Volvo-Dennis skrev:
Hej Folkens.
Jeg har gang i et projekt med en 245, der skal ud og køre med MS. Bilen er snart ved at være 100% i orden mekanisk, og så er det at motoren snart skal under kniven.
Oprindeligt havde jeg tænkt på noget B230, med MS, 531 top og H knast, samt passende udstødning. For så at få en del effekt ud af det.
Men nu er det så jeg fik en anden idé. Bilen kommer jeg til at skulle bruge til og fra arbejde. Dvs. den kommer til at køre ca. 64km om dagen. Så jeg kom i tanke om at lave en kørbar Øko maskine, i stedet for en mere performance præget.
Planen lyder således: B230K bund plus top. T knast. Svinghjul fra en F motor, MS, samt sprøjt, manifolde + pumper fra en F'er.
K motoren har jo også den faste strømfordeler, og så bliver der trigget på F svinghjulet.
Mit argument for at bruge K motoren er at den har har kompressions forhold, der er højere end de andre volvo motorer (10,5:1).
Og så er forbrændingskamrene også ændrede. Anden placering samt udformning, til fordel for bedre forbrænding.
Så målet er en økonomisk maskine, med godt moment og med noget lignende standard effekt.
Burde dette ikke kunne lade sig gøre?
Nu er målet ændret lidt fra performance, til økobil, hva?
Vild ide: Køb en std B230F og snup net og boks med over, og lad det være std.
Tænk sådan her: Er det en god ide at tage en knastaksel fra en turbomotor med tårnhøjt modtryk, samt 7,5 komp.fh. og sætte det i en sugemotor med 25% af modtrykket, og 40% mere komp.fh. ?
Kører dagligt 80+ km med 7,5km/l.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!