Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 dec 2024, 11:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 16:32 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2006, 12:50
Indlæg: 66
Geografisk sted: Højbjerg
jens skrev:
Det triangel system er bare en totalt stiv udgave af det gammeldags enkle track locator rør. Bliver næsten som at bruge ladderbars. Kan kun bruges i klasser hvor man ikke skal have lyddæmpere da det ellers vil lyfte udstødningen da det rammer under fjedring. Med mindre man hæver pladsen hvor bagsædet sider så der kan være lyddæmpere. 3 link er meget populært på pro touring biler for tiden men det tager også hele bagsæde pladsen. Grunden til at corvette og feks porsche 928 bruger irs er for få lav ufjedret vægt og kunne montere gearkassen direkte på bagtøjsklumpen (transaksel) Giver god vægtfordeling og kørekomfort/egenskaber man aldrig kan få med stiv aksel.


Wishbones har intet med ladder bars at gøre, som raven forklarede er det en V konstruktion der ersatter pan hard stanget, tricket er så et den spidse ende a V'et er en glide bøsning, med en massiv slebet aksel med en uniball i, og nej det erstatter ikke de øvereste eller nederest 4 link stænger de er der stadig. Virkningen af dette er at bagtøjet altid er centeret i bil ligegyldigt hvordan bilen så måtte affjedre på det givne tidspunkt. Det er her wishbonen er bedre end en panhard stang.

håber det er til at forstå :)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 16:40 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2006, 12:50
Indlæg: 66
Geografisk sted: Højbjerg
Ravnen skrev:
Men der er også en anden løsning man kan bruge hvis man som mig ikke helt stoler på løsningen med en diagonalarm (panhard) eller wishbone og det er en glideklods monteret bag på klumpen som bliver holdt fast imellem to justerbare skinner, monteret på karossen, mærkeligt nok viser det sig at jeg åbenbart ikke har nogle billeder at det setup jeg kører med på Sierraen, jeg har åbenbart ment at det var for hemmeligt at vise frem, men jeg kan dumpe nogle billeder når jeg har dem.


Det lyder lidt som et watt link, også alligvel ikke, ved lejlighed ville et par billeder være intersante.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 16:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
sune skrev:
en V konstruktion der ersatter pan hard stanget, tricket er så et den spidse ende a V'et er en glide bøsning, med en massiv slebet aksel med en uniball i, og nej det erstatter ikke de øvereste eller nederest 4 link stænger de er der stadig. Virkningen af dette er at bagtøjet altid er centeret i bil ligegyldigt hvordan bilen så måtte affjedre på det givne tidspunkt. Det er her wishbonen er bedre end en panhard stang.

håber det er til at forstå :)


hmm det lyder da som en meget overkommelig løsning hvor man kan beholde sit originale 4 - link, og stadig have plads til udstødninger.

(dog skal mit 4 - link jo nok bygges om anyway, da der jo skal et andet bagtøj på)

hvorfor er der ingen 8,8 og 9" under sælges ;-) (gerne på valgfri breddemål haha)

billeder af et sådan opsæt kunne da nok være interessante

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Senest rettet af Captain Slow 15 okt 2009, 00:03, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 17:04 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2006, 12:50
Indlæg: 66
Geografisk sted: Højbjerg
splynk skrev:
hmm det lyder da som en meget overkommelig løsning hvor man kan beholde sit originale 4 - link, og stadig have plads til udstødninger.

(dog skal mit 4 - link jo nok bygges om anyway, da der jo skal et andet bagtøj på)

hvorfor er der ingen 8,8 og 9" under sælges ;-) (gerne på valgfri breddemål haha)

billeder af et sådan opsæt kunne da nok være interessante


Ja det er ret simplet, jeg kan desværre ikke tage billeder af mit setup pt. da vi har kørt bilen i vinter hi.

Ang. udstødninger det vil nok give dig nogle problemer, men alt er jo muligt, det kommer også an på hvilken størrelse dæk du kører med, jeg kan fortælle at på min er der meget trængt om omkring bagtøjet... men min bil kører så også med 33x16.5x15 slicks. Jeg kender ikke til nogen drag race biler som kører med store slicks og 4 link setup (med wishbone, og krængnings stabilizator) hvor de har ført udstødningerne helt bag ud.
De fleste fører dem ud lige efter forhjulene, lige før baghjulene, eller bare ind under bilen også med en lille bøj ned mod banen.

Jeg dog set 10.5 tomme biller med 4 link osv, hvor det var lykkes dem at få udstødningen helt bagud.

PS glem alt om 8.8 de er bøvlede at få stumper til... køb et 9 tommer, eller bare byg et selv. det er lettere en de fleste tror


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 18:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Det ser sådan ud...

Min personlige holdning er at denne løsning er den stærkeste, måske ikke den nemmeste at lave, men den giver plads til udstødninger (så længe hjulene ikke mødes på midten det er...)

Hvis man kigger efter kan man også se den "Krænger" der bliver talt om på det første billede...

Og Sune jeg vil ikke give dig ret i at det skulle være et problem med stumper til disse bagtøj (8.8"), det er ikke sværere end til 9" der er bare ikke så mange muligheder måske. Mit her er med Mosler aksler og fullspool, samt resten af alle de dele der skal til for det skal kunne holde til 1000+

Billede

Billede

Billede

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 19:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Fandt et billede af wishbone monteret (kølerandens E12), bemærk 9" bagtøj...

Billede

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 19:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
M+S 185/70R14 :lusket:

god dammit, syntes det hele blir mere og mere uoverskueligt :|

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 20:00 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2006, 12:50
Indlæg: 66
Geografisk sted: Højbjerg
Spændende måde at løse problemet på, sådan har jeg aldrig set det gjordt før. Jeg tror dog at jeg bliver ved med at bruge wishbones.

Ang. 8.8 ja ja selvfølelig kan det da fåes, 9 tommer er bare letter at have med at gøre da langt de fleste bruge det og som du selv skriver der er mange flere muligheder. Det er muligt at det er blevet bedre med stumper til dem, kan bare huske at vi bøvlede med det sidst.

Det er godt nok meget mere plades ved de bagtøj end omkring mit :) det skulle da ikke værer noget problem at få udstødningen viklet omkring der.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 20:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
den wishbone løsning må da være til at bruge på en "gadebil" også, det er da en meget simpel løsning, og der er plads til udstødning også (under bagtøjet)
men kan den virkelig holde retningen på banen ?

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 21:41 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2006, 12:50
Indlæg: 66
Geografisk sted: Højbjerg
splynk skrev:
den wishbone løsning må da være til at bruge på en "gadebil" også, det er da en meget simpel løsning, og der er plads til udstødning også (under bagtøjet)
men kan den virkelig holde retningen på banen ?


Ja det holder, det er det setup de nyest pro mods bliver bygget efter, hvis ikke de køre i ADRL serien, pro mod motorere laver i dag op til 3500 hk, så holdbarheden er ikke et problem.

På en gadebil vil jeg dog betænke mig ved at bruge det, da det har samme problem som uniballs, det arbejder meget dårligt sammen med støv, sand, vej snask osv. Det er forresten også den primærer grund til at du officielt ikke kan syne uniballs, de er simplethen ikke designet overleve i beskidt miljø. Den store glide aksel i wishbonenen har samme problem. På en gade bil bør du overveje en panhard stag.

Det kommer slf. an på hvad du mener med gadebil....


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 47 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team