Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 19:18

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 okt 2009, 15:55 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej Folkens.

Jeg har gang i et projekt med en 245, der skal ud og køre med MS. Bilen er snart ved at være 100% i orden mekanisk, og så er det at motoren snart skal under kniven.

Oprindeligt havde jeg tænkt på noget B230, med MS, 531 top og H knast, samt passende udstødning. For så at få en del effekt ud af det.

Men nu er det så jeg fik en anden idé. Bilen kommer jeg til at skulle bruge til og fra arbejde. Dvs. den kommer til at køre ca. 64km om dagen. Så jeg kom i tanke om at lave en kørbar Øko maskine, i stedet for en mere performance præget.

Planen lyder således: B230K bund plus top. T knast. Svinghjul fra en F motor, MS, samt sprøjt, manifolde + pumper fra en F'er.
K motoren har jo også den faste strømfordeler, og så bliver der trigget på F svinghjulet.

Mit argument for at bruge K motoren er at den har har kompressions forhold, der er højere end de andre volvo motorer (10,5:1).
Og så er forbrændingskamrene også ændrede. Anden placering samt udformning, til fordel for bedre forbrænding.

Så målet er en økonomisk maskine, med godt moment og med noget lignende standard effekt.

Burde dette ikke kunne lade sig gøre?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 okt 2009, 17:18 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Volvo-Dennis skrev:
Hej Folkens.

Jeg har gang i et projekt med en 245, der skal ud og køre med MS. Bilen er snart ved at være 100% i orden mekanisk, og så er det at motoren snart skal under kniven.

Oprindeligt havde jeg tænkt på noget B230, med MS, 531 top og H knast, samt passende udstødning. For så at få en del effekt ud af det.

Men nu er det så jeg fik en anden idé. Bilen kommer jeg til at skulle bruge til og fra arbejde. Dvs. den kommer til at køre ca. 64km om dagen. Så jeg kom i tanke om at lave en kørbar Øko maskine, i stedet for en mere performance præget.

Planen lyder således: B230K bund plus top. T knast. Svinghjul fra en F motor, MS, samt sprøjt, manifolde + pumper fra en F'er.
K motoren har jo også den faste strømfordeler, og så bliver der trigget på F svinghjulet.

Mit argument for at bruge K motoren er at den har har kompressions forhold, der er højere end de andre volvo motorer (10,5:1).
Og så er forbrændingskamrene også ændrede. Anden placering samt udformning, til fordel for bedre forbrænding.

Så målet er en økonomisk maskine, med godt moment og med noget lignende standard effekt.

Burde dette ikke kunne lade sig gøre?


Nu er målet ændret lidt fra performance, til økobil, hva?

Vild ide: Køb en std B230F og snup net og boks med over, og lad det være std.

Tænk sådan her: Er det en god ide at tage en knastaksel fra en turbomotor med tårnhøjt modtryk, samt 7,5 komp.fh. og sætte det i en sugemotor med 25% af modtrykket, og 40% mere komp.fh. ?

Kører dagligt 80+ km med 7,5km/l.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2009, 17:59 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Ja, det var jo som sagt også bare en idé. Det er ikke fordi jeg er ude på at lave den ultimative lean-burn motor. Men jeg går da stærkt ud fra at der er en enkelt eller et par km/l at spare på den anden opsætning her.

B230F metoden ønsker jeg ikke at bruge, da meningen var at jeg skulle have gang i noget MS.

Fordi jeg nævnte T knasten, er at den sidder i K motoren fra fabrikken. Hvorfor har volvo så brugt den knast, hvis den skulle være så elendig i den maskine?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2009, 18:47 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Volvo-Dennis skrev:
Ja, det var jo som sagt også bare en idé. Det er ikke fordi jeg er ude på at lave den ultimative lean-burn motor. Men jeg går da stærkt ud fra at der er en enkelt eller et par km/l at spare på den anden opsætning her.

B230F metoden ønsker jeg ikke at bruge, da meningen var at jeg skulle have gang i noget MS.

Fordi jeg nævnte T knasten, er at den sidder i K motoren fra fabrikken. Hvorfor har volvo så brugt den knast, hvis den skulle være så elendig i den maskine?


En topstand B230K kunne køre ~12km/literen.

En std ok B230F kan køre 12km/literen.

Kmotoren har ikke noget forbrændingskammer i topstykket. Den kan ikke have ret vild knast, derfor valgte de T....(tror jeg)

Lige netop B230F motoren skriger da til himlen om at blive MS konveretet, i laangt større grad en en max ombygget B230K??

Men alt kan lade sig gøre.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2009, 20:34 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Ja, en B230K kunne godt gå 12 km/l, det fandt jeg ud af en gang, da jeg havde sådan en fin vogn.

Forbrændingskamrene ligger i stempeltoppen, da topstykket ellers er helt plant.

Et lille sidespring.. I min læretid da jeg havde den 240 med k motoren, kan jeg huske at jeg fik den målt til 114hk med T knasten, og et par dage efter med en V, hvor de ydede 130.

Men det tyder på at i "ms-sammenhæng" er det hip som hap med økonomien, om man baserer motoren på en K eller F. For hvis forskellen alligevel er så minimal, så er det bare at bygge det på motoren som ligger i bilen nu..

Det må jeg tænke over. Det var mest også lige for at høre andres meninger.

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team