Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 15:34

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 13 okt 2009, 21:23 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2006, 12:50
Indlæg: 66
Geografisk sted: Højbjerg
splynk skrev:
ud over det, kunne jeg godt tænke mig lidt viden omkring bagtøjsophæng,
for en alm panhard og krængnings stabilisator vil næppe gøre megen gavn der.
hvad kan der gøres for at minimere netop det viste fænomen ?


Man sætter et stivt bagtøj på og hænger det op i 4 link, og sætter derefter en race krængnings stabilisator på. panhard stang har ikke noget med dette problem at gører. Det eneste den gør er at styre bagtøjet horizontalt i bilen... Desuden er panhard stang en forældet teknik på drag race biler, idag bruger man wishbones i stedet.

Et eller andet sted i ET reglementet er der en regle om at hvis du kører under 10 sek. skal du kører med stivt bagtøj ... gæt selv hvorfor...


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 okt 2009, 23:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
well min ide var en sakse "panhard" for skidtet ryger jo helt ud i skæremen når man trykker den af :-(

nu er min bil ikke en dragrace bil, bare et hobby projekt.

race krængnings stabilisator ? mere info, :oops: :D

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 01:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
sune skrev:
Man sætter et stivt bagtøj på og hænger det op i 4 link, og sætter derefter en race krængnings stabilisator på. panhard stang har ikke noget med dette problem at gører. Det eneste den gør er at styre bagtøjet horizontalt i bilen... Desuden er panhard stang en forældet teknik på drag race biler, idag bruger man wishbones i stedet.

Et eller andet sted i ET reglementet er der en regle om at hvis du kører under 10 sek. skal du kører med stivt bagtøj ... gæt selv hvorfor...


Er det ikke lidt selvmodsigende ??

Et wishbone setup er jo en betegnelse for udformningen af et uafhængigt hjulophæng, og når vi snakker om et baghjuls ophæng, så er det en mere specifik beskrivelse af en type af irs (independent rear suspension).. som jo er det direkte modsatte af en stiv bagaksel (aka "non-independen rear suspension" :tooth:) .. eller snakker du om et eller andet hybrid setup der kombinerer stiv bagaksel (aka liveaksel) med wishbone ??

I så fald så kunne jeg godt tænke mig en beskrivelse af det... for som jeg ser det (eller forstiller mig det) kan det da ikke fungerer sammen ... de øverste triangler vil da låse når de kombineres med en stiv aksel og du vil opnå at have sat både dæmpere og fjedre effektivt ud af spillet da din stive bagaksel nu er monteret direkte til karossen..

Og siger du at de biler der køre sub 10 sek bruger en quote "en forældet teknik" når det gælder undervognen ??


ps. din sidste kommentar skal nok sætte gang i den gamle debat om at Amerikanerne her har opfundet endnu en regel der kun har til formål at besværliggøre det for de deltagere der ønsker at køre dragrace i en "import" .. men idag, hvis det er sandt at reglen er opfundet for at genere, så har de vel skudt sig i foden for mig bekendt så er der da et par af US bilfabrikanterne der har droppet den stive bagaksel ... her iblandt GM's Corvette


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 07:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Det er wattlink man skal bruge sammen med 4 link. Desværre er der så ikke plads til udstødninger efter bagtøjet. Stift bagtøj er et must på dragracere ellers kan bilen ikke køre lige. Uafhængigt gør at man ikke udnytter dækkets fulde bredde men mest indersiden af dækket. Ikke godt sammen med bløde slicks men godt til rundbanekørsel på hårde dæk. Krydsene på bagakslerne skal være så store at det vil blive nogle enormt tunge aksler. Hvis sådan en aksel går løs ryger bilen på taget og rammer højst sandsynligt bilen i den anden bane.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 08:08 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2006, 12:50
Indlæg: 66
Geografisk sted: Højbjerg
Ok jeg vil prøve at forklare:

@ Splynk:
De krængnings stabilizatorer man bruger på drag race biler er _meget_ kraftige. På en bil som min er det et 1½ tommes tykvæget chrom moly rør, det er ca 500 mm langt, det er så monteret i glidebøsninger. Når man kigger på det virker det helt tosset at det skal virke som en krængnings stabilizator. men det gør det. i drag gælder det som i ved om at få krafterne ned i bane og ikke spilde dem i chassiet. Den nyest trend indfor drag race promod biler at sætte dem op helt uden affjedreing i bag men der imod som funny cars, det er dog kun tilladt i ADRL serien endnu... men de kører stærkt! En anden fidus som er begyndt at vinde frem er 4 link sat op som 3 link og uden wishbone eller krængnings stabilizator(mere om wishbone senere) men hvor de 2 nederest 4 link stænger er svejest sammen som en stiv ramme. Der er dog delte meninger om dette setup, De er meget on/off. Den ene gang virker de godt mens andre gang rigtig dårligt.

Billede

@ ae86
Nej, du blander tingene sammen, jeg taler ikke om IRS med A armen, men der imod en wishbone i stedet for en panhard stang. her er et billede så du kan se havd jeg mener:
Billede

Den triangle er så monteret på langs mellem 4 link stængerne, hvilket gør at bagtøjet ikke vandre fra side til side. En panhard stang har samme funktion, men vil altid få bagtøjet til at vandre en lille smule når bilen affjedre, det er ikke noget problem på en gadebil, derfor kan det satens bruges der, men på en drag racer er det langt fra optimalt.

@ Jens
Ja wattlink er en mulighed men det bruges meget sjældent, da det er tungere og der er typisk ikke plades til det. På bane racere bruges det der imod flitigt .. jeg kender til flere special salon biler der kører med det.

-----

Håber det er til at forstå... min retskriving er desværre ikke den bedste.

Ang. 10 sek. og stiv bagaksel regle, så synes jeg faktisk at det er en ganske fornuftig regle. Jeg vil nødigt kører sammen med den bmw... en eller anden deag går det galt. Oppe på meca ville han ikke få lov at kører sådan!
At reglen skulle værer opfundt for at genere kan jeg ikke forstille mig, det er derimod et sikkerhed spørgsmål, specialt minded på corvetterne, for at undgå farlige situationer på banen. (de corvetter du ser kører stærkt dragracing regi har alle fået stiv efter monteret bagaksel.

ET reglementet, er efter hånden en gamle sven og ja der er visse steder det kunne trænge til en opdatering, men generalt synes jeg at det er godt. Tænk på det som et sikkerhed reglement for din skyld! Det er ikke tilfældigt at der faktisk er så forholdsmæssigt få alvorlige ulykker i drag race. Det kan du takke ET reglementet for.

Hvis du vil snakke Reglementer så alt det sædvandlig DASU kavl ja det kunne vi sagtens undværer det er der ingen tivil om! ... men lad nu det ligge det er ikke det tråden handler om.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 13:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
takker.

det begynder at blive en rigtig informations rig tråd den her :-)

jeg overvejede faktisk den "on off" løsning,
påsvejsede arme på bagtøjet med et X i, og forstærkede mounts.

men kan forstå det er noget møg ?

skal stadig finde en løsning på støddæmpere, da de næppe kan blive hvor de er, da skærmene nok skal laves om så der bliver plads til noget "bredt gummi"

alle forslag er velkomne,, jeg suger det til mig som en svamp :tooth:

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 15:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
sune skrev:
@ ae86
Nej, du blander tingene sammen, jeg taler ikke om IRS med A armen, men der imod en wishbone i stedet for en panhard stang. her er et billede så du kan se havd jeg mener:
Billede

Den triangle er så monteret på langs mellem 4 link stængerne, hvilket gør at bagtøjet ikke vandre fra side til side. En panhard stang har samme funktion, men vil altid få bagtøjet til at vandre en lille smule når bilen affjedre, det er ikke noget problem på en gadebil, derfor kan det satens bruges der, men på en drag racer er det langt fra optimalt..


Ah jeg ser hvad du mener .. det er et 3-link hvor øverste link er udskiftet med en triangel der så gør at undervognen selvfølgelig ikke kan bevæge sig sideværts... men for at undgå at forvirre så lad være med at kalde den et wishbone setup da det forvirre .. kald det en center monteret triangel/A-arm da wishbone/dobbelt wishbone er og bliver forbundet med en speciel konstruktion af en uafhængigt affjedret undervogn


Desuden så er en undervogn der bevæger sig fra side til side heller ikke vel set i baneræs .. og hvis det skal være stiv bagaksel på en banebil så er et mumford setup det ultimative


sune skrev:
Ang. 10 sek. og stiv bagaksel regle, så synes jeg faktisk at det er en ganske fornuftig regle. Jeg vil nødigt kører sammen med den bmw... en eller anden deag går det galt. Oppe på meca ville han ikke få lov at kører sådan!
At reglen skulle værer opfundt for at genere kan jeg ikke forstille mig, det er derimod et sikkerhed spørgsmål, specialt minded på corvetterne, for at undgå farlige situationer på banen. (de corvetter du ser kører stærkt dragracing regi har alle fået stiv efter monteret bagaksel.

ET reglementet, er efter hånden en gamle sven og ja der er visse steder det kunne trænge til en opdatering, men generalt synes jeg at det er godt. Tænk på det som et sikkerhed reglement for din skyld! Det er ikke tilfældigt at der faktisk er så forholdsmæssigt få alvorlige ulykker i drag race. Det kan du takke ET reglementet for.

Hvis du vil snakke Reglementer så alt det sædvandlig DASU kavl ja det kunne vi sagtens undværer det er der ingen tivil om! ... men lad nu det ligge det er ikke det tråden handler om.

Jeg kan godt se at stiv bagaksel i dragrace er så gennem prøvet et setup at det ville være dumt at ændre på noget der virker ... det er desuden et meget mere simpelt setup end IRS, så der er samtidigt mindre risici for at folk får det "fucket up"

Og nej vi gider ikke have endnu en gang af det sædvanelige reglement ævl ..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 15:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
@ae86, jeg tror ikke at du har forstået hvad sune siger...

udover at det faktisk hedder wishbone så er det øverste led som du kalder det, en glidebøsning hvor i der bliver monteret et rør med en joint i enden, denne bliver monteret øverst eller nederst "deadcenter" på klumpen og de to andre ender monterer man på beslagene til linkarmene forest...

Men der er også en anden løsning man kan bruge hvis man som mig ikke helt stoler på løsningen med en diagonalarm (panhard) eller wishbone og det er en glideklods monteret bag på klumpen som bliver holdt fast imellem to justerbare skinner, monteret på karossen, mærkeligt nok viser det sig at jeg åbenbart ikke har nogle billeder at det setup jeg kører med på Sierraen, jeg har åbenbart ment at det var for hemmeligt at vise frem, men jeg kan dumpe nogle billeder når jeg har dem.

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 15:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Det triangel system er bare en totalt stiv udgave af det gammeldags enkle track locator rør. Bliver næsten som at bruge ladderbars. Kan kun bruges i klasser hvor man ikke skal have lyddæmpere da det ellers vil lyfte udstødningen da det rammer under fjedring. Med mindre man hæver pladsen hvor bagsædet sider så der kan være lyddæmpere. 3 link er meget populært på pro touring biler for tiden men det tager også hele bagsæde pladsen. Grunden til at corvette og feks porsche 928 bruger irs er for få lav ufjedret vægt og kunne montere gearkassen direkte på bagtøjsklumpen (transaksel) Giver god vægtfordeling og kørekomfort/egenskaber man aldrig kan få med stiv aksel.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2009, 16:25 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2006, 12:50
Indlæg: 66
Geografisk sted: Højbjerg
splynk skrev:
takker.

det begynder at blive en rigtig informations rig tråd den her :-)

jeg overvejede faktisk den "on off" løsning,
påsvejsede arme på bagtøjet med et X i, og forstærkede mounts.

men kan forstå det er noget møg ?

skal stadig finde en løsning på støddæmpere, da de næppe kan blive hvor de er, da skærmene nok skal laves om så der bliver plads til noget "bredt gummi"

alle forslag er velkomne,, jeg suger det til mig som en svamp :tooth:


Både og, den sorte viper pro mod oppe i sverige kører med det, og den kører stærkt. Men det er på ingen måde et setup der dur på gaden det er kun til banekørsel


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team