JakobM skrev:
Det er vi enige om, det var første udgangspunkt.
Men hvad sker der når alt er tilladt, dog Boring + Ventildiameter fastlåst.
Hvilken opbygning 1.7L vs. 2.3L kan hente mest EFFEKT - vel at mærke når vi taler om liniær +/- moment vs. +/- ccm i slag?
Og er vi sikker på at momentet altid (alt tilladt) kan hentes procentvis liniært med procentvis øget slagvolume....
Hvis alt er tilladt, så vil du kun blive begrænset af ventilarealet, typiskt noget der sker højt oppe i rpm.
Den store motor vil få problemet før den lille motor, til gengæld vil den lille motor skulle tage det flere rpm, for den samme effekt.
Så nej, ydelsen vil ikke stige med slagvolumenet, men derimod med ventilarealet, qua alt andet er tilladt.
Problemet er frygteligt kompleks, pt roder jeg selv med en top hvor jeg har fået 30% mere flow på et MINDRE AREAL end std porten, og ventilen er ikke et problem endnu. Det er et topstykke de fleste ville begynde at lave større, incl mig selv for et par år siden.
Men hvis alt er tilladt, så bliver du begrænset af dit ventilvindue. Da luftmassen pr tidsenhed er direkte proportional med den ydelse du kan hente ud, så får du blot at den lille motor skal køre nogle flere slag for at brænde det samme luft af som den store motor, og deraf vil den lille motor være mere momentsvag end den stor motor, men ydelsen er den samme.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!