Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:05

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 okt 2009, 10:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Jeg har en lille motor ombygning i tankerne men det volder mig lidt problemer at regne ud hvad det nye kompressions forhold vil blive. :reading:

Motoren som den er nu:

Antal cyl: 6
Boring: 84 mm
Slag: 75 mm
Pejlstang: 135 mm
Slagvol: 2493 ccm
Komp. nu 8,8:1 (aflæst fra data blad)

Motoren som den var tænkt i fremtid

Antal cyl: 6
Boring: 84 mm
Slag: 81 mm
Pejlstang: 130 mm
Slagvol: 2693 ccm
Komp. ??

Er lidt i tvivl om jeg skal bruge mere motor data for at regne det ud. Kan jeg godt regne ud at stemplet kommer til at toppe 2mm før top end før. Men det kan vel ikke sammenlignes med at blot knalde en tykkere toppakning i når man også øger slaglængden. Kan ikke helt lure hvordan det skal regnes ud.

Nogen der har noget indput?
:coffee:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2009, 11:38 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2005, 16:40
Indlæg: 187
Compression Ratio
Information required:
1) Capacity of ONE cylinder
2) Compressed volume

Cylinder capacity is the total engine displacement divided by the number of cylinders.
E.g. 4 cylinder 1600cc engine = 400cc per cylinder.

Compressed volume is the area above the piston crown when the piston is at its highest point or top dead centre (TDC).
This area comprises:
1) The combustion chamber (usually in the cylinder head as shown, but can also be in the piston crown),
2) The head gasket thickness,
3) The area between the cylinder block face and the piston crown, commonly referred to as the 'deck height'.



Procedure:
Measure the volume of the cylinder and/or piston chambers using a suitable burette filled with paraffin. Calculate the volume of the gasket and deck height areas and add these to the chamber volume to arrive at the total compressed volume. Some engines with irregular piston crown shapes, especially raised areas, may be difficult to quantify with any degree of accuracy. In such cases it is best to measure the compressed area with the cylinder head fitted. Make sure the piston is at TDC and seal the gap between the cylinder wall and the piston with grease (this will prevent seepage past the rings giving a false reading).
Refit gasket and cylinder head and measure the volume through the spark plug hole.
NOTE: The spark plug hole must be at the highest point when carrying out this procedure.

Calculation: (Cylinder volume + compressed volume) ÷ compressed volume.
Example: 2000cc 4 cylinder engine with a compressed volume of 54cc's
Solution: One cylinder = 2000cc ÷ 4 = 500cc
(500cc + 54cc) ÷ 54cc = 554cc ÷ 54 = 10.26 or 10.26:1 compression ratio


håber at du kan bruge det her


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 okt 2009, 16:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Måske det kan hjælpe lidt.
http://www.turbomotor.dk/formel_kompretion.xls

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 okt 2009, 16:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
du er jo nød til at vide hvor stort volumen du har over stemplet når stempel er i top.

så enten skal du udmåle forbrændingskammer i topstykke/stempel,toppakning, eller samle motor med en gammel toppakning og så køre et stempel i top.

derefter måler du hvor meget væske der kan være over stemplet, ved at bruge en stor kanyle fyldt med eks 100ml kølervæske , fyld så væsken ned i cyl gemmen hullet til tændrøret , men kun op til gevindet.

ps: husk at motor skal stå så tændrøret står lodret

nu kan du så afmåle på kanylen hvor meget væske der er i motoren.

nu kan du så lave det regnestykke der er i indlæget højere oppe :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 okt 2009, 17:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
mon ikke det kan klares lidt lettere..... eks 10%mere volume = 10% mere komp ? (det kan det inde i mit hoved ;-))

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 okt 2009, 18:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
jo , men det er jo lidt som at arbejde i blinde, for man kender jo ikke kompresionen på den gamle motor.

de tal der opgives er jo fabriksdata, og de holder jo ikke når blok og top er planet :wink:

så jeg ville nu få det hele udmålt så man kender det 100%, jeg lavede selv den udregning på min tidligere e30 turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2009, 07:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Har faktisk selv lavet et regne ark i går som kan regne det samme ud som det Finn linker til fra turbo motor af.

Kan ikke se hvorfor volumen over stempelet skal blandes ind i det, når man kender det gamle komp. forhold. Du har selvfølgeligt ret i at det kan være ændret en smule fordi det er blevet planet noget af. Men nu ved jeg hvor meget der er taget af blok og top, og det er altså så lidt at det ikke ændre mere end ca. 0,15 på komp. forholdet. Men du har selvfølgeligt ret i at man så bør regne ud fra 8,95:1 i stedet for 8,8:1

Skal ikke have noget vildt spændende i skolen idag så må prøve at regne lidt videre på. :reading:


Men indtil videre foreløbigt tak for hjælpen :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2009, 08:52 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
hvilke stempler har du tænkt dig at bruge ?

for som jeg husker det så kan du ikke bruge m20b25 stempler sammen med en eta/diesel krumtap og 130mm stænger.

krydspinden sidder ikke samme sted i et eta stempel vs 25i stempel


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2009, 09:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
m power skrev:
hvilke stempler har du tænkt dig at bruge ?

for som jeg husker det så kan du ikke bruge m20b25 stempler sammen med en eta/diesel krumtap og 130mm stænger.

krydspinden sidder ikke samme sted i et eta stempel vs 25i stempel


Der skal bruges 25i kat stempler, de skal en tur i en fræser og have taget lidt af skørterne for at de kan vende for krumtappen.
Har regnet ud at den ender på omkring 8:1 i komp. Hvilket også svare til det jeg har kunnet læse mig til på div bmw sider.

Har dog også fået en krumtap med 84mm slag på hånden. Men den kræver nye stempler for at kommer til at virke.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2009, 20:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Har lavet et lille regne ark. Dem der har lyst kan jo tage et kig på det og komme med en kommentar til om i mener at det er rigtigt eller forkert det jeg kommer frem til. :ha:


Senest rettet af JDJ 26 okt 2009, 20:47, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team