Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 00:17

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hejsa
Jeg har været ude og få stille min bil ind , som kører med Omex 710.(Lancia integrale motor 16vt, med en række mods)
Desvære nået jeg kun at kører bilen hjem derfra, hvor jeg fik atr vide at den skød hvis den fik ladetryk over 0,5 fordi tændrørene var døde dagen før, og han kun havdet nogle bruge han kunne sætte i ....

Jeg kører den hjem hvoe den kører, relativ dårligt, kan ikke stå i tomgang mm., da jeg så komme rhjem og vil skifte tændrær, mangler keramiken på 3 af dem. jeg laver derefter en kompresion test der viser at der er uens kompresion på cylinderne.
Da toppen kommer af ser man dette..

Billede

Billede

Jeg har nu uploadet det program den har kørt med og vil hører om jeres vurdering af det..
Jeg ved godt det er svært at komme med en fuldstændig vurdering af den uden jeg skriver om alt hvad der er gjort ved den, og det er jo heller ikke sikkert at programet har været sådan da det skete ?.

Men lige nu ville jeg mest gerne finde fejlen til hvorfor det er sket. Alle 4 stempler ser helt ens ud.

her er programet den kørte med:
http://rapidshare.com/files/288477833/f ... 0.cal.html

Jeg kunne desvære ikke få upload funktionen til at virke her.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
Tænding
Vil sige at det ser ret skummelt ud med hensyn til tændingen... han har ca 30 grader lige når den sætter ladetryk, men falder hurtigt af på tændingen, der er ikke avanceret i forhold til omdrejninger, hvilket jeg også synes ser mærkeligt ud... dog vil jeg mene at de tændingsgrader der ikke burde resultere i de billeder du har lagt op. dette er dog med forbehold for at miss to mam er sat korrekt (korrektions faktor for at indstille at det aflæste gradtal også passer til det faktiske gradtal der er hvis hvis man sætter en tændingspistol på)

Fuel
Her ser det ud til at han har benyttet den selvberegnende funktion der gør at alle benzin felter over 1 bar atmosfærisk skal være med samme værdi, så uden at kende blandingen han har kørt med, ser det ikke så kriminelt ud, dog ville jeg mene at han igen her bør avancere lidt i forhold til omdrejningerne...

Correction factors
kigger man til gengæld på coolant correction factor, så kan man se at ham der har pillet med din styring hopper rundt med korrektions grafen

Cranking corrections
Her er trukket i alle retninger på graferne, hvilket er stik imod som man normalt ville gøre det.

Det ser ikke sådan rigtig lækkert ud, men dog ser talene ikke ud til at skulle rykke motoren i stykker, forudsat at korrektionen på tdc sensoren er sat korrekt. men igen, er det det map her han har brugt, eller er det hele rettet til det her inden aflevering, fordi han godt vidst at han havde smadret noget...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Billede nr 1 indikerer at den har været meget varm i forbrændings kammeret. og det at porcelinet på midter elektroden er væk.
Kunne indikere kraftig tændingsbanken.

Billede nr 2 indikerer noget andet, et stempel nedbrud!

Hvis man kigger på udfræsningen til ventilen i højre side så ser man en tydelig revne!!
Og stempelringen ser ud til at ligge meget tæt på bunden af udfræsningen til ventilen.

Men et billede af stemplet fra siden ville kunne sige noget mere, sammen med nogle mål.

Mit umiddelbare gæt ville være,
At slaglængden er blevet forøget, eller der er monteret længere plejlstænger i motoren.
Da du skriver der er foretaget mange modefikationer!

Jeg kan ikke lige umiddelbart tro at motoren skulle kunne blive så smadret, på et rulle felt.
Af en mand der bare har lidt forstand på at køre en motor ind.

Så jeg tror at det er er et stempel problem :damn:

Men jeg har set mange mystiske ting på indkørte motorer :roll:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem

Tak for svarene indtil vidre.
stempler er dem her:http://www.woessner-kolben.de/english/indexenglish.html
part nummer K9011D060
Hvilken skulle overholde standard mål. Det samme gælder plejlstænger. Når jeg skrev en del modf. er det mere som andre knaster, manifold, turbo, mm.

Jeg syntes ikke helt at jeg kan se den forskel du fortæller melle de 2 stempler ?, jeg kan tage billere af de sidste 2 da de i mine øjne ser ligesådan ud.(Hul ved højre indsugnings ventil, og på begyndene ved venstre). samt evt af tændrørene.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Hvis du ser på billed nr 2 lige til venstre for hullet.
Så er der en revne, og det ser ud til at den del af stempelet har været i kontakt med toppen.

En hurtig søgning på del nummeret, frembragte at stempelringene skal files til.
Har du kontrolleret ring gabet og hvilken tolerence bruger du.
Den bør ideelt være større end fabriks tolerencer, da den bliver varmere, grundet den højere effekt.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Grunden til at det stempel har været oppe at røre, kunne mere sandsynligt være at den revne har tilladt stumpen der er ved at knække af, at pege opad og derfor komme i kontakt med topstykket...

Den motor har kørt magert, hvordan har foringerene det?

Billede

Titel:
Medlem

Den er ødelagt, man kan mærke den ligesom er blevet kantet, samt der er nogle ridser i den.
Stempel ringene er blevet filet til i forhold til de tollerance der er forskrevt fra woesner.
Jeg er ret sikker påat fejlen ikke ligger i selve stemplet, men mere benzin tændning, eller måske en helt 3 ting.

Titel:
Moderator

Leanout på et stempel der har et sart sted rent kølingsmæssigt.

Tog du billeder af toppen og stempelkronen FØR du tørte det af?
Hvis ja, må vi se dem?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Jeg har desvære ikke nogen før, men jeg har kun lige tørt det vand, der lige faldt ned i det jeg tog toppen, af så det er ikke fordi jeg har rengjort dem på nogen måder

Titel:
Moderator

Ok.

Er de stempler købt til turbo brug?

Den pivtynde kant (der nu er væk) er vældigt hårdt belastet. Kan godt være svært at få til at virke uden problemer.

Ringlandet ser ud til at være ret højt oppe under ventillommerne?

Ok. sodafsmitningen kan give dig et fingerpeg om hvordan den har haft det, derfor spørgsmålet om aftørring.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time