Ok jeg vil prøve at forklare:
@ Splynk:
De krængnings stabilizatorer man bruger på drag race biler er _meget_ kraftige. På en bil som min er det et 1½ tommes tykvæget chrom moly rør, det er ca 500 mm langt, det er så monteret i glidebøsninger. Når man kigger på det virker det helt tosset at det skal virke som en krængnings stabilizator. men det gør det. i drag gælder det som i ved om at få krafterne ned i bane og ikke spilde dem i chassiet. Den nyest trend indfor drag race promod biler at sætte dem op helt uden affjedreing i bag men der imod som funny cars, det er dog kun tilladt i ADRL serien endnu... men de kører stærkt! En anden fidus som er begyndt at vinde frem er 4 link sat op som 3 link og uden wishbone eller krængnings stabilizator(mere om wishbone senere) men hvor de 2 nederest 4 link stænger er svejest sammen som en stiv ramme. Der er dog delte meninger om dette setup, De er meget on/off. Den ene gang virker de godt mens andre gang rigtig dårligt.
@ ae86
Nej, du blander tingene sammen, jeg taler ikke om IRS med A armen, men der imod en wishbone i stedet for en panhard stang. her er et billede så du kan se havd jeg mener:
Den triangle er så monteret på langs mellem 4 link stængerne, hvilket gør at bagtøjet ikke vandre fra side til side. En panhard stang har samme funktion, men vil altid få bagtøjet til at vandre en lille smule når bilen affjedre, det er ikke noget problem på en gadebil, derfor kan det satens bruges der, men på en drag racer er det langt fra optimalt.
@ Jens
Ja wattlink er en mulighed men det bruges meget sjældent, da det er tungere og der er typisk ikke plades til det. På bane racere bruges det der imod flitigt .. jeg kender til flere special salon biler der kører med det.
-----
Håber det er til at forstå... min retskriving er desværre ikke den bedste.
Ang. 10 sek. og stiv bagaksel regle, så synes jeg faktisk at det er en ganske fornuftig regle. Jeg vil nødigt kører sammen med den bmw... en eller anden deag går det galt. Oppe på meca ville han ikke få lov at kører sådan!
At reglen skulle værer opfundt for at genere kan jeg ikke forstille mig, det er derimod et sikkerhed spørgsmål, specialt minded på corvetterne, for at undgå farlige situationer på banen. (de corvetter du ser kører stærkt dragracing regi har alle fået stiv efter monteret bagaksel.
ET reglementet, er efter hånden en gamle sven og ja der er visse steder det kunne trænge til en opdatering, men generalt synes jeg at det er godt. Tænk på det som et sikkerhed reglement for din skyld! Det er ikke tilfældigt at der faktisk er så forholdsmæssigt få alvorlige ulykker i drag race. Det kan du takke ET reglementet for.
Hvis du vil snakke Reglementer så alt det sædvandlig DASU kavl ja det kunne vi sagtens undværer det er der ingen tivil om! ... men lad nu det ligge det er ikke det tråden handler om.