Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 21:29

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 06 jan 2010, 20:10 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
m power skrev:
om ecu er en ms - fmj - wulf 3d - etz etz, så vil det kunne give de samme problemer.

det kommer helt an på hvor dygtig personen bag computeren er

Det er jo lige det!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2010, 21:56 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Sigmagt skrev:
Morten...

Du mener ikke dette produkt er et holdbart produkt hvis man oftest bruge sin bil til daglig??


Han kører jo med det selv, som een af de ældste MS i DK i en bil han bruger til daglig.

Eksempel:
BMW M3 3,2 med turbo. Monteringen tog laang tid, men alt originalt virkede(instrumentering), og motoren kørte ægte COP tænding som een af de første i verden bagefter.
Selve indkøringen tog 45minutter, alt incl. efter bilen var justeret til at kunne gå fair tomgang.
Udgangspunktet var base map. Motoren er normal meget "letlæselig" og taknemmelig.

Min egen 240Turbo, monteringen var meget basic, og ikke særlig kompliceret. Opstart lidt tricky pga fejl40 bag PC. Efter opstart ca. 20minutter brugt på indkøring. Koldstart herefter trimmet via 5 morgenkoldstarter. Herefter ikke rørt i 1,5år. Var så på tur med EfterZ og da laptoppen tilfældigvist lå i bilen blev der nulret lidt med settings over ca 30km on the fly. Lidt bedre overgang og lidt mere mager blanding, men ellers ingen rigtig ændring i kørbarhed. Kørte ikke længere på literen derefter iøvrigt.

Corolla twincam natten før DHB på nybygget motor, 2timers indkøring sent fredag aften(der gik nogle timer ekstra forinden pga lillebitte fejl40 da motor blev samlet), 1,8bar ladetryk, og en 2.plads i forhjulstræk trykladning senere på weekenden.

Det er ikke altid smertefrit: Rollsroyce V12 på 27liter volumen, 24 tændrør, 24 lavohmsdyser, alt voldstort og umuligt at køre ind. Hele sæsonen 2009 gik stortset med at få den til at køre med last på. Selve opstarten ligger på youtube(kunstpauserne er fordi lortet bliver varmt af H til på få minutter) Indkøring tager LAAAANG tid. Tilgengæld kan man kun teste fuldlast i 10sek hver 2-3. weekend :damn:
Iøvrigt ryster luften så meget ved siden af fartøjet når det kører at det er svært at få noget fornuftigt lavet på laptoppen med et 2m serielt kabel!

Når alt kommer til alt:
En god indkøring er meget individuelt. Nogle kan leve med at bilen kløjs engang eller to en kold vintermorgen(mig i min egen feks, der trods alle forudsætninger, ikke gider ulejlige mig med at justere koldstart v. minus10 bedre ind, når den gamle volvomotor blot skal have 1 dab på gassen når den starter, og så er problemet væk(pc på, coldstart enrichment 5% op ville nok løse det!)), eller MortenVJ der ikke kan leve med en justering hvor han ikke kan række armen ind af vinduet, blippe tændingsnøglen 1 gang, og så skal motoren gå rent med 875rpm uanset vejr og vind.

MASSER af gange har jeg set biler der kørte....skal vi kalde det knapt så ideelt, men med en ejer der var ellevild over hvorgodt HAN kunne få den til at køre, SAMT at han kunne (SELV) gøre en forskel med en laptop og lidt puslen med værdierne.
Ligeså mange gange set rigtigt dyre indkøringer der faktisk ikke var bedre end dem en nybegynder med et minimum af interesse kunne præstere. Dermed natirligvist ikke sagt at dyre indkøringer aldrigt levere varen.

Hvad er en god indkøring? Tja...det kommer HELT an på øjnene der ser, hvem der bygger, etc.

Der har været aktive brugere herinde, med litereffekter på godt over 180hk/liter i en daily driver, der var villige til at spendere det meste af en weekend med at pusle om settings for at få 0,1km/l mere ud af motoren uden at kompromittere økonomi og kørbarhed, og samtidigt brugte bilen til race. De blev aldrigt færdige med at køre bilen ind, for overliggeren på forventningsniveauet blev blot rykket op hver gang et mål var nået.

Omvendt er der folk i dk der kører MS på HELT base maps og er godt tilfredse fordi de kom fra et mislykket karburatorprojekt.

Det er forventningsniveauet der afgør brugerens opfattelse af en god indkøring.

Godt råd: Er man perfektionist, så skal man forvente en større indsats, enten selv, eller købe sig til en stor indsats.
En bilfabrik bruger ganske meget tid og flere penge end nogen herinde har investeret i biler på at få motorer justeret til god køreoplevelse under alle forhold. Ingen kan kopiere det på en tunet motor på 45minutter, men det er næsten aldrigt nødvendigt heller.

Tommelfingerregel:
95% af mekanisk mulig topeffekt kan hentes på 1-5 time(r).
De sidste 5% er MEGET dyrere i tid(eller penge).

75% af tomgangs og koldstartsegenskaberne kan hentes på 1time plus 5-10 koldstarter.
De sidste 25% er dyrere.

samme gælder for økonomien.
Driller det så, så går tiden selvf.

Når det HELE så samtidig skal være spitzenklasse samtidigt, så er man ovre og forsøge at konkurrere med bilfabrikkernes indsats.

Igen; Hvad er nok? Og hvem er tilfredse hvornår?

Langt indlæg, men den tålmodige læser har måske fået lidt ud af det :wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jan 2010, 22:07 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Super fedt skrevet Henrik!
Hvor "gode" er de der basemaps, kan man regne med dem hver gang man regner et ud til en motor, eller er der nogen der er så helt hen i skoven, at man ikke rigtig kan køre i bilen?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jan 2010, 17:42 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Runesm skrev:
Super fedt skrevet Henrik!
Hvor "gode" er de der basemaps, kan man regne med dem hver gang man regner et ud til en motor, eller er der nogen der er så helt hen i skoven, at man ikke rigtig kan køre i bilen?


Takker.

"regne et basemap ud"..... :?

For MS´s vedkommende:
Sæt alle faste parametre rigtigt. dvs, lad være med at snyde med dysestørrelse, triggervinkler, motorslagvolumen, etc.

Brug default map, som det er som udgangspunkt. Drop den ide med internetbaserede basemap generatorer. Drop at downloade andres smarte tabeller. Maksimal kopiering af andres tabeller bør strække sig til max at åbne opsætningen i notepad og se hvad de har gjort. Download ALDRIG en opsætning du ikke selv har lavet.

Start på default map. Den skal 90% sikkert holdes igang på gassen første gang. Trim mappet i tomgang, indtil den kan gå selv når den er varm.
Map _KUN_ i 500-1500rpm og KUN i tomgangsområdet.

Kontroller tændingen, så den viser sand værdi. Lås tændingen fast på 10grader.

Når det er ok, så prøv at se hvad den vil hvis du prøver at trille med bilen. Måske den skaber sig lidt, hvis den gør, så se på WB sensoren, og giv den mere hvis den går mageret, eller mindre hvis den går fed. Lad være med at køre i bilen. Tril med den så den kan trille igang. Map indtil den kan det.

Stop, og tjeck. Vand. olie, skruer møtrikker, you name it, jeg kan ikke tælle på fingrene hvor mange gange små "detaljer" som løse spændebånd, ledninger der lige var trukket imidlertidigt, etc. har forårsaget ekstraarbejde, så TJECK.

Når bilen er kold(du kan passende rydde op og lade PC op indtil den bliver kold!), så prøv at starte den igen. Nu kan du pusle lidt med coldstart funktionerne, hvis det er meget nødvendigt.
Ellers vent til den er varm, og lav rulletesten igen. Trim til det spiller.

Sæt tændingen fri.

Ud og rulle, imens der mappes on the fly.(2 personer er smart. 1 person er dumt!).

Voks med opgaven. Hvis der er noget der ikke virker, så stop, og fix det.
(hvis motoren sætter ud v. 4000rpm, så hjælper det feks ikke at blippe koblingen og køre den til 6000rpm!. Det tjener måske som en slags hævnaktion, men hverken bil eller MS går op i den slags afreagering!)

Osv.

Men hold jer fra plug.n.play maps til andet end inspiration.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jan 2010, 18:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
De 825 omd kold er overdrevet :D

start proceduren i morges ved-7 grader så således ud.
Tilslutte pc'en sætte tænding på. rykke lidt i usbstikket indtil der er hul igennem, starte en datalog, tænd for fyret, start motoren.
Vente i et-to sekunder hvor den halter ved 800 omd
og derefter kører stabilt ved 1400 omd
Ud at fjerne sne og is fra bilen, efter ca 4 min begynder den at køre ujævnt ved ca 900 omd og ca 40 grader på kølevandet.
WB viser magert, grundet udsættere

Hele seancen er uden at berøre speederen!!

Så planen for i morgen er at give lidt mere benzin ved 40 grader, og håbe på at det er i den riktige retning at gå.

Småting vil nogle mene!

Men efter ca 8 år med MS, så er der kun småting tilbage at forbedre :wink:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jan 2010, 19:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
genial info man kan hente i dette topic :mrgreen:

Skal iøvrig siges at min boks fra HenrikGM var sat op af ham.
Min motor kunne ved første opstart, starte/køre som han så fint beskriver.

Så det er jo lækkert, så mangler jeg bare at få resten af motoren gjort klar til noget indstilling :rock:

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jan 2010, 21:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
HenrikGM skrev:
En masse kloge ord


Det fanme smart. Nu håber jeg snart jeg kan få rykket k-jet 8v maskine ud af bilen, og erstattet med 16 megasquirt og turbo.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jan 2010, 21:59 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Indlæg: 409
Geografisk sted: Randers
Lige et skulderklap til Henrik og Morten.

Det er godt skrevet.
Vi nybegyndere vil altid gerne have sådan nogle vejledninger.

Så jeg vil gerne sig tak fordi I gider bruge tiden på at hjælpe os andre igang.

Jakob


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jan 2010, 22:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 668
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Morten VJ skrev:
De 825 omd kold er overdrevet :D

start proceduren i morges ved-7 grader så således ud.
Tilslutte pc'en sætte tænding på. rykke lidt i usbstikket indtil der er hul igennem, starte en datalog, tænd for fyret, start motoren.
Vente i et-to sekunder hvor den halter ved 800 omd
og derefter kører stabilt ved 1400 omd
Ud at fjerne sne og is fra bilen, efter ca 4 min begynder den at køre ujævnt ved ca 900 omd og ca 40 grader på kølevandet.
WB viser magert, grundet udsættere

Hele seancen er uden at berøre speederen!!

Så planen for i morgen er at give lidt mere benzin ved 40 grader, og håbe på at det er i den riktige retning at gå.

Småting vil nogle mene!

Men efter ca 8 år med MS, så er der kun småting tilbage at forbedre :wink:

MVH

Morten


Så kan morten snart blive ansat ved de store bilfabrikker og lave map til motorstyringer :rock:

_________________
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jan 2010, 09:37 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2007, 21:02
Indlæg: 184
Jeg vil dog indrømme jeg ofte bruger mine grund maps på flere biler! Det vil sige at alle biler bliver kørt anderledes ind!
Men grunden til jeg kan det er fordi den set-up jeg bruger er nogenlunde ens på alle biler! Motor osv er ens! Så kan der være forskel på tænding og dyse størrelse og turbo størrelse og udstødnings størrelse og manifold osv, og det tager jeg selvfølgelig højde for inden jeg starter bilen! Samt det er også forskellige hvordan jeg trigger fra motoren!

Og så er jeg RIGTIG glad for MLV :-)

Men Rune når du skal til og igang, så kommer du bare op, så viser jeg de grundlæggende ting som vi gjorde med din kammerats E86

_________________
SAAB 900 turbo MY90.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team