Olie skift på citröen?
Redaktør: Moderatorer
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
-
Westmus
- Mester Medlem
- Geografisk sted: Holstebro
-
MLSommer
- Geografisk sted: Århus
Jeg har selv en Alfa GTV fra 82 og den har også indenbords bremser bagpå. Det giver nogen fantastiske køreegenskaber for den tid! Det hænger dog nok også sammen med resten af undervognen, med torsionstænger på forakslen, Dedion-bagaksel med watt-link og transaksel gearkasse.
Men jeg kan sige at det at skifte bremser bagpå med de indenbords bremser, det er ikke for sjov. For en ting er at bremserne sidder inde på gearkassen, og man derfor skal helt ind under bilen og ligge. Men samtidig så er kaliberne vendt opad, så de sidder mod vognbunden.
Et andet problem med de indenbordsbremser er manglende køling. Man har mange gange set at når man går til stålet på en bane, smuldrer klodserne bagpå, som var de småkager. Det har man dog senere løst på den fantastiske Alfa RZ/SZ model, hvor man satte ventilerede skiver på, og disse kan nu konverteres til alle transaksel-Alfaer.
Men jeg har hørt andre alternative løsninger, bl.a. om en Alfa 75, der kører på Nürburgring med 2 tørretumblerslanger ud af vinduerne, som går ned igennem bunden af bilen over bremserne.
Men jeg kan sige at det at skifte bremser bagpå med de indenbords bremser, det er ikke for sjov. For en ting er at bremserne sidder inde på gearkassen, og man derfor skal helt ind under bilen og ligge. Men samtidig så er kaliberne vendt opad, så de sidder mod vognbunden.
Et andet problem med de indenbordsbremser er manglende køling. Man har mange gange set at når man går til stålet på en bane, smuldrer klodserne bagpå, som var de småkager. Det har man dog senere løst på den fantastiske Alfa RZ/SZ model, hvor man satte ventilerede skiver på, og disse kan nu konverteres til alle transaksel-Alfaer.
Men jeg har hørt andre alternative løsninger, bl.a. om en Alfa 75, der kører på Nürburgring med 2 tørretumblerslanger ud af vinduerne, som går ned igennem bunden af bilen over bremserne.
/Michael Sommer
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
lidt luft udefra gennem en tørretumler-slange skal man ikke kimse af.. var metoden til at få bremserne til at holde en hel prøve ad gangen da jeg kørte starlet til klubrally.. "scoopet" i nissan-forkofangeren der gjorde det ud for frontspoiler var et sæt basporte fra biltema
man ku altid lugte i den bil når man havde kørt stærkt nok hehe.
man ku altid lugte i den bil når man havde kørt stærkt nok hehe.
- needspeed
- Mester Medlem
- Geografisk sted: Ribe