Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2009, 12:22 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Det er vi enige om, det var første udgangspunkt.
Men hvad sker der når alt er tilladt, dog Boring + Ventildiameter fastlåst.

Hvilken opbygning 1.7L vs. 2.3L kan hente mest EFFEKT - vel at mærke når vi taler om liniær +/- moment vs. +/- ccm i slag?

Og er vi sikker på at momentet altid (alt tilladt) kan hentes procentvis liniært med procentvis øget slagvolume....


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2009, 16:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvis ikke vi taler/skriver om LITEREFFEKT.... så vil den større (langslagede) motor altid vinde. ingen tvivl om det. i min verden vel at mærke!
MVH søren
ps. hvorfor tror i at motorsport gerne er begrænset på motorstørrelse?
i stedet for noget i retning af... boring må ikke overstige slag. eller så og så mange mm.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2009, 19:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
JakobM skrev:
Det er vi enige om, det var første udgangspunkt.
Men hvad sker der når alt er tilladt, dog Boring + Ventildiameter fastlåst.

Hvilken opbygning 1.7L vs. 2.3L kan hente mest EFFEKT - vel at mærke når vi taler om liniær +/- moment vs. +/- ccm i slag?

Og er vi sikker på at momentet altid (alt tilladt) kan hentes procentvis liniært med procentvis øget slagvolume....


Hvis alt er tilladt, så vil du kun blive begrænset af ventilarealet, typiskt noget der sker højt oppe i rpm.

Den store motor vil få problemet før den lille motor, til gengæld vil den lille motor skulle tage det flere rpm, for den samme effekt.

Så nej, ydelsen vil ikke stige med slagvolumenet, men derimod med ventilarealet, qua alt andet er tilladt.

Problemet er frygteligt kompleks, pt roder jeg selv med en top hvor jeg har fået 30% mere flow på et MINDRE AREAL end std porten, og ventilen er ikke et problem endnu. Det er et topstykke de fleste ville begynde at lave større, incl mig selv for et par år siden.

Men hvis alt er tilladt, så bliver du begrænset af dit ventilvindue. Da luftmassen pr tidsenhed er direkte proportional med den ydelse du kan hente ud, så får du blot at den lille motor skal køre nogle flere slag for at brænde det samme luft af som den store motor, og deraf vil den lille motor være mere momentsvag end den stor motor, men ydelsen er den samme.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 sep 2009, 20:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er så lige her (omkring henrik tanker om ventilareal..) at det går galt for mange.
en MC er kortslaget. meget kortslaget tit. en FORMEL 1 er extremt kortslaget. de yder begge høje literydelser. men ikke nødvendigvis blot fordi at de er kortslagede. det er blot en følge af af motorstørrelsen er låst. ønsket er meget flow. læs ventilareal... derfor bliver boring nødt til at være 2 gange så stor som slag.
de får så begge brug for gearene. var det nu en speedwaymotor uden gear vi regnede på... så laver man den ikke extrem kortslaget. dette pga at der er brug for momentet.
sådan en fnattop som henrik skriver om er vel 40år gammel. den har desuden aldrig været beregnet/designet til at lave 200 (eller300) sugeheste per liter.dvs det er ikke rigtig den div f1 motorer efterligner!
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2009, 07:44 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Ingen tvivl om at det er flow der giver omdrejninger. Ikke om kort eller lang slag. Og den største faktor for at vurdere en motors potentiale for flow er det samlede indsugningsventilareal IMO. Det har vi også haft en tråd herinde om tidligere. Ventilareal kræver boring.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2009, 07:49 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
lqs skrev:
hvis ikke vi taler/skriver om LITEREFFEKT.... så vil den større (langslagede) motor altid vinde. ingen tvivl om det. i min verden vel at mærke!
MVH søren
ps. hvorfor tror i at motorsport gerne er begrænset på motorstørrelse?
i stedet for noget i retning af... boring må ikke overstige slag. eller så og så mange mm.


Vi snakker ikke litereffekt.

Hvordan mener du en langbenet altid vil kunne hente mere EFFEKT?

Det vil alt andet lige betyde at du relativt set kan pakke en større SUM (nm x rpm) på den langbenet end den SUM (nm x rpm) der kan pakkes på den kortbenede. Der skal være et uregelmæssigt forhold et af stederne for at EFFEKTEN kan blive større. Altså moment og rpm kan ikke begge procentvis justere sig begge steder til volumeændring hvis der skal være fordel hos enten kortben eller langben. Og her bliver det interessant!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2009, 08:19 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
JakobM skrev:
Og den største faktor for at vurdere en motors potentiale for flow er det samlede indsugningsventilareal IMO. .
l

uenig indtil du ganger discharge coefficient på ventilen.

FIAT TC top og volvo 531 top kører med samme ventildiameter (0,5mm diff)

Den ene flower 35% mere end den anden, på samme areal, og ingen af dem har problemer med boring. Blot et eksempel.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2009, 08:54 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
HenrikGM skrev:
JakobM skrev:
Og den største faktor for at vurdere en motors potentiale for flow er det samlede indsugningsventilareal IMO. .
l

uenig indtil du ganger discharge coefficient på ventilen.

FIAT TC top og volvo 531 top kører med samme ventildiameter (0,5mm diff)

Den ene flower 35% mere end den anden, på samme areal, og ingen af dem har problemer med boring. Blot et eksempel.


...og sådan kan der findes 1000 eksempler. Men hvis der kun må vælges ÉN faktor (ikke flere) som BEDST kan vurdere motorens potentiale før en tuning - er det IMO ikke litervolumen, dicharge koefficient eller andet, men ventilarealet med de forbehold der naturligt findes. Jeg syntes vi lige skal lade den ligge pga. emnet. Jeg er helt med på hvad du skriver. Der er altid forbehold hvis der kun må vælges én ting.

Istedet, hvad er dit syn på spørgsmålet/svaret ovenover... Hvor kan den største SUM (nm x rpm) pakkes...kortbenet eller langbenet?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2009, 10:13 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
En tanke...

Når de to rammer samme STEMPELHASTIGHED ved to forskellige sæt omdrejninger, så har den langslagede højere GASHASTIGHED pga større cylindervolume (momentfordelen). MEN når den kortslagede når længere op i omdrejningerne og rammer samme gashastighed, hvem har så fordelen....

Her er det er vel alt andet lige nemmere at fylde en mindre cylindervolume end stor cylindervolume med samme gashastighed.

I såfald taler det for at der kan pakkes en større SUM (nm x rpm) på den kortslagede...og dermed kunne hentes mere EFFEKT på en kortslagede.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 sep 2009, 10:19 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
JakobM skrev:
[
Istedet, hvad er dit syn på spørgsmålet/svaret ovenover... Hvor kan den største SUM (nm x rpm) pakkes...kortbenet eller langbenet?


Ok, hvis vi skal være snæversynede, så vil det være langbenet.

MAN B&W laver feks nogle motorer med imponerende data (op imod 4000mm slag). Det vil være ekstremt svært at lokke 100.000hk ud af en kortslaget motor da rpm skal højere op end materialerne kan holde til.

Men den barrierre løber du ikke ind i på alm bilmotorer(ihvertfald ikke sådan lige), så spørgsmålet er helt afhængigt af din afgrænsning, og da den ikke er diskussionsemnet, så er det ene svar ligeså godt som det andet.

Men da en langslaget motor har mulighed for en større virkningsgrad, så må det være den der vinder, given de rammer der er udstukket for diskussionen.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team