Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 08 jun 2025, 20:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Efter hvad jeg lige har målt er der ca. 6-7 mm fra min cylinder tilolie/vand kanaler. Og har planer om at bore den 1,3mm.

Spørgsmålet er så , blir det mon for tyndt, er der nogen retningslinier på det område. :reading:

Det er støbejern´s blok

S3 Optimeret

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Moderator

BANDIT skrev:
Efter hvad jeg lige har målt er der ca. 6-7 mm fra min cylinder tilolie/vand kanaler. Og har planer om at bore den 1,3mm.

Spørgsmålet er så , blir det mon for tyndt, er der nogen retningslinier på det område. :reading:

Det er støbejern´s blok

Sjældent nogen god ide at bore til stor diamter. Ikke mange har det gods der skal til, hvis der er noget power bag.

Men er det kvalitetsjern den er lavet af, så kan du måske slippe afsted med helt ned til 3mm restgods.

En af de sjove problemer der er i det projekt er core-shift. Når de støber en blok, så kan der være forskellige grader af forskydninger.
2mm er ikke helt uhørt.

Har du så 6mm i gennemsnit, og der er et sted cylinderen er forskudt 2mm, så er du nede på 4mm gods, borer du så 1,3mm, så har du kun 2,7 tilbage hvor den er tyndest. (medmindre de 1,3mm er på diameteren!)

Men som med al tuning så er der en risiko, som man må løbe, og hvis de ikke er kendte for at revne, samt du måler 6-7mm, og effekten ellers er moderat, så prøv det da.
Jeg er nu ikke sikker på jeg ikke ville gå efter robustheden, end de 1,3mm men smag og behag.....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Medlem
Brugeravatar

er det de zetec motor??

hvis det er den kan du godt tage den op til 86 mm boring uden problemer

Titel: ..
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM

De 1,3mm er på diameteren

Kan da lige komme med lidt flere info.

Jeg har nogle dybe ridser i cylindervæggen , derfor boringen :)

Std boring er 84,7mm og skal bores til 85,75mm som minimum for at blive ren. Har kun kunne finde stempler i 85.5 & 86mm , så valget stod mellem at finde en anden blok eller bore den gamle til 86mm.

Jeg vil kalde det moderat effekt den skal lave , omkring 300 hk og 400 nm ved maks 1.5 bars ladetryk.

Men holdbarheden skulle gerne være i højsæde. Vil ikke bruge 4500 ,- på stempler hvis det viser sig at der ikke er nok gods.

Men hvad siger du til de tal :?:

S3 Optimeret

Senest rettet af BANDIT 25 okt 2009, 23:21, rettet i alt 1 gang.

Titel: Re: ..
Medlem
Brugeravatar

hvis du bore zetec motor op til 86mm så bliver det til en 2,1liter det er meget brugt i england og us

den laver 522hk på en 2,1 motor

http://passionford.com/forum/restoratio ... -09-a.html

Titel: ...
Mester Medlem
Brugeravatar

Ja det er en zetec blacktop.

Det er dette sæt jeg har kigget på i england

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT

Men ville lige høre hvad folk herinde mente om sagen.

S3 Optimeret

Titel: Re: ...
Medlem
Brugeravatar

BANDIT skrev:
Ja det er en zetec blacktop.

Det er dette sæt jeg har kigget på i england

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT

Men ville lige høre hvad folk herinde mente om sagen.

stemplerne er gode nok det er Wossner stempler

her kan du se mere

http://www.performanceenginecomponents. ... D=620&MID=

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Få målt blokken med ultralyd for at se om den er slem hvad angår 'coreshift'.. Er den iorden.. Hvilket den sandsynligvis er da moderne støbemetoder er blevet bedre til at minimerer sådanne unøjagtigheder (1)..så kan jeg ikke se at der skulle være noget ivejen med projektet.. Men har du kikket lidt på det finansielle regnestykke ? For det kan meget vel være billigere at finde en anden 'ny' frisk blok der ikke skal bores op..

(1) på grund af miljømæssige årsager har man brugt en hel del energi på at minimerere coreshift.. Da en motor forurener meget under opstarts fasen vil man gerne igennem denne fase hurtigst muligt og tykke cylindervægge hjælper ikke ligefrem.. Så den gamle skole med at tilføje rigeligt ekstra her for at kompensere for coreshift er droppet på moderne motorer.

Titel: ..
Mester Medlem
Brugeravatar

Er skam ikke nervøs for de stempler , det er mere min blok jeg er i tvivl om.

Den fiesta kører med den gamle silvertop.

S3 Optimeret

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ae86 skrev:
Få målt blokken med ultralyd for at se om den er slem hvad angår 'coreshift'.. Er den iorden.. Hvilket den sandsynligvis er da moderne støbemetoder er blevet bedre til at minimerer sådanne unøjagtigheder (1)..så kan jeg ikke se at der skulle være noget ivejen med projektet.. Men har du kikket lidt på det finansielle regnestykke ? For det kan meget vel være billigere at finde en anden 'ny' frisk blok der ikke skal bores op..

(1) på grund af miljømæssige årsager har man brugt en hel del energi på at minimerere coreshift.. Da en motor forurener meget under opstarts fasen vil man gerne igennem denne fase hurtigst muligt og tykke cylindervægge hjælper ikke ligefrem.. Så den gamle skole med at tilføje rigeligt ekstra her for at kompensere for coreshift er droppet på moderne motorer.

Økonomien blir vel kun dyrere hvis jeg skal invistere i en ekstra blok, skal have smedet stempler proppet i uanset.

Det med ultralyd er vel ikke noget man finder på hvert gadehjørne. Hvor kan man få det.

Som jeg ser det har jeg 2 muligheder.:

1) Finde en brugt blok og købe stempler i 85mm og bore den dertil

2) Købe 86mm stempler og bore min værende blok. Hvis folk vel og mærke mener at jeg har nok godstykkelse selvom jeg fjener 1,3 mm.

Det er jo selvfølgelig (kun) 0.65mm i hver side. Det virker jo ikke af specielt meget , men nyt for mig så det er godt med lidt meninger og erfaringer :coffee:

S3 Optimeret

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time