Sigmagt skrev:
Morten...
Du mener ikke dette produkt er et holdbart produkt hvis man oftest bruge sin bil til daglig??
Han kører jo med det selv, som een af de ældste MS i DK i en bil han bruger til daglig.
Eksempel:
BMW M3 3,2 med turbo. Monteringen tog laang tid, men alt originalt virkede(instrumentering), og motoren kørte ægte COP tænding som een af de første i verden bagefter.
Selve indkøringen tog 45minutter, alt incl. efter bilen var justeret til at kunne gå fair tomgang.
Udgangspunktet var base map. Motoren er normal meget "letlæselig" og taknemmelig.
Min egen 240Turbo, monteringen var meget basic, og ikke særlig kompliceret. Opstart lidt tricky pga fejl40 bag PC. Efter opstart ca. 20minutter brugt på indkøring. Koldstart herefter trimmet via 5 morgenkoldstarter. Herefter ikke rørt i 1,5år. Var så på tur med EfterZ og da laptoppen tilfældigvist lå i bilen blev der nulret lidt med settings over ca 30km on the fly. Lidt bedre overgang og lidt mere mager blanding, men ellers ingen rigtig ændring i kørbarhed. Kørte ikke længere på literen derefter iøvrigt.
Corolla twincam natten før DHB på nybygget motor, 2timers indkøring sent fredag aften(der gik nogle timer ekstra forinden pga lillebitte fejl40 da motor blev samlet), 1,8bar ladetryk, og en 2.plads i forhjulstræk trykladning senere på weekenden.
Det er ikke altid smertefrit: Rollsroyce V12 på 27liter volumen, 24 tændrør, 24 lavohmsdyser, alt voldstort og umuligt at køre ind. Hele sæsonen 2009 gik stortset med at få den til at køre med last på. Selve opstarten ligger på youtube(kunstpauserne er fordi lortet bliver varmt af H til på få minutter) Indkøring tager LAAAANG tid. Tilgengæld kan man kun teste fuldlast i 10sek hver 2-3. weekend
Iøvrigt ryster luften så meget ved siden af fartøjet når det kører at det er svært at få noget fornuftigt lavet på laptoppen med et 2m serielt kabel!
Når alt kommer til alt:
En god indkøring er meget individuelt. Nogle kan leve med at bilen kløjs engang eller to en kold vintermorgen(mig i min egen feks, der trods alle forudsætninger, ikke gider ulejlige mig med at justere koldstart v. minus10 bedre ind, når den gamle volvomotor blot skal have 1 dab på gassen når den starter, og så er problemet væk(pc på, coldstart enrichment 5% op ville nok løse det!)), eller MortenVJ der ikke kan leve med en justering hvor han ikke kan række armen ind af vinduet, blippe tændingsnøglen 1 gang, og så skal motoren gå rent med 875rpm uanset vejr og vind.
MASSER af gange har jeg set biler der kørte....skal vi kalde det knapt så ideelt, men med en ejer der var ellevild over hvorgodt HAN kunne få den til at køre, SAMT at han kunne (SELV) gøre en forskel med en laptop og lidt puslen med værdierne.
Ligeså mange gange set rigtigt dyre indkøringer der faktisk ikke var bedre end dem en nybegynder med et minimum af interesse kunne præstere. Dermed natirligvist ikke sagt at dyre indkøringer aldrigt levere varen.
Hvad er en god indkøring? Tja...det kommer HELT an på øjnene der ser, hvem der bygger, etc.
Der har været aktive brugere herinde, med litereffekter på godt over 180hk/liter i en daily driver, der var villige til at spendere det meste af en weekend med at pusle om settings for at få 0,1km/l mere ud af motoren uden at kompromittere økonomi og kørbarhed, og samtidigt brugte bilen til race. De blev aldrigt færdige med at køre bilen ind, for overliggeren på forventningsniveauet blev blot rykket op hver gang et mål var nået.
Omvendt er der folk i dk der kører MS på HELT base maps og er godt tilfredse fordi de kom fra et mislykket karburatorprojekt.
Det er forventningsniveauet der afgør brugerens opfattelse af en god indkøring.
Godt råd: Er man perfektionist, så skal man forvente en større indsats, enten selv, eller købe sig til en stor indsats.
En bilfabrik bruger ganske meget tid og flere penge end nogen herinde har investeret i biler på at få motorer justeret til god køreoplevelse under alle forhold. Ingen kan kopiere det på en tunet motor på 45minutter, men det er næsten aldrigt nødvendigt heller.
Tommelfingerregel:
95% af mekanisk mulig topeffekt kan hentes på 1-5 time(r).
De sidste 5% er MEGET dyrere i tid(eller penge).
75% af tomgangs og koldstartsegenskaberne kan hentes på 1time plus 5-10 koldstarter.
De sidste 25% er dyrere.
samme gælder for økonomien.
Driller det så, så går tiden selvf.
Når det HELE så samtidig skal være spitzenklasse samtidigt, så er man ovre og forsøge at konkurrere med bilfabrikkernes indsats.
Igen; Hvad er nok? Og hvem er tilfredse hvornår?
Langt indlæg, men den tålmodige læser har måske fået lidt ud af det

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!