Udregning af kompresion ved ændring af slaglængde.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

Udregning af kompresion ved ændring af slaglængde.

#1 Indlæg af JDJ »

Jeg har en lille motor ombygning i tankerne men det volder mig lidt problemer at regne ud hvad det nye kompressions forhold vil blive. :reading:

Motoren som den er nu:

Antal cyl: 6
Boring: 84 mm
Slag: 75 mm
Pejlstang: 135 mm
Slagvol: 2493 ccm
Komp. nu 8,8:1 (aflæst fra data blad)

Motoren som den var tænkt i fremtid

Antal cyl: 6
Boring: 84 mm
Slag: 81 mm
Pejlstang: 130 mm
Slagvol: 2693 ccm
Komp. ??

Er lidt i tvivl om jeg skal bruge mere motor data for at regne det ud. Kan jeg godt regne ud at stemplet kommer til at toppe 2mm før top end før. Men det kan vel ikke sammenlignes med at blot knalde en tykkere toppakning i når man også øger slaglængden. Kan ikke helt lure hvordan det skal regnes ud.

Nogen der har noget indput?
:coffee:
Brugeravatar
fordtosserne
Medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 27 okt 2005, 17:40

Re: Udregning af kompresion ved ændring af slaglængde.

#2 Indlæg af fordtosserne »

Compression Ratio
Information required:
1) Capacity of ONE cylinder
2) Compressed volume

Cylinder capacity is the total engine displacement divided by the number of cylinders.
E.g. 4 cylinder 1600cc engine = 400cc per cylinder.

Compressed volume is the area above the piston crown when the piston is at its highest point or top dead centre (TDC).
This area comprises:
1) The combustion chamber (usually in the cylinder head as shown, but can also be in the piston crown),
2) The head gasket thickness,
3) The area between the cylinder block face and the piston crown, commonly referred to as the 'deck height'.



Procedure:
Measure the volume of the cylinder and/or piston chambers using a suitable burette filled with paraffin. Calculate the volume of the gasket and deck height areas and add these to the chamber volume to arrive at the total compressed volume. Some engines with irregular piston crown shapes, especially raised areas, may be difficult to quantify with any degree of accuracy. In such cases it is best to measure the compressed area with the cylinder head fitted. Make sure the piston is at TDC and seal the gap between the cylinder wall and the piston with grease (this will prevent seepage past the rings giving a false reading).
Refit gasket and cylinder head and measure the volume through the spark plug hole.
NOTE: The spark plug hole must be at the highest point when carrying out this procedure.

Calculation: (Cylinder volume + compressed volume) ÷ compressed volume.
Example: 2000cc 4 cylinder engine with a compressed volume of 54cc's
Solution: One cylinder = 2000cc ÷ 4 = 500cc
(500cc + 54cc) ÷ 54cc = 554cc ÷ 54 = 10.26 or 10.26:1 compression ratio


håber at du kan bruge det her
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#3 Indlæg af K-FINN »

Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#4 Indlæg af m power »

du er jo nød til at vide hvor stort volumen du har over stemplet når stempel er i top.

så enten skal du udmåle forbrændingskammer i topstykke/stempel,toppakning, eller samle motor med en gammel toppakning og så køre et stempel i top.

derefter måler du hvor meget væske der kan være over stemplet, ved at bruge en stor kanyle fyldt med eks 100ml kølervæske , fyld så væsken ned i cyl gemmen hullet til tændrøret , men kun op til gevindet.

ps: husk at motor skal stå så tændrøret står lodret

nu kan du så afmåle på kanylen hvor meget væske der er i motoren.

nu kan du så lave det regnestykke der er i indlæget højere oppe :-)
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#5 Indlæg af Mads B (dk) »

mon ikke det kan klares lidt lettere..... eks 10%mere volume = 10% mere komp ? (det kan det inde i mit hoved ;-))
Billede
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#6 Indlæg af m power »

jo , men det er jo lidt som at arbejde i blinde, for man kender jo ikke kompresionen på den gamle motor.

de tal der opgives er jo fabriksdata, og de holder jo ikke når blok og top er planet :wink:

så jeg ville nu få det hele udmålt så man kender det 100%, jeg lavede selv den udregning på min tidligere e30 turbo
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

#7 Indlæg af JDJ »

Har faktisk selv lavet et regne ark i går som kan regne det samme ud som det Finn linker til fra turbo motor af.

Kan ikke se hvorfor volumen over stempelet skal blandes ind i det, når man kender det gamle komp. forhold. Du har selvfølgeligt ret i at det kan være ændret en smule fordi det er blevet planet noget af. Men nu ved jeg hvor meget der er taget af blok og top, og det er altså så lidt at det ikke ændre mere end ca. 0,15 på komp. forholdet. Men du har selvfølgeligt ret i at man så bør regne ud fra 8,95:1 i stedet for 8,8:1

Skal ikke have noget vildt spændende i skolen idag så må prøve at regne lidt videre på. :reading:


Men indtil videre foreløbigt tak for hjælpen :)
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#8 Indlæg af m power »

hvilke stempler har du tænkt dig at bruge ?

for som jeg husker det så kan du ikke bruge m20b25 stempler sammen med en eta/diesel krumtap og 130mm stænger.

krydspinden sidder ikke samme sted i et eta stempel vs 25i stempel
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

#9 Indlæg af JDJ »

m power skrev:hvilke stempler har du tænkt dig at bruge ?

for som jeg husker det så kan du ikke bruge m20b25 stempler sammen med en eta/diesel krumtap og 130mm stænger.

krydspinden sidder ikke samme sted i et eta stempel vs 25i stempel


Der skal bruges 25i kat stempler, de skal en tur i en fræser og have taget lidt af skørterne for at de kan vende for krumtappen.
Har regnet ud at den ender på omkring 8:1 i komp. Hvilket også svare til det jeg har kunnet læse mig til på div bmw sider.

Har dog også fået en krumtap med 84mm slag på hånden. Men den kræver nye stempler for at kommer til at virke.
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

#10 Indlæg af JDJ »

Har lavet et lille regne ark. Dem der har lyst kan jo tage et kig på det og komme med en kommentar til om i mener at det er rigtigt eller forkert det jeg kommer frem til. :ha:
Senest rettet af JDJ 26 okt 2009, 20:47, rettet i alt 1 gang.
Besvar