder, hvis man gider ofre pengene på det - motor fra en 850 T5 R m. chip i en Volvo 240 ~ 300 hk., Audi S3 225 m. chip i en Golf I/II ~ 280 hk. osv.
Med god software, så burde det vel ikke være det store problem, at få den godkendt!?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2010, 14:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Det nemmeste vil nok være at montere en stærkere standard motor der har alle emissions papirer i orden derefter få godkendt karossen. Tuning er kun forbeholdt for særligt godkendte fabrikker når det gælder nyere biler. Desværre er der sjædent data tilgængeligt fra fabrikken der muliggør dette og hvis, er det gerne et latterligt lavt max moment man må have. Der er masser af plads til en ls1-ls9 i sådan en gammel firkantet kasse
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2010, 14:33 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Der er faktisk plads til at sætte 2 i enden af hinanden hvis man er lidt kreativ....;-)

og plads i bredden samtidigt.

LS9 plus en kampvægt på 1225kg kan gøre den gamle firkantede kasse til lidt af en morfarbil, også med plads til en overraskelse.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team