Exhume.dk skrev:
***Moderator on***
Dette emne klippet ud af denne starttråd
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php? ... f4b81de218*** Moderator off / JakobM***
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide noget mere om kompressionsforhold til trykladning på stander benzin og en brugbar effektkurve. Ser mange forskellige meldinger og konstruktioner med alt fra 7,5 til 9, men det er vel normalt med bare en 8 til 8,5:1 på et hyggeligt setup ( f.eks 500 bhp til 2300 ccm )
Det kan sikkert ikke besvares entydigt uden at tage hensyn til : knast(er) flow, modtryk, turbo, hvilken og hvordan skal det bruges.
Men alligevel
Så det er mit spørgsmål : kompressionsforholdHvis det er sådan jeg har forstået denne tråd

jeg syntes denne tråd er ved at grene sig ud i 2 forskellige ting.
hvor høj komp kan man køre for at lave MAX effekt
og hvor høj komp kan man køre og stadig have en pålidelig motor?
tvivler på at man tager en 2,0 motor, trykker 2,2 bar igennem den trykker det sammen med en komp på 11-1 og køre fra og til arbejde i 7 år.
men at køre 402M er noget helt andet.
har også fulgt en del 2,0 ohc projekter gennem årene, og der er ingen der har haft 650hk på en std ohc motor som har holdt i hverdagen. 250-350 så dør den. folk smider så ofte cosworth stempler i den. så kan edn klare lidt mere, og med cosworth krumtap, plejlstænger og stempler så holde de over de 500hk. men så er det også næsten en 205 cosworth motor. de køre jo så med 8:1 i komp std .
men hvad er levetiden på de høj komp motore?
fabrikkerne bygger dem sikkert med 11:1 som nævnt. men hvad er ladetrykket så? og hvor meget kan det hæves uden at den dør?
på min sierra med 8:1 i komp kan std motoren uden de store problemer fodres med 2-2,2 bar. toppen sætter stopperen for hvor meget der kommer igennem i std form, sammen med knasterne.