Pumaracing....Det er skisme da den samme mand der mener at en 18T motor er begrænset af topstykkets løftere fordi der så ikke kan komme en vild knastaksel i......
(Se tråd andetsteds!) (Han er nok dygtig, men der er nogle grove postulater og generaliseringer i hans tekst som IMO ikke holder vand)
Knastens kontaktfladetryk over en omgang er en funktion af løft, enerti, fjederkonstant og RPM. (smørefilmstykkelse skal også med)
Kontaktfladetrykket stiger med RPM hele vejen op indtil summen af kræfterne fra knastprofilens ventilacceleration og det stadigt stigende fjedertryk topper. Hvor det PRÆCIST sker henne afhænger af stort set alt i ventiltrækket.
Rent enertimæssigt vender lasten retning på toppen, og passerer igennem nul(kun enertimæssigt!), men fjedertrykket er stadigt langt den største faktor ved det rpm tal. Det er samtidigt det punkt hvor knasten har maksimal glidning og minimal rulning, og stiller ret store krav til olien. Enhver form for mangelsmøring her vil være noget lort.
Jeg kan derfor ikke se at årsagen til indkøring ved eks 2500rpm skulle være af anden årsag end smøreteknisk.
Knastakslerne på mine gamle volvoer blev monteret, justeret, og så blev der kørt. Ingen problemer i det, men det var også OEM grej.
Hvis knastfileren siger du skal bruge 2500rpm ellers ryger garantien, så er det selvf. det du skal gøre hvis du vil beholde garantien.
Jeg er dog lidt foruroliget over hans mening om "bed-in" på knastaksler. Kan han ikke slibe den så den ikke skal gnaves til på de første km?
(Hint: Det har feks Volvo kunnet siden 1976!)
Men han har ret i at det man ikke skal gøre er at lade den gå tomgang, men det er smøre-relateret. Ikke belastningsrelateret.
Hvis det VAR belastningsrelateret, OG knasten havde behov for at "få slidt kanterne af" ved 2500rpm, hvor længe tror i så den ville holde til 9000rpm når belastningen vokser eksponentielt med rpm?
Jeg lader ikke som ingenting. Jeg forholder mig til det jeg ser.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!