Exhume.dk skrev:
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide noget mere om kompressionsforhold til trykladning på stander benzin og en brugbar effektkurve. Ser mange forskellige meldinger og konstruktioner med alt fra 7,5 til 9, men det er vel normalt med bare en 8 til 8,5:1 på et hyggeligt setup ( f.eks 500 bhp til 2300 ccm )
Det kan sikkert ikke besvares entydigt uden at tage hensyn til : knast(er) flow, modtryk, turbo, hvilken og hvordan skal det bruges.
Men alligevel
Så det er mit spørgsmål : kompressionsforholdHvis det er sådan jeg har forstået denne tråd
Det er præcis sådan indlægget skal forstås
Og du rammer et rigtigt interessant emne!!
Hvornår og hvor meget skal kompressionen sænkes.
Hvornår, ja som udgangspunkt ved trykladning sænker vi jo pga risikoen ved detonation bl.a. Men er det altid nødvendigt i forhold til oem kompressionen og hvad i forhold til vores forbrændingskammers opbygning som "slagteren! her nævner. Kammerets opbygning (2v vs. 4v osv) har jo stor betydning for vores tændingsavancering.
Hvorfor kørte peugeot 205 T16 4valve med kompression helt ned til 1:6.5 var det overkill eller reelt i forhold til det høje ladetryk. Hvor meget kan en moderne motorstyring + lavt modtryk (1:1) + typisk 4valve top håndtere af ladetryk på f.eks. 1:9.5 eller 1:10 ??
Hvor er vandindsprøjtning henne i dette billede..??
Jeg tror der er sket stor skred gennem tiden inden for modtryk, forbrændingskammeret og motorstyring.
Det kunne være interessant at høre andres synspunkter og erfaringer herpå...